gardeshban.ir

تالاب‌گردی در خطه جنوبی دریای خزر جذاب است، همراه باشید و حتما از تالاب سرخانکل بندر انزلی بازدید کنید.
کد خبر: ۶۰۵۰۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲-1402 August 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
تالاب سرخانکل بخشی از تالاب بزرگ انزلی و از مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست است.

برای رسیدن به دشت لاله‌های دریایی باید از سرخانکل گذشت و وجود گیاهان دیگری مثل سه‌کوله و آزولا، جلوه خاصی به منطقه بخشیده است.

سرخانکل در زمستان میزبان پرندگان مهاجر است؛ چراکه به خاطر وجود لاله مردابی، این تالاب محل مناسبی برای تخم‌گذاری پرستوها است.

آشنایی با تالاب سرخانکل

پناهگاه حیات وحش سرخانکل در محدود تالاب بین المللی انزلی قرار دارد پناهگاه حیات وحش سرخانکل در غرب سلکه واقع شده که از طرف شمال به کانال ماهروزه و از طرف جنوب به روستاهای هندخاله، سیاه درویشان و از طرف شرق به رودخانه هندخاله و از طرف غرب به رودخانه تازه بکنده محدود می باشد.

منطقه مذکور پوشیده از آزولا، سه کوله خیز، لاله تالابی و نیزار می باشد که گونه غالب گیاهی آن را نی و لوئی تشکیل می دهد.




از حیات وحش پناهگاه حیات وحش سرخانکل پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی ها، طاووسک، یلوه، کاکایی نیز در این منطقه زمستان گذرانی می نمایند.

منابع آبزی منطقه نیز دو نوع هستند ماهیان بومی عبارتند از: سوف، هشترخان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر از قبیل ماهی سفید، سفید کولی وسیاهکولی می باشد.

همانطور که گفته شد تالاب سرخانکل (منطقه حفاظت شده سرخانکل) بخشی از مجموعه تالاب انزلی است که در بخش میانی آن واقع شده است و از آنجایی که نبض گردشگری تالاب در انتهای این منطقه می تپد خواه ناخواه سرخانکل به عنوان تنها مسیر رسیدن به نیلوفر های آبی است از این رو تعداد بالای قایق های مسافری به سرخانکل موجب آلودگی آن شده است.

منطقه رویش گل های نیلوفر آبی یکی از مکان های اصلی تخم گذاری و جوجه آوری پرستوهای دریایی در تالاب انزلی محسوب می شود.

محل تخم ‌گذاری پرستوها روی گیاهی به نام «سکوله ‌خیز» است که این گیاه یک ساله "شناور آبزی” است که با ریشه‌های افشان خود و ثابت کردن آنها در گل و لای بستر ثبات قابل توجهی به کلونی‌ های خود می ‌دهد و ریشه‌ های هر کدام از پایه‌ها به واسطه وجود یک میوه منحصر به‌ فرد در اندام زیرین فرو رفته و حالت استاتیک مناسبی را برای کلونی ‌های بی‌نظیر به وجود می‌آورد.

تردد حجم عظیم قایق های مسافری از کنار این کلونی باعث ازبین رفتن و کوچک و نا امن شدن آن و در نتیجه کاهش میزان انتخاب این محل جهت زادآوری این پرندگان گردیده است.

علاوه بر موارد فوق آلودگی بیوشیمیائی آب، تجمع حجم عظیم زباله، کم شدن عمق و خشک شدن مناطقی از این پناهگاه بدلیل ورود رسوبات حوضه آبریز بالادست تالاب، لایروبی غیر اصولی و عدم توجه و رسیدگی به مشکلات جاری دور نمای ناامید کننده ای را برای منطقه محجور و بی پناه سرخانکل ترسیم کرده است.




امیدوارم با توجه ویژه مسولان سازمان حفاظت محیط زیست و نیز فعالان محیط زیست استان گیلان به پناهگاه سرخانکل و بررسی مشکلات و مخاطرات پیش روی این منطقه کم نظیر وضعیت نگران کننده آن بهبود پیدا کند.

آدرس منطقه حفاظت شده سرخانکل

یکی از جاذبه‌های محبوب استان گیلان تالاب بین المللی بندر انزلی است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. پناهگاه حیات وحش سرخانکل که از مناطق حفاظت شده این ناحیه است، در میانه این تالاب قرار دارد.

این پناهگاه زیبا در غرب سلکه قرار دارد که از طرف شمال به کانال ماهروزه، جنوب به روستاهای سیاه درویشان و هند خاله، و از طرف شرق و غرب به ترتیب به رودخانه‌های هندخاله و تازه بکنده محدود می‌شود.

منطقه فوق پوشیده از لاله تالابی، نیزار، سه کوله خیز و غیره است؛ پرندگان مهاجر همچون قو، انواع مرغابی و ماهیانی از قبیل ماهی سفید، ماهی کولی، کپور و غیره در این ناحیه به چشم می‌خورد.




اگر می‌خواهید از منظره زیبای نیلوفرهای آبی لذت ببرید باید از ناحیه سرخانکل بگذرید. از آنجا که منطقه نیلوفرهای آبی محلی برای تخم گذاری پرستوهای دریایی است، تردد بیش از حد قایق‌های مسافری در این محل این امر را با مشکل مواجه کرده و باعث کاهش زادآوری این پرندگان شده است، به همین جهت تردد قایق موتوری و صید و شکار در این ناحیه ممنوع است.

معمولا در مناطق آبی نیروهای غریق نجات مستقر هستند تا در صورت بروز مشکل به سریع‌ترین شکل ممکن کمک رسانی کنند.

این پناهگاه در محدوده تالاب انزلی قرار دارد. پس برای بازدید از آن باید به شهرستان بندر انزلی سفر کنید. در جنوب غربی این شهرستان تالاب انزلی را خواهید یافت که پناهگاه حیات وحش یا تالاب سرخانکل نیز در همین منطقه و در جهت غرب سلکه واقع شده است.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، تالاب انزلی، پناهگاه حیات وحش سرخانکل

البته مانند تمام تالاب‌ها نی و لوئی نیز در این‌جا بسیار زیاد است. انواع پرنده‌های مهاجر مانند قو، چنگر، غاز و اردک نیز از این تالاب به عنوان ایستگاه بین راهی استفاده می‌کنند و به دلیل وجود نیلوفر آبی، پرستوهای دریایی نیز بر روی برگ این گیاهان به لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌پردازند.

یکی از اتفاقات جذاب و زیبا در تالاب ، تخم‌گذاری پرستوهای مهاجر روی یک گیاه شناور آبزی به نام «سکوله‌خیز» است. آبزیان بومی این منطقه هشترخان، سوف، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر آن ماهی سفید، سفیدکولی و سیاه‌کولی است.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار