gardeshban.ir

مردم یکی از روستاهای آذربایجان شرقی در پاییز رسم دارند که برای سپاس و قدردانی از زحمات چوپانان جشنی برای آن‌ها برگزار می‌کنند و در این روز علاوه بر قدردانی از آن‌ها، پایان کار چوپان‌ها بعد از چند ماه گله‌چرانی اعلام می‌شود. 
کد خبر: ۶۰۵۳۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲-1402 September 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
جشن چوپانی در پاییز

علی فلسفی میاندوآب ـ مسئول ثبت میراث ناملموس استان آذربایجان شرقی ـ ، درباره این جشن چوپانی که با نام «آیین دوازدهمین روز پاییز در روستای زینجناب» ثبت ملی شده است، گفت: «زینجناب» نام روستایی است که این آیین در آن اجرا می‌شود، هرساله در دوازدهمین روز پاییز یک جشن چوپانی در زینجناب برگزار می‌شود. چوپان‌های روستا از تابستان تا این روز گله‌ها را برای چَرا کردن به ارتفاعات می‌برند و در این روز (دوازدهمین روز پاییز) گله‌ها را به پایین و نزدیکی روستا می‌آورند، دامداران و صاحبان گله در دو ردیف صف می‌ایستند و گله‌ها یکی یکی از میان آن‌ها گذر می‌کنند. 

او افزود: اگر گله‌ای خوب پرورش یافته باشد و به قولی چاق و فربه شده باشد، مردم حاضر در مراسم چوپان آن گله را تشویق می‌کنند و برای قدردانی هدایایی همچون پول، لباس و خوراکی به او تقدیم می‌کنند. در مقابل از هر چوپانی هم که خوب گله را نچرانده باشد، انتقاد می‌کنند و به اصطلاح او را «هو» می‌کنند. این کار در حقیقت موجب ایجاد انگیزه و تشویق چوپان برای سال آینده می‌شود تا در مراسم بعدی جزء تقدیرشدگان شوند. 

مسئول ثبت میراث ناملموس آذربایجان شرقی ادامه داد: این روز در حقیقت پایان کار چوپانان و تحویل گوسفندان به صاحبان اصلی خود است. گله‌ها را یک‌جا جمع می‌کنند، با صاحبان گله سرشماری و حسابرسی انجام می‌دهند و اگر یکی از گوسفندان کم شده باشد چوپان باید پاسخگو باشد. 

او با بیان اینکه این جشن چوپانی سابقه طولانی دارد و خود من بیش از ٢٠ بار شاهد برگزار این آیین بوده‌ام، اضافه کرد: حتی بعد از ثبت ملی آن در فهرست میراث ناملموس در سال ١٣٩١، این آیین با شکوه بیشتری برگزار می‌شود و از شهر و روستاهای همجوار نیز برای تماشای این آیین در روستای زینجناب جمع می‌شوند. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار