gardeshban.ir

تالاب حله که یکی از جلوه‌های بسیار دیدنی بندر گناوه است در منطقه حله، محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور واقع شده است.
کد خبر: ۶۱۷۱۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
بندر گناوه (Bandar Ganaveh) یکی از شهرهای استان بوشهر ایران و مرکز شهرستان گناوه است. آب و هوای گناوه گرم و مرطوب است. این بندر به دلیل ساحل زیبا، حیات وحش و همچنین وجود بازارهای سنتی که در آن وجود دارد بسیار در بین گردشگران شهرت دارد. بندر گناوه از لحاظ جغرافیایی در ساحل خلیج فارس و میان بوشهر بندر دیلم به فاصله ی ۱۸ کیلومتری از شرق خورامام حسن قرار گرفته است.

منطقه حفاظت‌ شده حله (Heleh Protected Area) در استان بوشهر قرار دارد. این منطقه در سواحل خلیج فارس در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر است. مساحت آن ۴۲۶۰۰ هکتار است که حدود نیمی از آن تالابی است و آب آن از رود حله می‌باشد. تالاب حله از دیدنی های مهم بوشهر به حساب می آید. تالاب حله در درون منطقه حفاظت شده حله قرار دارد. نیمی از این منطقه حفاظت شده ۴۲۶۰۰ هکتاری را تالاب حله فرا گرفته است.

تالاب حله


تالاب حله که یکی از جلوه‌های بسیار دیدنی بندر گناوه  است در منطقه حله، محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور واقع شده است. تالاب حله یکی از تالاب‌های مشهور سراسر قلمرو جنوبی ایران به شمار می‌رود که از سرریز جریان دو رودخانه نامبرده و تا حدودی جزر و مد خلیج فارس تامین می‌گردد. این تالاب، یک اکوسیستم محلی محسوب می‌شود.



تالاب حله


در سال 1342 بر اثر طغیان رودخانه حله، این تالاب تشکیل شد که از آن سال تاکنون تالاب و منطقه حفاظت شده، تحت پوشش محیط زیست بوشهر قرار گرفته است. این تالاب یکی از گنجینه‌های ارزشمند این منطقه به شمار می‌رود که پرندگان بومی، مهاجر و حیات وحش بی‌نظیری را در خود جای داده است که شامل حواصیل، گاچی رو، درنا، بط، پرستو، هفت رنگ، دراج و حمامی می‌شود.

نی، گز، گردو، نخل مردابی، کهور و پیازین از جمله درختان و گیاهانی است که حتما در این تالاب خواهید دید. اگر به طبیعت گردی و به خصوص پرده نگری علاقمندید تالاب حله یکی از مناسب ترین مقاصد طبیعت گردی است. این تالاب یکی از ارزشمندترین زیستگاه های پرندگان در جنوب کشور است و همه ساله به خصوص در فصل زمستان پذیرای پرندگان بسیاری است.




ماهی خورک نیز به وفور در این تالاب زیبا به چشم می خورد. اغلب روستایی ها برای صید ماهی حتما سری به تالاب می زنند. گراز، گرگ، روباه، گربه وحشی، خرگوش و شغال نیز از دیگر ساکنین حوالی تالاب حله هستند که البته به ندرت به چشم می خوردند اما گاهی به هنگام پرسه زدن در اطراف تالاب آن ها را هم خواهید دید.

آدرس: ایران، بوشهر، سواحل خلیج فارس، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر


تالاب حله
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار