gardeshban.ir

مسجد جامع تیس (Tiss Mosque) از یادگارهای دوران صدر اسلام به شمار می‌رود و از اولین مساجد ساخته شده در ایران است.
کد خبر: ۶۱۶۸۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای تیس در حدود 10 کیلومتری شمال غربی چابهار و در مسیر ارتباطی چابهار- کنارک قرار گرفته است و رودخانه لاوری از میان آن می گذرد. همچنین کوه های شهباز، پیلبند و لاوری فضای آن را احاطه کرده اند. این روستا با قدمتی بسیار، در گذشته‌های دور بندری مهم بوده است و امروزه با چشم‌اندازهای ساحلی و جاذبه‌های گردشگری متعددش، به یکی از مقاصد روستاگردی جذاب در منطقه جنوب کشور تبدیل شده است. یکی از جاذبه های این روستا مسجد جامع آن می باشد.

مسجد جامع تیس (Tiss Mosque) از یادگارهای دوران صدر اسلام به شمار می‌رود و از اولین مساجد ساخته شده در ایران است. چه نمای بیرونی و چه فضای درونی مسجد تیس، حال‌و‌هوای مساجد پاکستان و هند را تداعی می‌کند و معماری آن بسیار زیبا و چشم نواز است. این مسجد تک‌مناره‌ای، همچنان میزبان نمازگزاران است و یکی از جاذبه های شاخص روستای تیس به حساب می آید.

پیشینه

بندر تیس از بنادر مهم ایران در سده‌های اولیه اسلام محسوب می‌شود. این موضوع در قدمت مسجد جامع تیس بی‌تاثیر نیست و زمان ساخت بنای اولیه آن را متعلق به همان دوران می‌دانند. طبق نظر مورخان، مسجد جامع تیس با بیش از هزار سال پیشینه، در حدود 1250 سال قدمت دارد و دومین مسجد ساخته شده در ایران است.

پیش‎تر اهمیت روستای تیس در آن بوده است که کالاها از آسیای شرقی و هند به بندر تیس می‌آمده‌اند و به مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز فرستاده می‌شدند. امروزه نیز این منطقه یکی از مناطق گردشگری محبوب می باشد.

مسجد جامع تیس


معماری مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس از لحاظ معماری و تزیینات داخلی مانند مساجد کشورهای پاکستان و هند است. یکی از عناصر کالبدی و گونه‌ای معماری مساجد ایرانی اسلامی مناره است که این مسجد همچون اکثر مساجد اهل تسنن، یک مناره دارد. به همین دلیل این مسجد قدیمی در میان مردم محلی به مسجد تک مناره نیز مشهور است.

مناره و گنبدهای مسجد جامع تیس با رنگ‌های سبز و قرمز رنگ‌آمیزی شده‌اند. درب‌های بنا با شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوه می‌کنند و نمایی چشم‌نواز به مسجد داده‌اند.

آن‎چه از مسجد جامع تیس در دل روستا به چشم می‎اید، سازه‎ای شبیه به مسجدهای پاکستان و هند است و رنگ‎امیزی مناره و گنبد با رنگ های قرمز و سبز و همچنین وجود شیشه های رنگی به عنوان پنجره از جمله جاذبه ‎های این مسجد متفاوت ایرانی است.

مسجد جامع تیس


جاذبه های دیدنی اطراف

روستای تاریخی تیس با آب‌و‌هوای گرم و خشک خود، میزبان تعدادی از جاذبه‌های گردشگری است. این جاذبه‌های در فواصل کمی نسبت به یک‌دیگر واقع شده‌اند. بنابراین می‌توانید با برنامه‌ریزی، از تمام آن‌ها در یک‌ روز بازدید کنید.

بندر روستای تیس
قلعه پرتغالی ها
گورستان جن ها
مجموعه غارهای بان میستی
آرامگاه سید غلام رسول
قلعه بلوچ
قلعه پیروز گت
قلعه انوشیروان

مسجد جامع تیس


چطور به روستای تیس برویم ؟

تیس امروزه با قرارگیری در مسیر ارتباطی چابهار- کنارک به‌ عنوان یکی از مقاصد و جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان از جایگاه خوبی برخوردار است. با استفاده از راه هوایی از تهران تا چابهار حدود ۱۴۵۳ کیلومتر و از طریق راه زمینی با استفاده از جاده‌ ایرانشهر- کرمان حدود ۱۹۶۱ کیلومتر فاصله است. از چابهار تا تیس نیز حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باید با خودرو برانید. همچنین می‌توانید از تاکسی تلفنی استفاده کنید. مسجد جامع تیس در روستای تاریخی تیس قرار دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان ، چابهار، روستای تیس

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 06:00 الی 20:00

هزینه بازدید: رایگان


مسجد جامع تیس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار