gardeshban.ir

باستان‌شناسان قسمتی از مجسمه عظیم «رامسس دوم» را در مصر کشف کردند.
کد خبر: ۶۱۶۳۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف مجسمه بزرگ فرعون+عکس


وزارت گردشگری و آثار تاریخی مصر اعلام کرد که یک پروژه باستان‌شناسی مشترک بین مصر و ایالات متحده آمریکا در «منیا»،‌ شهری در مصر، به کشف بخش بالایی یک مجسمه بزرگ تصویرگر «رامسس دوم» منجر شده است.

«رویترز» نوشت این مجسمه سنگی که ۳.۸ متر ارتفاع دارد،‌ «رامسس دوم»‌ را در حال نشسته و با تاجی مزین به مار کبرای سلطنتی نشان می‌دهد.

 در بخش بالایی و پشت این مجسمه عبارات هیروگلیفی حک شده که در وصف شکوه «رامسس دوم»، یکی از قدرتمندترین فرعون‌های مصر باستان نوشته شده است.

قسمت پایینی این مجسمه بزرگ دهه‌ها قبل کشف شده بود و ارتفاع بخش بالا و پایین این مجسمه در مجموع به ۷ متر می‌رسد.

به گفته «مصطفی وزیری»،‌ دبیر شورای عالی آثار باستانی مصر، بررسی‌ها تصدیق می‌کند که بخشی از مجسمه که اخیرا کشف شده است با بخشی از مجسمه که در سال ۱۹۳۰ میلادی توسط یک باستان‌شناس آلمانی کشف شده بود، مطابقت دارد. 

کشف مجسمه بزرگ فرعون+عکس

«رامسس دوم»‌ که با نام «رامسس کبیر» نیز شناخته می‌شود، سومین فرعون از نهمین دودمان مصر بود که در فاصله ۱۲۷۹ تا ۱۲۱۳ پیش از میلاد حکومت کرد. مورخان معتقدند در آن دوره تاریخ، میانگین طول عمر ۳۲ سال بوده است. او ثروت و قلمرو کشورش را گسترش داد، بناهای تاریخی متعددی مانند «ابوسمبل» ساخت و پرتره‌های بی‌شماری از خود تولید کرد تا تصویر سلطنتی قدرتمندی را به نمایش بگذارد.

پس از درگذشت «رامسس دوم»، ‌جسد او در مقبره‌ای در «دره پادشاهان» ‌دفن شد و بعدها به مخزن سلطنتی منتقل شد که در سال ۱۸۸۱ میلادی کشف شد. در سال ۱۹۷۶ پزشکی که بقایای این فرعون را بررسی می‌کرد اعلام کرد که جسد فرعون برای جلوگیری از پوسیدگی ناشی از رشد قارچ نیاز به درمان فوری دارد. به همین منظور «رامسس دوم» باید به فرانسه می‌رفت. بر اساس مقررات فرانسه برای ورود و انتقال به این کشور باید پاسپورت معتبر ارائه شود و در نتیجه مقام‌های مصر برای این فرعون پاسپورت صادر کردند.  
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار