gardeshban.ir

متخصص طب سنتی ایرانی با اشاره به حفظ تعادل در بدن اظهار کرد: روزه‌داری و امساک به پاکسازی بدن از مواد زائد انباشته شده در بدن کمک می‌کند به همین علت عصب‌ها و عروق کارایی بهتری پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۶۱۷۲۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
توصیه‌های روزه‌داری از دیدگاه طب سنتی

سوسن حفیظی متخصص طب سنتی ایرانی، با بیان اینکه در طب ایرانی مطالب بسیاری پیرامون ماه مبارک رمضان وجود دارد، عنوان کرد: زکریای رازی در خصوص محاسن ماه رمضان گفته است که روزه‌داری به شدت به حس شنوایی، بویایی و بینایی انسان کمک می‌کند البته به شرطی که اصول آن را رعایت کنیم؛ روزه‌داری تلاشی معنوی برای غلبه بر نفس است که منجر به افزایش تعادل در بدن می‌شود و برای ما سلامت را از نظر جسمی و روحی به همراه دارد.

وی در خصوص تأثیرات روحی روزه‌داری بر فرد، ادامه داد: در طول ماه مبارک رمضان این احساس در فرد به وجود می‌آید که نسبت به کنترل غرایز خود توانمند است و این مسئله به صورت ناخودآگاه منجر به افزایش اعتماد به نفس در ما خواهد شد.

وی بیان کرد: حکیم عقیلی خراسانی بدن را به یک زمین تشبیه کرده که اگر زیاد آبیاری شود باروری آن از دست می‌رود و اگر کم آبیاری شود باز هم باروری خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین با توجه به شدت مسئله برهم خوری و پرخوری در بین افراد جامعه امروز، بدن ما نیاز دارد که از طریق روزه‌داری به سمت تعادل حرکت کند.

متخصص طب سنتی ایرانی با بیان اینکه یکی از مشکلات شایع در هنگام روزه داری سردرد است، تاکید کرد: بهتر است ۱۰ تا ۱۴ روز قبل از شروع ماه رمضان در کنار کاهش حجم غذای مصرفی خوب جویدن غذا را تمرین کنیم و از مصرف زیاد قهوه و چای بپرهیزیم؛ همچنین مصرف وعده سحری در کاهش سردردهای ناشی از روزه‌داری بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود حتما فرد در زمان سحری آب گرم و عسل، آب گرم و نبات و یا شیر گرم و عسل مصرف کند، گفت: استفاده از غذاهای سنگین و چرب، پر ادویه و شور به هیچ عنوان در وعده افطار توصیه نمی‌شود؛ زیرا منجر به بروز سردرد در فرد روزه‌دار می‌شود.

حفیظی با بیان اینکه یکی از علت‌های سردرد در هنگام روزه‌داری کم‌آبی است، عنوان کرد: روزه‌داران باید توجه داشته باشند حتما بین وعده افطار تا سحر مایعات کافی شامل؛ شربت عسل، شربت آبلیمو، نارنج و سکنجبین بنوشند، همچنین باید مصرف میوه‌هایی مانند خیار، هندوانه و سبزی‌ها شامل کاهو و خرفه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در طب ایرانی بین شش تا ۱۰ ساعت خوابیدن توصیه شده است، تاکید کرد: در ایام روزه داری نباید کمتر از ده ساعت خواب شبانه داشته باشیم؛ همچنین فاصله بین خوردن غذا و خوابیدن باید بین دو تا سه ساعت باشد.

متخصص طب سنتی ایرانی، یبوست را از دیگر مشکلات افراد روزه دار عنوان کرد و گفت: علاوه بر مصرف مایعات کافی استفاده از انجیر خیس شده در آب و عسل یا در گلاب، پودر گل سرخ به همراه دوغ، یک قاشق پودر گل بنفشه به همراه نبات و گل محمدی در وعده سحری یا افطار به بهبود دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک می‌کند.

حفیظی ادامه داد: خوب جویدن غذا، پرهیز از پر خوری و برهم خوری با توجه به همزمانی ایام عید نوروز و ماه رمضان، عدم استفاده از مایعات هنگام غذا خوردن، استفاده از مویز، شربت انار به همراه عرق نعنا، پودر آویشن، رازیانه، گلپر و نبات در عرق بهارنارنج می‌تواند به رفع نفخ معده در هنگام روزه داری کمک کند.

وی بوی بد دهان را از دیگر مشکلات روزه داران دانست و گفت: پرهیز از غذاهای پر ادویه و چرب، استفاده از کرفس، جویدن گشنیز تازه، تهیه دهانشویه از ترکیب جوشاندن گل محمدی و مورد، مصرف شربت زرشک، سکنجبین و شربت انار به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

متخصص طب سنتی ایرانی در پایان با اشاره به اینکه فصد و حجامت در ایام روزه‌داری ممنوع است، گفت: روزه داری خود درمان به حساب می‌آید و بسیاری از پزشکان ما به خاصیت درمانی روزه داری اعتقاد دارند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار