gardeshban.ir

در حالی که برخی از کشورهای آسیایی و  آفریقایی با گرانی حج سهمیه خود را تکمیل نکرده‌اند، عربستان ثبت‌نام از متقاضیان حج کشورهای اروپایی و آمریکایی را از امروز آغاز کرد.
کد خبر: ۶۱۷۷۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
آغاز ثبت‌نام حج برای زائران اروپایی و آمریکایی؛ سهمیه حج آینده تکمیل می‌شود؟

«متقاضیان حج تمتع از کشورهای اروپا، استرالیا و آمریکا می‎توانند از امروز ۱۷ مارس (۲۷ اسفند۱۴۰۲) ثبت‌نام کنند.» این را وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرده است.

ثبت‌نام زائران کشورهای آسیایی و آفریقایی برای حج آینده به اتمام رسیده است. بر همین اساس عربستان از متقاضیان حج سایر کشورها خواسته تا با مراجعه به سامانه نسک برای تشرف به این سفر معنوی نام‌نویسی کنند. وزیر حج عربستان توفیق الربیعه می‌گوید که «حج امسال میزبان بیش از ۲.۵ میلیون زائر هستیم.»

سال گذشته هم عربستان از تشرف بیش از ۲.۵ میلیون زائر به حج تمتع خبر داده بود که در نهایت تعداد حجاج حدود ۱.۹ میلیون نفر شد؛ یعنی بیش از ۶۰۰ هزار نفر کم‌تر از سهمیه اعلام شده! در حالی که در چشم‌انداز ۲۰۳۰ تشرف ۱۵ میلیون زائر درنظر گرفته شده است.
با توجه به اینکه حج تمتع در کشورهای غیرمسلمان مورد توجه دولت‌ها قرار ندارد، عربستان برای زائران این کشورها در کنار امکان ثبت ویزای حج، در سامانه نسک خدماتی همچون اقامت، غذا، پرواز، راهنمایی و حمل و نقل نیز در نظر گرفته است؛ به طوری که زائران می‌توانند پس از انتخاب کشور بسته‌های متنوع حج را برگزیده و هزینه آن را واریز کنند.

گرانی حج تمتع در سال‌های اخیر از سوی سعودی‌ها باعث شده که برخی از کشورهایی که بیشترین سهمیه حج را دارند، همچون بنگلادش و پاکستان نتوانند سهمیه خود را تکمیل کنند. برخی دلیل این امر را «کاهش ارزش پول این کشورها» عنوان می‌کنند. البته هزینه حج در ایران هم از متوسط ۱۲۰ میلیون تومان به ۱۷۵ میلیون تومان رسید؛ یعنی ۴۰ درصد افزایش در یک سال!

معاون وزیر حج عربستان محمد بیجاوی می‌گوید که «افزایش قیمت حج متناسب با بیشتر شدن خدمات‌دهی به زائران در این ایام است البته بسته‌های ارزان حج هم برای سفرهای انفرادی پیش‌بینی کرده‌ایم.» در مقابل سخنگوی وزارت دینی پاکستان محمد عمر بات می‌گوید که «با توجه به حضور کاروانی زائران کشورهای مسلمان، بسته‌های ارزان برای آن‌ها کارایی ندارد و عربستان باید در قیمت‌گذاری خدمات تجدیدنظر کند.»

برخی از مسوولان حج کشورها معتقدند که «در سازمان همکاری‌های اسلامی باید برای جلوگیری از گرانی حج و بازماندن زائران کشورهای مختلف از این سفر معنوی تصمیم‌گیری شود.» همچنین رئیس سازمان امور دینی ترکیه علی ارباش‌ می‌گوید که «عربستان نباید هزینه سفر حج را دلاری محاسبه کند.»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار