gardeshban.ir

یک گروه تحقیقاتی با کاوش در اعماق آب‌های نزدیک سواحل «اسلوونی» بقایای یک لنگرگاه باستانی رومی را کشف کرد.
کد خبر: ۶۱۷۷۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف بقایای بندرگاه باستانی در اعماق دریا


 اعضای یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه لیوبلیانا (ZAPA) بقایای یک بندر رومی را در سواحل «پورتوروژ» واقع در اسلوونی کشف کردند.

«آرت‌نت» نوشت کاوشگران بیش از ۳۰۰۰ قطعه سرامیکی را در این محل کشف کردند. محققان همچنین دو دکل کشتی باستانی و چندین قطعه به‌جای‌مانده از دکل و بادبان را پیدا کردند.

سایر قطعات چوبی ممکن است برای ساخت نوعی حصار محافظ ساحل مورد استفاده قرار گرفته باشند. همچنین دو دکلی که از جنس چوب درخت صنوبر ساخته شده‌اند، بیش از یک متر طول دارند و به گفته کارشناسان «نمونه‌های منحصربه‌فردی در مقیاس جهانی» محسوب می‌شوند.

بیشتر سفال‌های کشف‌شده، سیگالاتا (sigallata) هستند که نوعی سفال قرمز محبوب بود که در قرن اول پس از میلاد به تولید انبوه رسید. روی بیشتر این نوع سفال‌ها طرح‌های برجسته ایجاد می‌شد. بسیاری از کوزه‌ها، ظروف آشپزخانه و تکه‌های ظروف غذاخوری ظریف که در این مکان کشف شده، ظروف وارداتی بوده‌اند.

کاوش‌ اخیر بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر در سراسر کشور است، که برای کاوش ۵۰ کیلومتری خط ساحلی اسلوونی در امتداد دریای آدریاتیک از سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

از سایر مکان‌های رومی که از سال ۱۹۹۸ در این منطقه یافت شده‌اند به یک سکونتگاه باستانی در زیر یک پمپ بنزین امروزی و یک پرورش ماهی باستانی در کنار انبارهای نمک قدیمی در سال ۲۰۰۴ می‌توان اشاره کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار