gardeshban.ir

سفرهای ریلی بین شهری در خطوط راه آهن شمال در سال جاری نسبت به پارسال ضمن اینکه روند افزایشی به خود گرفته علاوه برآن این نوع حمل و نقل جایگزین تردد جاده‌ای نیز در مازندران شده است.
کد خبر: ۶۰۸۶۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲-1402 October 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
قطار بین شهری مازندران به کجا رسید؟


بنا به آمارهای ارائه شده از سوی شرکت راه آهن شمال کشور بیشتر از ۸۰ درصد تعداد مسافرانی که در ۹ ماهه امسال از طریق قطارهای این شرکت جابه جا شدند مربوط به قطار حومه ای است که تردد مردم در مسیر شهرها را امکانپذیر می کند.

راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود. راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ ‌طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آب‌رو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگی‌ها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار می‌رسد.

در طول مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال کشور ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. قطارهای حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.

در این پیوند مدیر کل راه آهن شمال از افزایش ۱۴ درصدی جابه جایی مسافران از طریق قطارهای این شرکت در سالجاری خبر داد و گفت‌:‌ تعداد بیشتر مسافرانی که از این طریق جابه جا شدند مربوط به قطارهای حومه ای است.

رحمان معصومی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۹ ماهه امسال جابه جایی ۸۷۶ هزار مسافر از طریق قطارهای این شرکت به مقاصد مختلف انجام شد.

وی ادامه داد:‌ این در حالی است در مدت مشابه پارسال ۷۶۹ هزار مسافر از طریق قطار شرکت راه آهن شمل جابه جا شدند.

مدیر کل راه آهن شمال با اشاره به برخورداری این شرکت از ظرفیت قطار حومه ای اظهار داشت: قطارهای حومه ای که در مسیر پل سفید تا بندرترکمن تردد می کنند وسیله امن و ارزان برای تردد مسافران در مسیرشهرها است.

وی ادامه داد: در سال جاری ۵۵۰ هزار نفر از طریق قطارهای حومه ای شرکت راه آهن شمال جابه جا شدند.

به گفته معصومی اکنون ۲ رام قطار حومه ای روزانه چهار بار رفت و برگشت در این مسیر تردد دارند و ظرفیت هر یک از قطارها بیشتر از ۳۰۰ نفر است.

قطارهای حومه ای از سرویس های حمل و نقل ریلی مسافری هستند، که در درجه اول بین مراکز شهرها مورد استفاده قرار می گیرند. این قطارها، قطارهایی هستند که در شعاع ۱۰۰ کیلومتری یک کلان‌شهر و برای دسترسی ساکنین شهرهای اقماری به این کلان‌شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر مسافرین قطارهای حومه ای با هدف رفتن به سر کار و برگشت به خانه این قطار را مورد استفاده قرار می‌دهند.

حرکت به موقع در سفر به سمت کلانشهر، سرعت بالا، حداقل توقف در ایستگاه بین راهی از ویژگی های این قطار در وضعیت ایده آل است.

وی همچنین مشهد به تهران، گرگان به تهران، ساری به تهران و ساری به مشهد را مسیر های قطارهای غیرحومه ای اداره کل راه آهن شمال کشور برشمرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار