gardeshban.ir

باستان‌شناسان با کاوش در یکی از شهرهای باستانی یونان علاوه‌بر کشف بقایای یک قنات باستانی، چندین سکه کمیاب کشف کردند.
کد خبر: ۶۱۱۳۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲-1402 October 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف سکه‌های کمیاب+ عکس


باستان‌شناسان با کاوش در یونان، قناتی را که «هادریان»‌ ـ امپراتور روم ـ برای تأمین آب شهر «کورینتوس» ایجاد کرده بود، کشف کردند.

«لایوساینس»‌ در گزارشی نوشت بقایای این قنات در ماه اکتبر ۲۰۲۳ در جریان کاوش باستان‌شناسان در محوطه باستان‌شناسی «تنا»‌ (Tenea)،‌ شهر یونانی باستانی در چند کیلومتری جنوب «کورینتوس»‌ کشف شده است.

«هادریان»‌ که از سال ۱۱۷ تا ۱۳۸ میلادی بر امپراتوری روم حکومت کرد، دستور ساخت این قنات را صادر کرد تا آب در یک مسیر حدودا ۸۰ کیلومتری از دریاچه «استیمفالیا» به غرب شهر «کورینتوس»‌ منتقل شود.

پیش از این نیز ساخت قنات در یونان سابقه داشت و «هادریان»‌ یک مورد دیگر را برای تأمین آب «آتن» ساخته بود.

طول بخش از قناتی که برای «کورینتوس» ساخته شده و اخیرا کشف شده است به حدود ۳۰ متر می‌رسد. این بخش از قنات شامل مجرایی می‌شود که با سقفی نیم‌دایره‌ای از جنس سنگ و ساروج پوشیده شده است.

کشف سکه‌های کمیاب+ عکس


دیوارهای بیرونی آن حدود ۳.۲ متر ارتفاع دارند و فضای داخلی آن که محل جریان آب است حدود ۶۰ سانتی‌متر عرض و ۱.۲ متر ارتفاع دارد.

«کورینتوس» یکی از شهرهای بزرگ یونان باستان بود. این شهر در حدود ۷۰ کیلومتری غرب «آتن»‌ واقع شده بود.

باستان‌شناسان همچنین از کشف یک مجتمع ساختمانی در «تنا»‌ خبر دادند که قدمت آن به فاصله قرن هشتم تا پنجم پیش از میلاد بازمی‌گردد که مکان‌هایی برای عبادت ایزدان یونان باستان را شامل می‌شود.

کاوشگران همچنین ۲۹ سکه نقره کمیاب به همراه بقایای یک محراب سفالین، یک گلدان کوچک و مجسمه‌ای به شکل اسب و اسب‌سوار را کشف کردند. قدمت این سکه‌ها به اواخر قرن ششم پیش از میلاد بازمی‌گردد. برخی از این سکه‌ها نادرترین سکه‌های یونانی محسوب می‌شوند که تاکنون کشف شده‌اند که از جمله آن‌ها به سه سکه نقره‌ که در «المپیا»‌ در طول بازی‌های المپیک باستانی مختلف ضرب شده‌اند می‌توان اشاره کرد. بازی‌های المپیک باستانی در آن زمان یک جشنواره مذهبی بود که هر چهار سال برگزار می‌شد.

در جریان کاوش‌های اخیر باستان‌شناسان در این محوطه همچنین مکان‌های رومی همچون یک گورستان با سنگ قبرهای مجلل و بقایای یک سکونتگاه متعلق به «عصر برنز»‌ کشف شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار