gardeshban.ir

«بِژی بِرساق» نام یکی از شیرینی‌های محلی ایلام است، که معنای زندگی و حیات می‌دهد و معمولا در بیشتر خانه‌ها چه شهری و چه روستایی در مناسبت‌های مختلف پخته می‌شود.
کد خبر: ۶۱۱۴۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲-1402 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
بژی بِرساق؛ یکی از شیرینی‌های محلی ایلام/ شیرینی‌ای که معنای زندگی می‌دهد


سجاد نظری ـ مسئول ثبت آثار ناملموس ایلام ـ درباره این شیرینی محلی گفت: «بِژی بِرساق» یکی از شیرینی‌های محلی استان ایلام است و ریشه اسمی این شیرینی در فرهنگ و زبان کردی در مناطق مختلف و گویش‌های متفاوت کردی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بژی که به معنای زیستن است و به دلیل مقوی بودن مواد تشکیل‌دهندۀ این شیرینی و استفاده غذایی از آن در مسافرت‌ها و کوچ عشایری و خاصیت انرژی‌زایی، از اصطلاح بژی یعنی زیستن و زنده ماندن استفاده شده است است. بخش دوم نام این شیرینی محلی «برساق» است به معنای برشته‌شده، یعنی چیزی که خوب برشته می‌شود و به رنگ طلایی درمی‌آید. در واقع بژی برساق به معنای شیرینی محلی است که با برشته شدن حیات می‌دهد.

او درباره شیوه تهیه این شیرینی محلی توضیح داد: مواد اولیه «بژی برساق» مخلوط آرد و آب‌جوش و یا شیر به اضافه تخم‌مرغ  به همراه چاشنی‌های زیره، رازیانه، زردچوبه، زعفران، دارچین و مقداری نمک است. طرز تهیه خمیر این شیرینی روش خاصی دارد، ابتدا خمیر را با شیر و مقداری آب و روغن ورز می‌دهند تا جایی که به دست نچسبد. البته استفاده از روغن مایع به‌ویژه روغن حیوانی محلی در تهیه خمیر، به ترد و پفکی بودن شیرینی کمک می‌کند و مانع زود خشک شدن این شیرینی محلی می‌شود.

نظری اضافه کرد: پس از تهیه خمیر، کمی از آن را برداشته و با دست به شکل کوفته یا پیراشکی درآورده و در روغن سرخ‌کرده و سپس هر بژی برساق را که مرحله سرخ شدن آن به پایان می‌رسد، قبل از سرد شدن در شکر یا خاکِ ­قند غلتانده و در ظروف مخصوص شیرینی چیده و تزئین می‌کنند.

مسئول ثبت آثار ناملموس ایلام ادامه داد: معمولا در بیشتر خانه‌ها چه شهری و چه روستایی، برای تهیه این شیرینی محلی در مناسبت‌های خاص چون عید نوروز و شب چله بیشتر بانوان به‌ویژه بانوان میانسال ایلامی که تجربه بیشتری در پخت این نوع شیرینی محلی دارند به کمک دیگر افراد خانواده، این شیرینی را آماده می‌کنند.

نظری با اشاره به اینکه مهارت پخت شیرینی «بژی برساق» در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ و با ­شماره ۱۷۷۰ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده است، گفت: برای حفظ فرهنگ‌ها و غذاهای سنتی با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام، مجوز فعالیت کارگاه‌های خانگی پخت شیرینی محلی به دو صورت کاملا سنتی و با بسته‌بندی کارخانه‌ای برای مصرف و سوغات مهمانان در سطح استان، به‌ویژه در عید نوروز، عرضه می‌شود. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار