gardeshban.ir

روستای بلغور (Bolghur)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی است.
کد خبر: ۶۱۰۸۴
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲-1402 October 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
مشهد و اطراف آن پر از ییلاق های خوش آب و هوا، باغ ها و روستاهای بکر و جاذبه های تاریخی و قدیمی است. اگر اهل طبیعت گردی آخر هفته ها هستید، ما به شما بازدید از روستای کمتر شناخته شده و تاریخی بلغور در نزدیکی مشهد را پیشنهاد می دهیم.

روستای بلغور (Bolghur)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی است. این روستا در 80 کیلومتری شمال غرب مشهد در دهستان کارده واقع در مرکز رشته کوه های هزار مسجد، در منطقه ای سرد و کوهستانی و در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد.

روستای بلغور مشهد


در زبان ترکی بُل به معنای زیاد و پر می باشد و غُور یا غار به معنای برف می باشد، در واقع بلغور اشاره به پربرف بودن این منطقه دارد. در این روستا دوره تابستان کوتاه و بیشتر سال سرما حاکم است. آب و هوای این روستا در بیشتر ایام سال سرد می باشد.

اطراف این روستا در دهه ها و صده های قبل کاملا پوشیده از درختان جنگلی اروس بوده که برای ساختن خانه و گرم کردن خانه ها در زمستان قطع می کردند که در حال حاضر بصورت اندک و پراکنده خودنمایی می کنند. یکی از کهنسال ترین درختان ارس منطقه هزار مسجد در این روستا وجود دارد که با توجه به قطر تنه و ارتفاع درخت سن آن ۲۰۰۰ سال تخمین زده می شود.

در سال ۱۳۹۸ این درخت به دلیل تکفیر آن توسط روحانی روستا که به دخیل بستن مردم به آن اعتراض داشت متاسفانه قطع گردید اما خشک نشد و با توجه به اتصال کوچکی که به زمین و ریشه خود دارد همچنان زنده است و نماد استواری در برابر جهل و حماقت است.

روستای بلغور مشهد


جاذبه های دیدنی روستا

رودخانه فصلی روستا

معماری خانه های روستا

درخت ارس قدیمی که در اصطلاح محلی به ان خوجه می گویند و مورد احترام اهالی روستا است.
تنگه هایی که در اصطلاح محلی به آنها زو میگویند و معروفترین آن زو پیرزن می باشد.

دامنه های سرسبز رشته کوه هزار مسجد

درختچه های زرشک طبیعی

دره سیستان با پوشش درختچه های ارس

دره های v شکل و u شکل

چشمه های آب طبیعی




محصولات روستا

شغل اصلی مردم دامپروری بصورت ییلاق و قشلاق ودر درجه دوم به باغداری مشغول هستند. نژاد گوسفند اصیل کردی این روستا طرفداران زیادی دارد. بهترین و با کیفیت ترین روغن زرد گوسفندی (سارویاق) و ماست خیکی (تخمه قتیق) منطقه هزار مسجد در این روستا تولید می شود.

با توجه به کوهستانی و سردسیر بودن روستا محصول باغی سیب درختی، سیب زمینی، گردو، آلو، زردآلو، گیلاس، آلبالو و… در این روستا برداشت می شود.

روستای بلغور مشهد


روستای بلغور یکی از روستاهای بکر دهستان کارده از توابع شهرستان مشهد است اما وجود گردنه ای صعب العبور به نام «الحذر» مانع جذب گردشگران به این منطقه شده است. در تابستان این گردنه ها مشکلی ندارد اما در فصل زمستان تردد از آنها سخت می باشد.

عبور از این گردنه ها در زمستان به قدری سخت می شود که مردم مجبور می شوند در هوای بسیار سرد، پیاده گردنه ها را بالا رفته تا خودرو قدری سبک شود و بتوانند از این مسیر عبور کنند.

عکس از: mahdi moein


کجا اقامت کنیم ؟

این روستا امکانات اقامتی چون اقامتگاه های بوم گردی ندارد و اکثر گردشگران سفر یک روزه به این طبیعت بکر دارند. اما اگر قصد دارید شب را در روستا بمانید ممکن است برخی از اهالی روستا به شما اتاقی جهت اقامت بدهند.

چطور به روستای بلغور برویم ؟

همانطور که گفتیم روستای بلغور در حدود 80 کیلومتری مشهد واقع شده است. برای رفتن به این روستا دو مسیر انتخابی دارید؛ شما هم می توانید از جاده مشهد به چناران راهی روستای بلغور شوید و هم می توانید جاده مشهد به کلات را انتخاب کنید که جاده مشهد- کلات بهترین مسیر رفتن به این روستا می باشد.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، جادت کلات، دهستان کارده، روستای بلغور
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار