gardeshban.ir

باستان‌شناسان در جریان کاوش در برزیل بقایای اسکلت ۹۰۰۰ساله یک انسان به همراه بیش از ۱۰۰هزار شیء‌ تاریخی را کشف کردند. آن‌ها معتقدند این اکتشاف می‌تواند تاریخچه برزیل را تغییر دهد.
کد خبر: ۶۱۱۳۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲-1402 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
تاریخ برزیل زیر و رو می‌شود؟


پس از اینکه گروهی از نقشه‌برداران و کارگران، یک محوطه واقع در برزیل را قبل از ساخت یک مجتمع آپارتمانی ارزیابی کردند، با بقایای استخوان‌ و تکه‌هایی از ظروف سفالین مواجه شدند و به این ترتیب گروهی از باستان‌شناسان کاوش در این محل را آغاز کردند. با کاوش باستان‌شناسان در این مکان، یک محوطه باستانی چندلایه کشف شد که اسکلت ۴۳ انسان و حدود ۱۰۰ هزار شیء تاریخی در آن وجود داشت.

«سی بی اس» در گزارشی نوشت پس از کاوش باستان‌شناسان در این محدودۀ ساخت‌وساز، که در شهر ساحلی «سائو لوئیس» واقع شده است، ‌ اشیاء‌ تاریخی کشف شد که برخی از آن‌ها از سوی مردم حدود ۹۰۰۰ سال قبل به‌جامانده‌اند. باستان‌شناسان از این گنجینه تاریخی به عنوان اکتشافی یاد کرده‌اند که ممکن است تاریخچه سکونت انسان در برزیل را بازنویسی کند.

«ویلینگتون لیج» ‌ که باستان‌شناس ارشد این کاوش بوده است، گفت که وقتی شرکت ساخت‌وساز، مؤسسه او را در سال ۲۰۱۹ برای بررسی این محوطه به عنوان بخشی از روال همیشگی قبل از ساخت‌وساز استخدام کرد، انتظار نداشت با چنین اکتشافاتی مواجه شود.

«لیج» ‌ با تحقیق در این مکان متوجه شد که بقایای قابل توجهی از دهه ۱۹۷۰ تاکنون در این محوطه پیدا شده است که از جمله آن‌ها به کشف بخشی از استخوان فک انسان در سال ۱۹۹۱ میلادی می‌توان اشاره کرد.

گروه باستان‌شناسان به سرپرستی «لیج» ‌ بعد از مدت کوتاهی اشیاء‌ تاریخی بسیار بیشتری کشف کرد؛ انبوهی از ابزارهای سنگی، تکه‌های سرامیک، صدف‌های تزئینی و استخوان.

بر اساس بیانیه «مؤسسه تاریخ ملی و میراث برزیل» (IPHAN) در جریان چهار سال کاوش در این مکان، باستان‌شناسان در مجموع ۴۳ اسکلت انسان و بیش از ۱۰۰ هزار اثر تاریخی را کشف کردند.

محققان اکنون قصد دارند کاتالوگی از آثار تاریخی تهیه و جزئیات این اشیاء را بررسی کنند و آن‌ها را به نمایش بگذارند.

یافته‌های اولیه این کاوش هم‌اکنون نیز توجه جامعه علمی را به خود جلب کرده است.

به گفته «لیج»، این گروه تحقیقاتی ۲۷ نفره‌ که باستان‌شناسان، شیمیدانان، مورخان و یک مستندساز را شامل می‌شود، تاکنون شواهد سکونت انسان‌ها در چهار دوره مختلف تاریخ را در این محوطه کشف کرده‌ است.

در لایه بالایی این محوطه، بقایای به‌جامانده از مردم «توپینامبا» کشف شده است. در لایه‌ای دیگر از این مکان، اشیاء تاریخی مردم جنگل آمازون و سفال‌ها، صدف‌ها و استخوان‌های باقی‌مانده از گروهی از مردم بومی کشف شده است.

زیر این لایه نیز بقایای به‌جامانده از مردمی که حوالی ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ سال قبل زندگی می‌کردند در اعماق این محوطه کشف شد. بر این اساس، این اشیاء بسیار قدیمی‌تر از شواهدی محسوب می‌شوند، که پیش‌تر در این منطقه کشف شده بودند و قدمت آن‌ها ۶۶۰۰ سال ارزیابی شده بود.

«لیج» در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه‌ بیان کرد: این اکتشاف می‌تواند تاریخچه نه تنها این منطقه، بلکه تمام بخش‌های برزیل را تغییر دهد.

محققان مدت‌ها بر سر زمان و نحوه ورود انسان‌ها از آسیا به قاره آمریکا و افزایش جمعیت در آن بحث کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های «لیج»، این فرضیه مطرح شده است که انسان‌ها دست‌کم ۱۴۰۰ سال زودتر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد در این منطقه از برزیل امروزی ساکن شده‌اند.

باستان‌شناسان اکنون قصد دارند قدمت اشیاء کشف‌شده را به طور دقیق‌تری به کمک تجزیه و تحلیل ایزوتوپی تعیین کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار