gardeshban.ir

بسیاری از زائران در ایام ‌مناسبتی به ویژه ماه رجب و شعبان متقاضی سفرهای کوتاه‌مدت عتبات با کاروان‌های رسمی هستند، اما کاروان‌های غیرمجاز در این عرصه پیشتاز شده‌اند.
کد خبر: ۶۱۱۴۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲-1402 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
از سفر کوتاه مدت عتبات چه خبر؟


سازمان حج و زیارت سفر کوتاه‌مدت ندارد و افرادی که قصد تشرف به کربلا کمتر از یک هفته را دارند، نمی‌توانند با کاروان‌های رسمی راهی زیارت شوند.

این درحالی است که تعداد متقاضیان سفرهای کوتاه مدت عتبات به ویژه زیارت ۳ روزه در ماه رجب افزایش چشمگیری داشته؛ تاجایی که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مرزهای زمینی عراق شلوغ‌تر شده است. یک منبع مطلع می‌گوید که «حدود نیمی از زائران سفرهای زمینی عتبات ۲ تا ۳ روزه به زیارت می‌روند‌. 

سازمان حج و زیارت در سال‌های گذشته سفرهای کوتاه مدت را برنامه‌ریزی کرد، اما هیچ‌گاه اجرایی نشد. با این وجود، بسیاری از کاروان‌های غیرمجاز سفرهای کوتاه برای رفع دلتنگی زیارت ارباب راه انداخته‌اند.

قیمت سفرهای کوتاه مدت عتبات توسط کاروان‌های غیرمجاز، گاهی باقیمت سفرهای یک هفته‌ای رسمی برابری می‌کند؛ تا جایی که مدیر کاروان غیرمجاز علی ناصری می‌گوید که «سفر ۳ روزه زمینی به عتبات (فقط کربلا و‌ نجف) ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.» این در حالی است که همراهی با کاروان‌های رسمی آن هم یک هفته متوسط ۷ میلیون تومان است. این کاروان‌ها علاوه بر نجف و کربلا، زیارت کاظمین و سامرا هم در برنامه دارند.

یکی از دلایلی که باعث شده کاروان‌های زیر نظر سازمان حج‌ و زیارت برنامه اعزام کوتاه مدت نداشته باشند، موضوع «اسکان» است. اسکان زائران کاروان‌های رسمی در هتل‌ها با استانداردهای از پیش تعیین شده است، اما کاروان‌های غیرمجاز گاهی زائران را در حسینیه یا منازل با امکانات محدود اسکان می‌دهند.‌

مدیر یکی از کاروان‌های غیرمجاز علی حیدری می‌گوید که زائران عتبات هدفشان زیارت است و «مهم نیست در هتل یا حسینیه اسکان داشته باشند.» اما مدیر دفتر زیارتی زیر نظر سازمان حج ‌حسین محمدزاده می‌گوید که رضایت زائران به همراه حفظ عزت ایرانیان مهم است و «‌نمی‌توان‌ زائران را در یک چهاردیواری نامناسب و بدون امکانات اسکان داد.»‌

‌ایجاد زیرساخت‌های لازم‌ برای راه‌اندازی کاروان‌های ارزان قیمت و البته کوتاه مدت به ‌ویژه‌‌ در ایام مناسبتی‌ ‌می‌تواند نقش مهمی در تشویق افراد به همراهی با کاروان‌های رسمی کند، ‌تا جایی که حتی نماینده ولی فقیه در حج و زیارت سیدعبدالفتاح نواب هم «‌خواستار استفاده از روش‌های مختلف و ظرفیت‌های حداکثری به‌ منظور جذب زائران شده است.‌»‌
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار