gardeshban.ir

شهر باستانی «اِفِسوس» میزبان بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۲۳ بوده است. این شهر سالانه به طور میانگین میزبان یک میلیون بازدیدکننده بود.
کد خبر: ۶۱۱۴۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲-1402 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
شکسته شدن رکورد سفر در شهر باستانی ترکیه

بر اساس آمارهایی که از «موزه باستان‌شناسی اِفِسوس» منتشر شده،‌ شهر باستانی «اِفِسوس» (Ephesus) واقع در «ازمیر» در سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۲ میلیون بازدیدکننده جذب کرده است.

«حریت دیلی‌نیوز» نوشت این شهر باستانی که قدمت آن به عصر «هلنیستی» و دوره رومی بازمی‌گردد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، در طول تاریخ، یک شهر مهم بندری و مرکز فرهنگی بوده است. شهر باستانی «اِفِسوس»‌ سالانه به طور میانگین میزبان یک میلیون بازدیدکننده است. بر این اساس، شمار بازدیدکنندگان از این شهر باستانی که سازه‌های قابل‌توجهی از نظر معماری،‌ فرهنگ و زیبایی‌شناسی دارد، در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

 سفر کشتی‌های تفریحی به مقصد «کوش‌آداسی»، یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری ترکیه که در غرب استان «آیدین»‌ و نزدیکی «ازمیر»‌ واقع شده  نیز در افزایش شمار گردشگران «اِفِسوس» تاثیرگذار بوده است.

«وایکینگ سترن»، کشتی نروژی که نخستین کشتی تفریحی سال ۲۰۲۴ این بندر بود، با ۹۲۱ گردشگر که بیشتر مسافران آن از ایالات متحده آمریکا بودند، به همراه ۴۵۷ خدمه لنگر انداخت و مسافران آن از شهر باستانی «افسوس» بازدید کردند.

«موزه تجربه اِفِسوس»‌ که بازدیدکنندگان آن می‌توانند در فضایی جادویی از جهان باستان، در زمان به گذشته سفر کنند نیز در شهر باستانی «اِفِسوس»‌ واقع در ازمیر افتتاح شده است.

شمار بازدیدکنندگان این شهر باستانی درحالی با رشد مواجه شده است که اخیرا مقامات ترکیه اعلام کردند این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی قصد دارد به سمت کسب درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری (۲.۹۸ تریلیون لیر) قدم بردارد.

وزارت فرهنگ و گردشگری همچنین چندی پیش اعلام کرد «آنتالیا» از ژانویه تا دسامبر میزبان حدود ۱۵.۶۹ میلیون گردشگر بوده است که رکورد قبلی بازدید سالانه از این شهر را که در سال ۲۰۱۹ به ۱۵.۲۸ میلیون نفر رسیده بود، شکست. علاوه‌بر این سود صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۵۳.۴ درصدی به ۴۶.۳ میلیارد دلار رسید. همچنین درآمد گردشگری در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۴۲ میلیارد دلار رسید.

اخیرا بر اساس گزارش سالانه شرکت تحقیقات بازار جهانی یورومانیتور اینترنشنال (Euromonitor International) که به بررسی شهرهای جهان بر اساس معیارهایی از جمله گردشگری، پایداری، عملکرد اقتصادی، سلامت و ایمنی می‌پردازد، استانبول از نظر تعداد ورودی‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ در صدر فهرست قرار گرفت.

همچنین بر اساس جدیدترین آمارهای رسمی که چندی پیش از گردشگری ترکیه منتتشر شده است، شمار گردشگران خارجی که در فاصله ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳ به این کشور سفر کرده‌اند در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۲۲ با حدود ۹ درصد افزایش همراه بوده است.

چندی پیش همچنین اعلام شد ورود گردشگران خارجی به ترکیه از ژانویه تا نوامبر با ۱۰.۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۴۶.۷ میلیون نفر رسید. حدود ۲۳.۶ میلیون گردشگر از کشورهای اروپایی در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۳ از ترکیه بازدید کردند که ۸.۶ درصد افزایش داشت.

گردشگری منبع مهمی از درآمد برای ترکیه است و دولت برای مهارِ کسری بودجه خود حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است.

بازگشت کامل صنعت گردشگری در سال گذشته، پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا باعث شد که تعداد گردشگران به رکورد نزدیک شود و درآمدهای بالایی را به همراه داشته باشد و دولت را بر آن داشت تا برآوردهای سالانه خود را افزایش دهد.

دولت ترکیه پیش از این پیش‌بینی کرده بود در سال جاری شمار گردشگران ورودی به ترکیه به ۶۰ میلیون نفر برسد و همچنین برآورد شده است این رقم در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون برسد.

گردشگری حدود ۱۰ درصد به تولید ناخالص داخلی ترکیه (GDP) کمک می‌کند. علاوه‌بر این، حدود ۱.۷ میلیون نفر در بخش خدمات اقامتی و غذایی مشغول کار بوده‌اند که حدود ۵ درصد از کل اشتغال این کشور را تشکیل می‌دهد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار