gardeshban.ir

گزارش/
جام، بشقاب، سکه و زیور آلات طلا و نقره به همراه کاشی های طلا و مینا و مجسمه های خشت، خشت و سنگ بخشی از ۲۱۱ شی تاریخی ایرانی است که برای نمایشگاهی ۶ ماهه به چین ارسال شد و چین آنها را به قیمتی معادل خرید کرد. حدود ۱۱۴ میلیون یورو بیمه شده است.
کد خبر: ۶۱۱۰۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲-1402 October 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
کدام آثار تاریخی ایران به چین فرستاده شد؟


نمایشگاه «شکوه ایران باستان: نمایشگاه آثار فرهنگی ایران» از ۲۱ دسامبر ۱۴۰۲ (۱۱ ژانویه ۲۰۲۴) در موزه کاخ پکن آغاز به کار کرده است. برای این نمایشگاه ۲۱۱ شی تاریخی با قدمت بیش از ۳ هزار سال به دوران صفویه از موزه ملی ایران به چین ارسال شده است. انتقال این آثار باستانی با تصویب هیات وزیران انجام شد که به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجازه داد آثار را حذف و به مدت ۶ ماه این نمایشگاه را برپا کند.

هادی میرزایی، مدیر اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش از این گفته بود: تمامی هزینه های مربوط به این نمایشگاه از تهیه اشیا تا بسته بندی، حمل و نقل و اعزام متولیان فرهنگی – حضور اموال تاریخی موزه ملی ایران و نمایندگان ایران این نمایشگاه را با چین افتتاح کردند. علاوه بر این، دولت چین برای این آثار «ضمانت حفاظت از اموال» به ایران داده است. علی دارابی معاون میراث فرهنگی نیز گفت: حامی مالی این نمایشگاه بانک کشاورزی چین است. بررسی اسناد موجود نیز نشان می دهد که این ۲۱۱ شی تاریخی توسط چین به مبلغ ۱۱۴ میلیون و ۲۰۵ هزار یورو بیمه شده اند.

تکک طلای هخامنشی به شکل شیر نشسته از همدان، جام طلای مارلیک با نقش تکشاخ، آجر لعابدار قلاییچی با نقش حیوانی، پارچ دسته نقره ای همدان، سر شیر پرسئوس از لاجورد، مجسمه پرسئوس از خمیر آبی، هخامنشی تکک طلایی با نیم تنه انسان گچی از حاجی آباد فارس، کاسه شیشه ای ساسانی از دیلمان گیلان، بشقاب نقره ساسانی و پایه نقره ساسانی با تصویر اسب سوار از برجسته ترین آثار این نمایشگاه است که در ادامه به مجموعه ای از سکه ها و زیور آلات طلا، نقره، شیشه، برنج و مس. ، پلاک ها و مهرهای مفرغی، تکوک، تندیس ها و مجسمه های سنگی و گلی، کاشی های لعاب دار و کتیبه های تخت جمشید به نمایش گذاشته شده است.





جام طلای مارلیک با طرح اسب شاخدار عصر آهن ۲

سر گاو کاخ آپادانا در تخت جمشید، نسخه اویغوری از مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، یک ورقه خمسه نظامی و یک صفحه نقاشی قرن شانزدهم و هفدهم میلادی به همراه مجسمه داریوش، پنج شی هستند که تاکنون ساخته شده است. بازسازی و مونتاژ شده در نمایش. است. است.




مولاژ سر گاو کاخ آپادانا

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده است که این ۲۱۱ شی تاریخی به همراه ۵ شی مولاژ (بازآفرینی شده) تا ۶ ماه آینده در دو شهر چین به نمایش گذاشته خواهد شد که با تصویب و مجوز هیئت وزیران موافقت شده است. قرار است این آثار تا ۱۱ آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ آوریل ۱۴۰۳ در موزه کاخ پکن (شهر ممنوعه) موجود باشد. قبلاً در مورد برپایی این نمایشگاه در موزه های شانگهای، گوانگژو، شنژن اشاره شده بود. ، شی. an و ارومقی. بر اساس اظهارات مسئولان میراث فرهنگی، با انقضای ۶ ماه از اعتبار مصوبه دولت، مجوز دیگری برای نمایش این ۲۱۱ شی در چهار شهر مذکور اخذ می شود.

موزه کاخ پکن (شهر ممنوعه) که به مدت سه ماه محل نمایش این آثار تاریخی ایرانی است، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری تاریخی چین به شمار می رود و قبل از شیوع کرونا روزانه ۸۰ هزار بازدیدکننده داشت. مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می گویند بلیت های نمایشگاه «شکوه ایران باستان» که در این مکان برپا شده تا دو هفته آینده پیش فروش شده است.




برپایی این نمایشگاه در حالی است که آثار تاریخی ایران پیش از این در چین به نمایش گذاشته شده بود، بازتاب قابل توجهی در رسانه های این کشور داشته است. روزنامه چاینا دیلی با انتشار تصاویری از این نمایشگاه، از برپایی آن تا اوایل بهار در موزه کاخ پکن خبر داد و در توضیح خود نوشت: جذابیت هنری ایران باستان جایگاه قطب مهم تبادلات فرهنگی بین مردم ایران را آشکار می کند. شرق و غرب”.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی تاریخ و تمدن باشکوه ایران و همچنین تشویق گردشگران چینی به سفر به ایران و با توجه به تاثیر برگزاری نمایشگاه در جذب گردشگران خارجی اعلام کرده است.




بر اساس اظهارات علی دارابی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در چهار دهه گذشته ۳۷ نمایشگاه با آثار موزه ملی در جهان برپا کرده است که از جمله آنها می توان به نمایشگاه شکوه باستان اشاره کرد. ایران. سی و هشتمین نمایشگاه است.

بر اساس تفاهم نامه موزه ایران و چین، پس از پایان نمایشگاه «شکوه ایران باستان»، چین متقابلا نمایشگاهی از آثار تاریخی خود در ایران برپا می کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار