gardeshban.ir

تاک پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل شاهرود است که به روش‌های مختلف درست می‌شود.
کد خبر: ۶۰۹۶۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲-1402 October 12
گردشبان (gardeshban.ir) :



تاک پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل شاهرود است که به روش‌های مختلف درست می‌شود این غذای خوش طعم برای پذیرایی بسیار مناسب است، برای درست کردن تاک پلو می‌توانید از مواد اولیه در دسترس استفاده کنید.

مواد لازم

برنج۳ پیمانه
برگ مو۳۵۰ گرم یا کمتر
فیله یا هر قسمتی از مرغ به مقدار لازم
پیاز رنده شده ( آب پیاز)۱ عدد
آب لیمو ترش به مقدار لازم
روغن زیتون۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
گرد غوره به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
ریحان، نعناع و شوید تازه برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه تاک پلو

مرحله ۱: دم کردن زعفران

ابتدا مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید، در ظرف را ببندید، بگذارید تا زعفران خوب دم بکشد و غلیظ شود، مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد طعم غذا بهتر می‌شود.
 
مرحله ۲: مخلوط کردن زعفران دم کرده با برش‌های مرغ

سپس فیله مرغ یا ران مرغ بدون استخوان را در اندازه‌های مناسب تقریباً به اندازه جوجه کباب خرد کنید، داخل یک ظرف بریزید به دلخواه خودتان می‌توانید از سینه مرغ هم استفاده کنید، بعد زعفران دم کرده را روی برش‌های مرغ بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها و مخلوط کردن با مرغ‌ها

برش‌های مرغ‌ها را با زعفران کاملاً ورز دهید تا رنگ، عطر و طعم زعفران خوب به خورد مرغ‌ها برود سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه است به مقدار دلخواه به مرغ‌ها اضافه کنید، با هم مخلوط کنید تا عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود.

مرحله ۴: اصافه کردن آب پیاز به مرغ‌ها

سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید، با رنده ریز رنده کنید، آب آن را جدا کنید، آب پیاز را روی مرغ‌ها بریزید، هم بزنید و با هم مخلوط کنید تا به خورد آن‌ها بروند بعد از آن لیمو ترش‌ها را تمیز بشورید از وسط برش بزنید و آب آن‌ها را بگیرید.
 
مرحله ۵: اضافه کردن آب لیمو ترش به مرغ‌ها

آب لیمو ترش‌های تازه را به مرغ‌ها اضافه کنید، با هم مخلوط کنید تا عطر و طعمی لیمو ترش به خورد مرغ‌ها برود اگر لیمو ترش تازه در دسترس نبود می‌توانید از آب لیمو آماده استفاده کنید، مقداری آب لیمو روی مرغ‌ها بریزید و با آن‌ها خوب مخلوط کنید.

مرحله ۶: اضافه کردن روغن زیتون به مرغ‌ها و قرار دادن در یخچال

بعد هم مقداری روغن زیتون روی برش‌های مرغ بریزید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و طعم روغن زیتون به خورد مرغ‌ها برود سپس روی ظرف را با سلفون یا نایلون بپوشانید، ظرف برش‌های مرغ را داخل یخچال قرار دهید تا کمی استراحت کند.

مرحله ۷: استراحت مرغ‌ها و خرد کردن برگ موها

اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت تقریباً یک ساعت در یخچال بمانند تا کاملا عطر و طعم ادویه‌ها و سایر مواد به خورد ‌مرغ‌ها برود و آن‌ها را مزه‌دار کند، در این فاصله برگ موها را کاملا ریز خرد کنید بهتر است که از برگ موی کنسروی استفاده کنید چون بافت نرمی دارد.

مرحله ۸: استفاده از برگ مو کنسروی

در صورتی که برگ موی کنسروی در دسترس نبود از برگ مو تازه استفاده کنید برگ موها را تمیز بشورید و در اندازه‌های کوچک خرد کنید و کنار بگذارید سپس در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله ۹: جوشاندن آب و ریختن برنج‌ها در آب

بعد مقداری نمک داخل آب بریزید و با آن مخلوط کنید، سپس برنج‌ها را که از شب قبل یا از چند ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده‌اید در قابلمه بریزید، اجازه دهید تا همراه با آب چند دقیقه بجوشند و بافت آن‌ها کمی نرم شود، نباید برتج‌ها خیلی شل شوند.

مرحله ۱۰: جوشاندن برنج‌ها و ریختن برگ موهای خرد شده در برنج

این که برنج‌ها همراه با آب جوش یکی دو جوش زدند و کمی از حالت خامی درآمدند برگ موهای خرد شده را داخل قابلمه بریزید، اجازه دهید تا همراه با برنج‌ها بجوشند و آماده شوند تقریباً بعد از ۶ تا ۷ دقیقه که برنج‌ها قد کشیدند ، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله ۱۱: آبکش کردن برنج‌ها و درست کردن ته دیگ

سپس برنج‌ها را همراه با برگ موها آبکش کنید، در سبد بریزید و بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود، بعد در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید و هر نوع تهدیگی را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان برای این غذا آماده کنید

مرحله ۱۲: ریختن برنج و پودر غوره در قابلمه

بعد نان را به شکل دایره و هم اندازه کف قابلمه برش دهید سپس نان را در کف قابلمه قرار دهید بعد یک لایه از برنج در قابلمه بریزید، مقداری پودر غوره روی برنج اضافه کنید و پخش کنید مقدار پودر غوره بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و می‌توانید کمتر یا بیشتر بریزید.

مرحله ۱۳: ریختن زعفران دمکرده در قابلمه و دم انداختن برنج‌ها

بعد از آن یک لایه برنج بریزید پودر غوره را اضافه کنید، بعد لایه آخر برنج را بریزید، روی برنج مقداری زعفران دم کرده غلیظ پخش کنید، سپس در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت یک ساعت خوب دم بکشند و کاملاً مغز پخت شوند.

مرحله ۱۴: گریل کردن یا سرخ کردن مرغ‌ها

در این فاصله مرغ‌ها را که حالا کاملاً طعم‌دار شده‌اند. از یخچال بیرون بیاورید و آماده کنید برای درست کردن مرغ‌ها می‌توانید از گریل استفاده کنید، یا این که مرغ‌ها را داخل تابه سرخ کنید، علاوه بر آن می‌توانید مرغ‌ها را روی منقل کباب کنید.

مرحله ۱۵: سرخ کردن برش‌های مرغ

در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود سپس برش‌های مرغ را داخل تابه بریزید و سرخ کنید وقتی که یک طرف برش‌های مرغ‌ها طلایی رنگ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ و طلایی شود.

مرحله ۱۶: ریختن برنج‌ها و مرغ‌های سرخ شده در ظرف

وقتی همه مرغ‌ها آماده شدند آن‌ها را از داخل تابه خارج کنید، در ظرف دیگری قرار دهید سپس برنج را که خوب دم کشیده است در ظرف مناسب بریزید بعد مرغ‌های سرخ شده را دور تا دور ظرف یا در وسط ظرف روی برنج‌ها بریزید و به شکل دلخواه خودتان تزئین کنید.

مرحله ۱۷: تزئین و سرو تاک پلو

سپس تاک پلو را با چند برگ نعناع، ریحان و شوید تازه تزئین کنید، برای تزئین این غذا می‌توانید به سلیقه خودتان عمل کنید، بعد از آن این غذای خوش طعم و پر طرفدار را برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار