gardeshban.ir

مقلوبه مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل لبنانی است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود این غذای خوش طعم را می‌توانید برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید مقلوبه مرغ که طرفداران زیادی دارد خیلی راحت درست می‌شود‌.
کد خبر: ۶۱۴۸۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲-1402 December 01
گردشبان (gardeshban.ir) :



مقلوبه مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل لبنانی است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود این غذای خوش طعم را می‌توانید برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید مقلوبه مرغ که طرفداران زیادی دارد خیلی راحت درست می‌شود‌.

مواد لازم

برنج۳ و نیم پیمانه
تکه‌های مرغ ( مخلوط ران و سینه)به مقدار لازم
نمک و زرد چوبه۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
فلفل سیاه و فلفل قرمز۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پودر سیر و پودر زنجبیل۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پودر زیره و ادویه کاری به مقدار لازم
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۱ عدد
بادمجان ۲ عدد
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
پیاز داغ به مقدار لازم
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین به مقدار لازم
لیمو ترش برش داده شده برای تزئین۱ عدد
فلفل سبز شیرین برای دورچین۶ تا ۷ عدد

طرز تهیه مقلوبه مرغ

مرحله ۱: شستن و برش زدن بادمجان‌ها

ابتدا بادمجان‌ها را تمیز بشورید بعد کلاهک سبز آن‌ها را جدا کنید، بدون این که پوست آنها را بگیرید بادمجان‌ها را به شکل حلقه‌ای برش بزنید و در یک ظرف بریزید، به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید پوست بادمجان‌ها را هم بگیرید ولی با پوست بافت ان‌ها سفت‌تر است.
 
مرحله ۲: گرفتن تلخی بادمجان‌ها با آب نمک

بعد مقداری آب روی بادمجان‌ها بریزید کمی هم نمک به آب اضافه کنید و هم بزنید، اجازه دهید تا بادمجان‌ها به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در محلول آب نمک باقی بمانند تا تلخی آنها گرفته شود، به جای آب نمک می‌توانید روی بادمجان‌ها نمک بپاشید.

مرحله ۳: دم کردن زعفران

بعد از این که تلخی بادمجان‌ها گرفته شد آنها را آبکشی کنید، داخل سبد بریزید و بگذارید تا آب اضافی آنها خارج شود، بعد مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، آب جوش به آن اضافه کنید، روی ظرف را بپوشانید و بگذارید تا زعفران دم بکشد.

مرحله ۴: پوست گرفتن و برش دادن سیب زمینی

مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و هرچه بیشتر باشد در نهایت عطرو طعم غذا بهتر و خوش رنگ‌تر می‌شود بعد از آن یک سیب زمینی را پوست بگیرید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید سیب زمینی‌ها را بشورید و بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.
 
مرحله ۵: خرد کردن و تفت دادن پیاز

سپس پیاز را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید، بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، بعد از این که روغن داغ شد پیازها را داخل تابه بریزید و سرخ کنید تا سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله ۶: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

بعد از آن ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر زیره، پودر زنجبیل و پودر سیر است به مقدار دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان به پیازها اضافه کنید، ادویه‌ها را کمی تفت دهید تا عطر آن‌ها پخش شود و رنگ زردچوبه در تابه باز شود.

مرحله ۷: اضافه کردن تکه‌های مرغ و سرخ کردن آن‌ها

به دلخواه خودتان می‌توانید از مقداری پودر کاری هم استفاده کنید، در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا عطر آن پخش شود، سپس تکه‌های مرغ را داخل تابه قرار دهید و با ادویه‌ها و پیاز تفت دهید به دلخواه خودتان می‌توانید از ران و یا سینه مرغ استفاده کنید.

مرحله ۸: اضافه کردن زعفران دم‌کرده به مرغ‌ها

برای این که طعم مرغ‌ها بهتر شود باید تکه‌های مرغ خوب سرخ شوند وقتی یک طرف تکه‌های مرغ سرخ و طلایی رنگ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم طلایی رنگ شود، بعد از آن مقداری زعفران دم کرده که غلیظ شده است را روی مرغ‌ها بریزید.

مرحله ۹: غلطاندن مرغ‌ها به زعفران و پختن آن‌ها

بعد مرغ‌ها را به زعفران آغشته کنید تا زعفران به خورد آن‌ها برود، سپس مقداری آب داخل ظرف بریزید، در آن را بگذارید و اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت روی حرارت متوسط بپزد و بافت مرغ‌ها نرم شود در این فاصله بقیه مواد لازم برای درست کردن غذا را آماده کنید.

مرحله ۱۰: سرخ کردن سیب زمینی‌ها در روغن داغ

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود، بعد سیب زمینی‌های حلقه شده را داخل تابه قرار دهید و با روغن داغ سرخ کنید وقتی یک طرف سیب زمینی‌ها طلایی رنگ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

مرحله ۱۱: سرخ کردن برش‌های بادمجان در روغن داغ

بعد از این که سیب زمینی‌ها سرخ شدند، آن‌ها را از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید، سپس کمی دیگر روغن در تابه بریزید بعد بادمجان‌های حلقه شده را داخل همان تابه سرخ کنید وقتی یک طرف بادمجان ها سرخ شد آن‌ها را برگردانید.

مرحله ۱۲: برداشتن مرغ‌ها از روی حرارت و قرار دادن در ظرف دیگر 

بعد از این که بادمجان‌ها سرخ شدند آنها را از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید سپس ظرف مرغ که تکه‌های مرغ‌های داخل آن خوب پخته‌اند را از روی حرارت بردارید، بعد تکه‌های مرغ را جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۱۳: ریختن برنج و آب مرغ در یک قابلمه

سپس آب مرغ را از داخل صافی رد کنید و کنار بگذارید، بعد از آن برنج را که از شب قبل یا از چند ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده‌اید داخل یک قابلمه بریزید، آب مرغ را به آن اضافه کنید طوری که آب مرغ به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد.

مرحله ۱۴: قرار دادن قابلمه روی حرارت و نیم پز شدن برنج ها

بعد قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، اجازه دهید تا آب مرغ کاملاً کشیده شود و به خورد برنج‌ها برود، رنگ برنج تغییر کند و به حالت نیم پز درآید وقتی که آب مرغ کامل جمع شد و برنج‌ها قد کشیدند، قابلمه برنج را از روی حرارت بردارید کنار بگذارید.

مرحله ۱۵: خرد کردن و تفت دادن پیازها در روغن داغ

سپس پیاز را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس پیازهای خلالی را داخل تابه بریزید و با روغن داغ تفت دهید تا کاملاً طلایی رنگ شوند.

مرحله ۱۶: قرار دادن کاغذ روغنی در یک قابلمه دیگر و چیدن مرغ‌ها در آن 

بعد در یک قابلمه دیگر کاغذ روغنی قرار دهید به طوری که کاغذ روغنی کاملاً کف قابلمه را بپوشاند سپس بهتر است که روی کاغذ روغنی را با مقداری روغن چرب کنید و بعد تکه‌های مرغ را کف قابلمه روی کاغذ روغنی بچینید تا کامل کف قابلمه را پر کند.

مرحله ۱۷: چیدن سیب زمینی، بادمجان و پیاز داغ روی تکه های مرغ

بعد از آن سیب زمینی‌های حلقه‌ای سرخ شده را روی تکه‌های مرغ قرار دهید، سپس بادمجان‌های حلقه‌ای سرخ شده را روی سیب زمینی‌ها بچینید، بعد از آن پیازهای سرخ شده را به مقدار دلخواه روی مرغ‌ها و سیب زمینی‌ها و بادمجان‌ها بریزید و پخش کنید.

مرحله ۱۸:  ریختن برنج روی مواد و پختن مقلوبه مرغ

سپس برنج را روی همه مواد بریزید و کامل پخش کنید بعد سطح برنج را صاف کنید، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا به مدت ۵۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزد و آماده شود، طوری که عطر و طعم همه مواد کاملاً به خورد هم برود و غذا جا بیفتد.

مرحله ۱۹: ریختن مقلوبه مرغ داخل ظرف مناسب

بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود سپس قابلمه را داخل ظرف سرو برگردانید تا به طور کامل و قالبی از آن خارج شود کاغذ روغنی را از آن جدا کنید و مقلوبه مرغ را داخل ظرف مناسب قرار دهید.

مرحله ۲۰: تزئین کردن مقلوبه مرغ و چیدن انواع دورچین در کنار آن

سپس مقلوبه مرغ را با چند برگ نعنا، ریحان، شوید تازه و چند برش لیمو ترش تزئین کنید، مقداری فلفل سبز شیرین را هم تمیز بشورید، کنار ظرف مقلوبه مرغ قرار دهید برای تزئین و دورچین این غذای خوش طعم طبق ذائقه و سلیقه خودتان عمل کنید. در آخر مقلوبه مرغ را به عنوان یک غذای شیک و خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار