gardeshban.ir

کتابخانه کنگره آمریکا از مهم‌ترین بناهای کشور آمریکا به شمار می‌رود. کتابخانه کنگره آمریکا بزرگ‌ترین کتابخانه جهان است و طراحی چشم‌گیری دارد.
کد خبر: ۵۸۰۹۸
تاریخ انتشار : جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲-1402 February 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
کتابخانه کنگره آمریکا از مهم‌ترین بناهای کشور آمریکا به شمار می‌رود. کتابخانه کنگره آمریکا بزرگ‌ترین کتابخانه جهان است و طراحی چشم‌گیری دارد. این کتابخانه با ۱۶۴ میلیون کتاب، نسخه خطی، نقشه، عکس، فیلم و غیره از نظر وسعت و طراحی بی‌نظیر است. 

کتابخانه کنگره آمریکا شاید مالک تمام کتاب‌هایی که تا حال منتشر شده، نباشد؛ ولی بی‌شک اکثر آن‌ها را دارد. جالب است بدانید طول قفسه‌های این کتابخانه حدود ۸۵۶ کیلومتر است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما خارجی به مقصد واشنگتن دی سی را دارید، حتماً بازدید از کتابخانه کنگره آمریکا را در برنامه‌تان قرار دهید.

کتابخانه کنگره آمریکا


چرا بازدید از کتابخانه کنگره آمریکا را پیشنهاد می‌کنیم؟

• کتابخانه کنگره آمریکا بزرگ‌ترین کتابخانه جهان است.
• کتابخانه کنگره آمریکا مالک بیشترین آثار منتشر شده جهان است.
• این کتابخانه از چشمگیرترین و پیچیده‌ترین بناها و جاهای دیدنی واشنگتن دی سی به شمار می‌رود.

تاریخچه کتابخانه کنگره آمریکا

تاریخ تأسیس کتابخانه کنگره آمریکا به سال ۱۸۰۰ میلادی بازمی‌گردد. بودجه موردنظر برای تأسیس این کتابخانه ۵۰۰۰ دلار بود؛ این هزینه برای خرید کتاب و مکان مناسب در نظر گرفته شده بود. اولین مجموعه خریداری شده شامل ۷۴۰ کتاب و سه نقشه بوده است. در سال ۱۸۱۴ میلادی در پی حمله نیروهای بریتانیایی به چند ساختمان عمومی آمریکا، کتابخانه کنگره آمریکا به آتش کشیده شد و مجموعه ۳۰۰۰ جلدی این بنا در آتش سوخت. پس از این واقعه توماس جفرسون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، پیشنهاد کرد که کتابخانه شخصی‌اش را در معرض فروش قرار دهد. مجلس با این پیشنهاد موافقت کرده و مجموعه ۶۴۸۷ جلدی جفرسون خریداری شد. 

توماس جفرسون این مجموعه را طی ۵۰ سال گردآوری کرده و شامل موضوعاتی از قبیل تاریخ، فلسفه، دین، قانون، معماری، سفر، علوم طبیعی، ریاضیات، مطالعات یونان و روم، اختراعات مدرن، بالن‌های هوای داغ، موسیقی، زیردریایی‌ها، فسیل، کشاورزی و هواشناسی می‌شد. با اضافه شدن مجموعه جفرسون، اندازه کتابخانه دو برابر شد و ماهیت کتابخانه کنگره از کتابخانه تخصصی به کتابخانه عمومی تغییر یافت. 

در سال ۱۸۵۱ کتابخانه کنگره بار دیگر دچار آتش‌سوزی شد. در این آتش‌سوزی که از آن به عنوان بزرگ‌ترین آتش‌سوزی کتابخانه یاد می‌شود، ۳۵۰۰۰ جلد کتاب نابود شد. بین سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۸۹۷ که آینسوردت رند اسپوفورد کتابدار کتابخانه بود، کتابخانه گسترش یافت. اسپوفورد شروع به جمع‌آوری کتاب‌ها، مقالات و داده‌های مربوط به آمریکا کرد.

از اقدامات دیگر او مدیریت ساخت ساختمان جدید کتابخانه بود. با خرید کتابخانه‌های اسمیتسونین و پیتر فورس تعداد کتاب‌های علمی این مجموعه افزایش چشمگیری پیدا کرد. تا سال ۱۸۷۶ مجموعه کتاب‌های این کتابخانه به سیصد هزار نسخه رسیده بود. در سال ۱۸۹۷ ساختمان جدید کتابخانه که اکنون با نام ساختمان توماس جفرسون شناخته می‌شود، با هشتصد و چهل هزار جلد کتاب افتتاح شد. 

دو بنای دیگر ساختمان با نام‌های جان آدامز و جیمز مدیسون به ترتیب در سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۸۱ به کتابخانه افزوده شدند.

کتابخانه کنگره آمریکا


ساختمان‌های کتابخانه کنگره آمریکا

کتابخانه کنگره آمریکا دارای ۳ ساختمان اصلی است که در کاپیتال هیل قرار دارند. این ساختمان‌ها توسط تونل‌های زیرزمینی به هم متصل شده‌اند.

ساختمان توماس جفرسون: ساختمان توماس جفرسون بنای اصلی کتابخانه کنگره آمریکا و قدیمی‌ترین بنای این مجموعه است. این ساختمان در سال ۱۸۹۷ افتتاح شد و در ۱۹۸۰ نام توماس جفرسون بر آن نهاده شد. ساختمان توماس جفرسون بین خیابان اصلی و خیابان کاپیتال شرقی در اولین خیابان SE واقع شده است.

ساختمان جان آدامز: پس از اینکه ساختمان توماس جفرسون با کمبود فضا مواجه شد، ساختمان جان آدامز را به عنوان ضمیمه‌ای بر ساختمان اصلی اضافه نمودند. در ۳ ژانویه ۱۹۳۹ ورود عموم مردم به این ساختمان آزاد شد. این ساختمان بین خیابان اصلی و خیابان کاپیتال شرقی در دومین خیابان SE قرار دارد.

ساختمان یادبود جیمز مدیسون: این ساختمان بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ به عنوان یادبودی برای رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، جیمز مدیسون ساخته شده است. در این ساختمان دفتر حق تألیف ایالات متحده آمریکا و تئاتر مری پیکفورد قرار دارد. در این ساختمان فیلم‌های کلاسیک، معاصر و نمایش‌های تلویزیونی به صورت رایگان نمایش داده می‌شود.

پردیس پاکارد جدیدترین ساختمان کنگره است که در سال ۲۰۰۷ به منظور حفاظت صوتی و تصویری ساخته شده است. این ساختمان در ویرجینیا قرار دارد. ساختمان پاکارد تنها مرکز ذخیره‌سازی مجموعه‌های فیلم، تلویزیون و صوتی کتابخانه است. مرکز این مجموعه یک سالن سینمای آرت دکو است که در آن فیلم‌ها به صورت دو بار در هفته به صورت رایگان برای گردشگران و شرکت‌کنندگان در تور مسافرتی واشنگتن نمایش داده می‌شوند.

معماری کتابخانه کنگره آمریکا

پس از یک دهه بحث و کلنجار و برگزاری دو مسابقه طراحی برای انتخاب طرحی مناسب برای ساختمان جفرسون، سرانجام در سال ۱۸۸۶ با یک طرح رنسانس ایتالیایی موافقت گردید. این طرح توسط دو تن از معماران واشنگتن به نام‌های جان ال اسمیت مایر و پال جی پلز ارائه شده بود. در طراحی این بنا از ایده اصلی کتابدار اسپوفورد پیروی شده است: یک اتاق مطالعه مدور و گنبدی شکل در بخش‌های مختلف کتابخانه. 

در طرح نهایی اتاق مطالعه توسط دیوارهای بیرونی مستطیلی شکل محصور شده است. ساختمان جفرسون یک محیط قهرمانانه برای یک نهاد ملی است. امروزه از این بنا به عنوان ترکیب شگفت‌انگیزی از هنر و معماری یاد می‌شود. تزئینات داخلی این بنا به وسیله چند سازه، اندیشه و آرزوی انسان را به شکل دراماتیکی نشان می‌دهد. در جلوی ساختمان فواره نپتون قرار گرفته است. 

در این فواره، پادشاه نپتون، خدای رومی دریا، برادر مینروا و دربار او نمایش داده می‌شود. نمای جلویی ورودی اصلی دارای ۹ نیم‌تنه برجسته از مردان بزرگ است که مطابق با آرمان‌های عصر طلایی انتخاب شده‌اند. از چپ به راست به ترتیب مجسمه‌های دموستن، رالف والدو امرسون، واشینگتن اروینگ، یوهان ولفانگ فون گوته، بنجامین فرانکلین، توماس بابینگتون مکالی، ناتانیل هاثورن، سر والتر اسکات و دانته آلتیگیری قرار گرفته‌اند. ۳۳ پنجره طبقه اول با الگوگیری از نژاد‌های قومی مختلف تزئین شده است.

کتابخانه کنگره آمریکا


منابع موجود در کتابخانه کنگره آمریکا

مجموعه کتابخانه کنگره دارای بیش از سی و دو میلیون کتاب فهرست‌نویسی شده و سایر مواد چاپی به ۴۷۰ زبان دنیا است. 

بیش از شصت و یک میلیون نسخه خطی، بزرگ‌ترین مجموعه از کتاب‌های کمیاب آمریکایی شمالی از جمله پیش‌نویس اعلامیه آمریکا، انجیل گوتنبرگ (یکی از ۳ نسخه کامل موجود)، بیش از یک میلیون نشریه دولتی آمریکا، یک میلیون شماره از روزنامه‌های جهان در سه قرن گذشته، ۳۳۰۰۰ جلد روزنامه صحافی، ۵۰۰۰۰۰ حلقه میکرو فیلم، بیش از ۱۲۰۰۰ نوع کتاب‌های کمیک آمریکایی و خارجی، ۱٫۹ میلیون تصویر متحرک، ۵٫۳ میلیون نقشه، ۶ میلیون نت آهنگ، ۳۰۰۰۰۰۰ ضبط صدا و نزدیک ۱۵۰۰۰۰۰۰ چاپ و تصویر عکاسی در کتابخانه کنگره موجود است. 

کتابخانه کنگره آمریکا علاوه‌ بر مواد چاپی، مالک اشیای ارزشمند دیگری نیز است، در مجموعه موسیقی این مرکز، ادوات موسیقی نیز یافت می‌شود، بیش از ۱۶۰۰ فلوت از فرهنگ‌های متفاوت در این کتابخانه گردآوری شده است. اوراق شخصی بیشتر رئیس‌جمهورهای آمریکا از واشینگتن تا کولیج در کتابخانه کنگره نگهداری می‌شود. همچنین تعدادی اشیای باقی‌مانده از اشخاص سرشناسی نظیر تئودور روزولت، توماس وودرو ویلسون و لینکلن در این کتابخانه موجود است. 

جالب است بدانید گنجینه عظیمی از آثار فارسی از جمله نسخه‌های خطی سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار، شاهنامه فردوسی، اشعار عمر خیام، سعدی، تفسیر ۱۳ جلدی مثنوی اثر محمدتقی جعفری شیرازی و اسکندرنامه نظامی گنجوی در کتابخانه کنگره نگهداری می‌شود.

روش‌های دسترسی به کتابخانه کنگره آمریکا

برای استفاده از اتاق‌های مطالعه و دسترسی به منابع کتابخانه، عضویت در آن لازم است. هر فرد بالای ۱۸ سال با در دست داشتن مدرک شناسایی معتبر می‌تواند در این کتابخانه عضو شود. لازم به ذکر است خروج کتاب فقط برای افراد خاصی از جمله اعضای کنگره و کارمندان رسمی دولت مجاز است.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از کتابخانه کنگره آمریکا چقدر است؟

بازدید از کتابخانه کنگره آمریکا برای گردشگران آزاد است و برای ورود آن نیاز به داشتن کارت عضویت نیست. فقط در صورت استفاده از سالن‌های مطالعه، کارت عضویت خواسته می‌شود. حدود ۱٫۵ تا ۲ ساعت برای بازدید از کتابخانه کنگره کافی به نظر می‌رسد.

کتابخانه کنگره آمریکا


چگونه به کتابخانه کنگره آمریکا برویم؟

آسان‌ترین روش برای رفتن به کتابخانه کنگره آمریکا استفاده از مترو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه کاپیتال جنوبی در خطوط نارنجی، آبی و نقره‌ای است. پس از رسیدن، از خروجی اصلی خارج شده و دو بلوک به سمت شمال در خیابان First SE پیاده‌روی کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به کتابخانه کنگره آمریکا

فاصله تا باغ گیاه‌شناسی ایالات متحده آمریکا: ۶۰۰ متر
فاصله تا موزه ملی هوافضای اسمیتسونین: ۱٫۱ کیلومتر
فاصله تا نگارخانه ملی هنر: ۱٫۶ کیلومتر
فاصله تا موزه جاسوسی بین‌الملل: ۲٫۷ کیلومتر
فاصله تا باغ ملی آمریکا: ۴٫۵ کیلومتر
فاصله تا بنای یادبود مارتین لوتر کینگ: ۴٫۶ کیلومتر

هتل های نزدیک به کتابخانه کنگره آمریکا

فاصله تا هتل کاپیتال هیل: ۴۰۰ متر
فاصله تا هتل کیمپتون جرج: ۱٫۶ کیلومتر
فاصله تا هتل هیلتون واشنگتن دی ۳۰ کاپیتال هیل: ۱٫۷ کیلومتر
فاصله تا هتل فونیکس پارک: ۱٫۷ کیلومتر



سفر مارکت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار