gardeshban.ir

استان البرز جاذبه‌های بسیاری دارد و با طبیعت زیبایش شناخته می‌شود. یکی از شهرستان‌های این استان، ساوجبلاغ است.
کد خبر: ۵۹۵۴۳
تاریخ انتشار : شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان البرز جاذبه‌های بسیاری دارد و با طبیعت زیبایش شناخته می‌شود. یکی از شهرستان‌های این استان، ساوجبلاغ است. شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز قرار گرفته و به سرزمین چشمه‌ها معروف است. شاید بپرسید چرا؟ در این مقاله درباره ساوجبلاغ و دیدنی‌های آن خواهیم گفت. اگر با فاصله گرفتن از محیط شهری و گشت و گذار در کوچه باغ‌های زیبا موافقید با ما همراه شوید تا سری به گوشه و کنار شهرستان ساوجبلاغ بزنیم.

جاهای دیدنی ساوجبلاغ


معرفی ساوجبلاغ

پیش از آنکه درباره جاذبه‌ها و دیدنی‌های ساوجبلاغ بنویسیم بهتر است این شهرستان را معرفی کنیم. شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز قرار گرفته و از سمت شرق حدود چهل کیلومتر با کرج فاصله دارد. این شهرستان از سمت جنوب با اشتهارد، از غرب با آبیک و نظرآباد و از شمال با طالقان همسایه است. ساوجبلاغ واژه‌ای ترکی به معنای چشمه سرد است و به دلیل طبیعت زیبا و وجود چشمه‌های متعدد روی این منطقه گذاشته شده است. ساوجبلاغ دارای سه ناحیه کوهستانی، کوهپایه‌ای و دشت است که در هر گوشه آن روستای زیبا و سرسبز جا خوش کرده است.

این شهرستان علاوه بر طبیعت زیبا، آثار باستانی و تاریخی زیادی نیز دارد. وجود تپه‌های باستانی و میراث تاریخی خبر از قدمتی بیش از نه هزار سال می‌دهد. در گوشه گوشه ساوجبلاغ آثار تاریخی را می‌بینید که نشان از یک تمدن کهن دارند. شهرستان ساوجبلاغ به علت عبور بزرگراه تهران قزوین و فاصله نزدیک با کرج و تهران به عنوان یکی از مناطق گردشگری مهم البرز شناخته می‌شود. در ادامه مشهورترین جاذبه‌های ساوجبلاغ را به شما معرفی خواهیم کرد.

روستای برغان

تنها باید سیزده کیلومتر از کرج خارج شوید تا به روستای خوش آب و هوا و زیبای برغان برسید. جایی که به احتمال زیاد نام و آوازه محصولات محلی و به‌خصوص آلوهایش را شنیده‌اید. روستای برغان در شهرستان ساوجبلاغ و مابین دو رود شاهرود و سنج قرار گرفته است. این روستا بافت قدیمی دارد و طبیعت آن در فصل پاییز بی‌نظیر است. ساکنان این روستا به باغداری و تولید محصولاتی از جمله گردو، توت، عسل و لبنیات مشغول هستند.

برای رفتن به این روستای زیبا باید ابتدا با خرید بلیط هواپیما تهران به پایتخت سفر کنید و سپس از طریق بزرگراه کرج قزوین و بعد از کردان به سوی برغان بروید. آتشگاه کرج، حسینیه برغان، قلعه ایلخانی و زیارتگاه چهل دختر و چنار کهن مسجد جامع از جمله دیدنی‌هایی است که در این روستا می‌توانید از آنها بازدید کنید.

جاهای دیدنی ساوجبلاغ


آبشار عالم زمین

آبشار زیبا و دیدنی عالم زمین در روستایی به همین نام قرار دارد. روستای عالم زمین در شمال غرب شهرستان ساوجبلاغ واقع شده و حدود صد کیلومتر تا تهران فاصله دارد. آبشار چشم‌نواز و زیبایی در این روستا قرار دارد که در روزهای تعطیل گردشگران و کوهنوردان را به سوی خود می‌کشاند. روستای عالم زمین در منطقه کوهپایه قرار دارد و اطراف آن با صخره‌ها و دیوارهای طبیعی احاطه شده است. رودخانه‌ای دائمی در این روستا وجود دارد که شاخه‌های آن به صورت آبشارهای کوچک زیبا دیده می‌شود. محیط این روستا برای گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن از طبیعت مناسب است. برای بازدید از آبشار عالم زمین می‌توانید از طریق بزرگراه کرج به قزوین، خروجی کردان و بعد از عبور از روستاهای کردان و ولیان وارد جاده خاکی روستای عالم زمین شوید و خود را به آبشار برسانید.

روستای باستانی ینگی امام

ینگی امام یا در گویش محاوره‌ای ینگه مام یکی از روستاهای قدیمی شهرستان ساوجبلاغ است که آثار تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است. امامزاده، کاروانسرا و تپه تاریخی از جمله دیدنی‌های این روستا هستند. در نزدیکی آرامگاه امامزادگان هادی و علی ‌النقی، کاروانسرای شاه عباسی ینگی امام را می‌بینید. این بنا در ابتدای جاده هشتگرد و در نزدیکی جاده کرج قزوین قرار گرفته و قدمت آن به دوران صفویان برمی‌گردد. اینجا در گذشته در مسیر ری و قزوین و به منظور محل استراحت و اقامتگاه مسافران احداث شده و امروزه اگرچه بخش‌هایی از آن تخریب شده اما همچنان زیبا و اصیل است. تپه تاریخی ینگه که آثار معماری آن از بین رفته است، در نزدیکی امامزاده و کاروانسرا در حاشیه جاده کرج هشتگرد قرار دارد.

باغ پرندگان

شاید تصور کنید که برای بازدید و تماشای پرندگان باید به باغ پرندگان اصفهان بروید اما استان البرز هم یک باغ پرندگان جذاب و دیدنی دارد. باغ پرندگان شهر چهارباغ ساوجبلاغ یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این بخش است. این باغ یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های پرندگان زینتی در خاورمیانه است که بیش از ده هزار مترمربع مساحت دارد. کلکسیونی از انواع کبوتران و ماکیان زینتی نادر از سراسر جهان جمع‌آوری شده و در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

انواع پرندگان آبزی، پرندگان شکاری و ماکیان زینتی را در باغ پرندگان چهارباغ می‌توانید ببینید. در حال حاضر گونه‌های کمیاب و رو به انقراض پرندگان در این مجموعه نگهداری می‌شود. این مجموعه دارای بخش‌های مختلفی همچون برکه‌ها و جزایر و همچنین مرکز علمی آموزشی است که بازدید از آن به خصوص برای کودکان بسیار جذاب و آموزنده خواهد بود.

جاهای دیدنی ساوجبلاغ


خانه دکتر مصدق

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی ساوجبلاغ، خانه دکتر مصدق در روستای احمدآباد است. این عمارت در دوران قاجار احداث شده و معماری زیبایی دارد. فضای خانه به دو بخش مسکونی و حیاط تقسیم‌بندی می‌شود. بنای آجری دو طبقه که در وسط باغ قرار گرفته و شامل فضاهای اتاق خواب، ایوان، کفش‌کن، انباری و سرویس بهداشتی می‌شود.

تزیینات بنا و معماری آن شما را به یاد کوشک‌های قاجاری می‌اندازد. ساختمان آجری، ایوان و ستون‌های چهارگوش، اتاق‌های ساده با پنجره‌های چوبی، بام شیروانی و دودکش از جمله تزیینات این عمارت است. امروزه نیز وسایل شخصی دکتر مصدق در این خانه نگهداری می‌شود و در یکی از اتاق‌ها، خودرو وزارتی ایشان را می‌بینید که به نمایش گذاشته شده است. برای بازدید از این بنا باید به روستای احمدآباد ساوجبلاغ سفر کنید.

روستای ورده

یکی از زیباترین و مشهورترین روستاهای ساوجبلاغ روستایی به نام ورده است. این روستا در فاصله پانزده کیلومتری شمال غربی کوهسار در ضلع شمال اتوبان کرج قزوین قرار دارد. روستای ورده، طبیعت زیبا و چشم‌نوازی دارد و جزء جاهای دیدنی استان البرز بشمار می‌رود. علاوه بر این، بافت تاریخی و خانه‌های دیدنی زیادی دارد که در کوچه باغ‌های ورده خودنمایی می‌کنند. ورده آثار ارزشمند و تماشایی مثل حمام تاریخی، آسیاب قدیمی، دو بقعه به نام‌های امامزاده عبدالقهار و بی‌بی سکینه را در دل خود جای داده است. این روستا آب و هوای مطبوع و خنکی دارد و بهترین زمان بازدید از آن در فصل پاییز است. زمانی که کوچه باغ‌های ورده نارنجی‌رنگ می‌شود و پاییز هزار نقش حسابی دلبری می‌کند.

روستای کردان

در آخر به خاص‌ترین روستای ساوجبلاغ یعنی کردان می‌رسیم که شهرت و اهمیت ویژه‌ای دارد. منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز از توابع ساوجبلاغ که در فاصله ۲۵ کیلومتری کرج قرار دارد. این روستا امروزه به عنوان یکی از مناطق گردشگری و تفریحی شناخته می‌شود و هر نوع امکاناتی که فکرش را بکنید دارد. از انواع ویلاهای لاکچری و لوکس گرفته تا آثار تاریخی و دیدنی. به دلیل وجود امکانات و نزدیکی به کرج و تهران، کردان یکی از مناطق پرطرفدار تفریحی است.

جاهای دیدنی ساوجبلاغ


دهکده آرامش کردان جایی است که می‌توانید ورزش‌های شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، تیراندازی و بیلیارد را تجربه کنید. اگر هم اهل پرواز باشید می‌توانید به سایت پروازی کردان سری بزنید و با پاراگلایدر پرواز کنید. اگر علاقه‌مند به آثار تاریخی و باستانی هستید می‌توانید از بنای تاریخی برج مقبره دیدن کنید. برج مقبره برجی آجری است که در نزدیکی روستای کردان قرار گرفته و قدمت آن به دوران سلجوقی برمی‌گردد. این برج تاریخی، پلان خورشیدی و دایره‌ای شکل دارد و بر سکویی با قطر هشت متر احداث شده است. بر اساس چند منبع تاریخی این برج محل دفن امامزاده حسین از نوادگان امام سجاد (ع) است و به همین علت به نام امامزاده حسین کردان نیز شهرت دارد.

در نزدیکی کردان پل قدیمی به نام بانو صحرا وجود دارد. قدمت این پل که امروزه دو پایه از آن باقی مانده به دوران صفوی برمی‌گردد و بازدید از آن برای علاقه‌مندان به تاریخ و میراث فرهنگی خالی از لطف نیست. دیدنی‌ها و تفریحات کردان آنقدر زیاد است که بهتر است چند روز در آن اقامت داشته باشید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار