gardeshban.ir

تاریخ اصفهان را سنگفرش کردند؛ چهارباغ متری چند؟ + تصاویر

پروژه پرحاشیه سنگفرش کردن خیابان چهارباغ اصفهان بالاخره جنبه تجاری پیدا کرد تا صندلی‌ کافه‌ها و رستوران‌ها بر تاریخ اصفهان سایه بیندازند.
کد خبر: ۱۹۰۲۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸-1398 August 13
گردشبان (gardeshban.ir) :

شخم‌زدن تاریخ اصفهان در خیابان چهارباغ بالاخره جنبه تجاری پیدا کرد تا مشخص شود که عجله شهرداری اصفهان و سکوت میراث فرهنگی از ابتدا برای این طرح تجاری بوده است. طرحی که باقی مانده شواهد تاریخی چهارباغ تاریخی را از بین برد و زیر سیمان کرد حالا پاتوق کافه و رستوران‌ها شده تا این سنگفرش کردن پر حاشیه چهارباغ هم مجالی برای درآمدزایی شهری شود.

سنگفرش کردن به بهانه کارکردهای فرهنگی مدتی است در شهرهای مختلف کشور مد شده است. شهرداری تهران که در چنین پروژه‌هایی پیشقدن است با راه انداختن نمونه حاشیه آفرین و مشکل زا با بهانه‌های گردشگری و شب‌گردی در خیابان سی تیر تهران محفلی برای درآمدزایی درست کرده و حالا شهرداری شهرهای دیگر نیز همان راه را می‌روند.

تاریخ اصفهان را سنگفرش کردند؛ چهارباغ متری چند؟ + تصاویر

شهرداری اصفهان از مدت‌ها قبل در قبال تخریب و برهم زدن لایه‌های تاریخی چهارباغ اعلام کرده بود که هدفش باز زنده‌سازی این خیابان برای شهر اصفهان است. باز زنده سازی‌ای که حالا مشخص شده چیزی جز راه اندازی کافه‌های سیار و گذاشتن خیابان در اختیار صندلی‌های رستوران‌ها و کافه‌ها نیست.

همچنین، اقدامات عجیب شهرداری اصفهان به ویژه در حوزه میراث فرهنگی چهارباغ با سکوت و همراهی همیشگی مدیران میراث فرهنگی استان اصفهان همراه بوده و حالا سنگفرشی که روی تاریخ اصفهان کشیده شد، محلی برای درآمدهای احتمالی شهرداری از قبال اجاره دادن پیاده رو خواهد بود.

تاریخ اصفهان را سنگفرش کردند؛ چهارباغ متری چند؟ + تصاویر

طرحی که مشابه آن با انتقادات فراوان سال‌هاست در ورودی خیابان سی تیر و در جوار موزه ملی ایران برپا شده اما درآمدهای شهرداری از آن مانع رسیدگی به وضعیت آن است و حالا نمونه دیگری از آن پایش به شهر اصفهان باز شده است.

تاریخ اصفهان را سنگفرش کردند؛ چهارباغ متری چند؟ + تصاویر

در حال حاضر جز کافه‌های سیار، رستوران‌ها و کافه‌های ثابت اجازه چیدن میز و صندلی در چهارباغ تاریخی پیدا کرده‌اند و برخی از آنها نیز با استفاده از این فرصت اقدام به محوطه سازی و تعیین حریم با سازه‌های فلزی و گلدان چینی برای خود کرده‌اند.

تاریخ اصفهان را سنگفرش کردند؛ چهارباغ متری چند؟ + تصاویر

قابل پیش بینی است که در آینده نزدیک پای غرفه‌های اغذیه فروشی و سوغات فروشی نیز به خیابان چهارباغ باز شود تا یکی از مهمترین محورهای تاریخی شهر اصفهان که رد پایش در تاریخ این شهر برجای مانده به جز از بین رفتن اطلاعات تاریخی‌اش در طرح سنگفرش کردن این خیابان، پاتوقی برای تفریح و غذا خوردن شود. 

تاریخ اصفهان را سنگفرش کردند؛ چهارباغ متری چند؟ + تصاویر

پیش از این حتی اعلام شده بود دادستانی به موضوع خیابان چهارباغ ورود کرده و حکم توقف داده است. با این وجود و با انتقادات گسترده به ویژه در زمینه باستان شناسی که منجر به بهم خوردن لایه‌های تاریخی و زیر سیمان فرستادن آثار چهارباغ شده، شهرداری اصفهان با سرعت در حال پیاده سازی طرح‌های خود و تبدیل فضای عمومی این خیابان به یک راسته تجاری است. 

چمدان






پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار