gardeshban.ir

مقاومت برخی مقابل واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی

مدیرعامل و رئیس هیات‌ مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: با وجودی که قانون، صندوق را مکلف به واگذاری کرده؛ برخی با نگاه منسوخ به واگذاری بناها به بخش خصوصی مقاومت می‌کنند.
کد خبر: ۱۷۷۲۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸-1398 July 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
هادی میرزایی، مدیرعامل و رئیس هیات‌ مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با بیان این‌که به طور قطع بهترین واگذاری در حوزه فرهنگی است، گفت: در پاره‌ای از موارد تقاضایی در حوزه فرهنگی وجود ندارد و بهتر است که بنا از سوی بخش خصوصی مورد احیا و مرمت و سپس بهره‌برداری قرار بگیرد تا واگذاری انجام نگیرد و بدون مرمت و احیا به سمت  تخریب برود. ما به جد حساسیت داریم که هیچ  تغییری در واقعیت بنا اتفاق نیفتد.

وی با یادآوری این‌که وزیر میراث فرهنگی به هر استانی که سفر می‌کند از استاندارد و مسئولان میراث استان، لیست بناهایی که امکان واگذاری آن به صندوق احیا،‌ وجود دارد می‌گیرد،‌ گفت: هم اکنون در حال تدوین بانک اطلاعاتی از سه دسته ۲۶۹، ۱۵۵ و ۴۰۱ بنای تاریخی که به ما اعلام شده هستیم.

به گفته وی در مرحله نخست در حال مشخص شدن مالکیت بنا هستیم که آیا مالکیت آن در اختیار میراث است و یا ارگان و یا بخش خصوصی و یا سازمان دیگری همچون اوقاف است.

وی افزود: اگر بنا اوقافی باشد، با سازمان اوقاف صحبت می کنیم و در مرحله بهره برداری بیشتر عواید بنا را به سازمان اوقاف پرداخت می کنیم.

این مسئول صندوق احیا با بیان این که در حالی بسیاری با واگذای بناهای تاریخی به صندوق احیا مخالفت می‌کنند که در برنامه چهارم و ششم توسعه  هدف زمینه واگذاری این بناها به بخش خصوصی تاکید شده است. 

میرزایی شفاف‌سازی بیشتر برای مزایده‌ها از جمله برنامه‌هاپیش روی صندوق اعلام کرد و افزود: از این به بعد پیش از مزاینده و اعلام آن در روزنامه لیست بناها که قرار است در مزایده قرار بگیرد، در اختیار رسانه‌ها قرار می گیرد. تا مردم آگاهی کامل داشته باشند.

وی اضافه کرد: با شفافیت روند واگذاری‌ها امکان افزایش تنوع کابری‌ها نیز می تواند افزایش پیدا کند به عنوان مثال یک استاد معماری می‌تواند به جا خرید و یا اجاره دفتری به عنوان محل کارش،‌ یکی از این بناها تاریخی و فرهنگی را مرمت و احیا و سپس از آن بهره برداری کند. و یا محلی در سال‌های گذشته محل کار طبیب بوده امروز نیز می‌توان محل گار پزشک برای ملاقات و درمان بیماران باشد.

میرزایی با اشاره به روند واگذاری به بخش خصوصی گفت: در طول  و پس از مرمت و احیا بنا از سوی بخش خصوصی،‌ تحت نظارت کارشناسان صندوق احیا قرار دارد و قطعا امکان تغییر هویت و اصالت بنا وجود ندارد و همچنین عواید در طول دوره بهره‌برداری نیز می‌تواند در بخش دیگر حوزه میراث فرهنگی هزینه شود.
 
ایرنا



پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار