gardeshban.ir

خسارت ۶۵ میلیارد تومانی کرونا به میراث فرهنگی‌/ آمادگی برای بسترسازی الکترونیکی موزه‌های کشور

معاون میراث فرهنگی گفت: سعی می‌کنیم که بستر لازم برای الکترونیکی شدن موزه‌های کشور را فراهم کنیم.
کد خبر: ۲۵۴۳۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی، درباره برآورد خسارات وارد شده به میراث فرهنگی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۵۰  درصد درآمد ما در این حوزه، در ماه‌های اسفند و فروردین حاصل می‌شود؛ اما متاسفانه امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا و در خانه ماندن مردم، از آن بی بهره ماندیم.

او بیان کرد: سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و پیش بینی ما برای امسال با توجه به افزایش نرخ بلیت این بود که ۱۵۰ میلیارد درآمد داشته باشیم. با توجه به تأثیر این شرایط ۵۰ درصد از درآمد ما از بین رفت؛ یعنی حدوداً رقمی معادل ۶۵ میلیارد تومان به ما خسارت وارد شده است.

وی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: سی ام فروردین روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی و ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه هاست. شعار روز جهانی محوطه‌های تاریخی «فرهنگ مشترک، میراث مشترک و مسئولیت مشترک» است و شعار روز موزه‌ها «تنوع و فراگیری» است.

طالبیان گفت: این دو شعار از نظر جامعه جهانی از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار هستند؛ معنی و مفهوم شعار روز جهانی محوطه‌ها این است که همه چیز در بین مردم جهان مشترک است و وقتی اتفاقی در گوشه‌ای از جهان رخ می‌دهد، همه مردم جهان را در بر می‌گیرد.  شعار روز جهانی موزه‌ها نیز به منظور این است که موزه‌ها برای این هستند که همه مردم از تمامی اقوام به اندازه‌ برابر از میراث فرهنگی بهره‌مند شوند.

او در ادامه با اشاره به شرایط حاکم بر کشور به دلیل شیوع کرونا درباره تمهیدات اندیشیده شده برای بازدید مجازی مردم از موزه‌ها گفت: از زمانی که کرونا باعث تعطیلی موزه ها شد، به این فکر افتادیم شرایطی را برای بازدید از راه دور مردم فراهم کنیم و توانستیم طی ۱۳ روز، بازدید موزه‌ها را در فضای مجازی به صورت زنده برگزار کنیم. تلاش می‌کنیم تا از این ظرفیت‌های مجازی بیشتر استفاده کنیم؛ تصمیم داریم که بستر الکترونیکی شدن ۱۰۰ موزه را فراهم کنیم.

معاون میراث فرهنگی کشور  بیان کرد: ما در این شرایط با وجود مشکلات سعی کردیم تسهیلات لازم را برای ۱۵۹ موزه خصوصی که در کشور وجود دارد به دولت اعلام کنیم. یکی از مباحث مهم ما ثبت جهانی پرونده‌های میراث فرهنگی است؛ مانند پرونده ۴۰۰ هزار هکتاری اورامانات که بسیار سنگین و ارزشمند است.

محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی هم در ادامه این نشست گفت: اگر موزه‌ها نتوانند خود را با شرایط وفق دهند، با مشکلات زیادی برای ادامه کار مواجه می‌شوند. ما در تلاش هستیم تا این اتفاق رخ ندهد و موزه‌ها بتوانند با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی افزود: موضوع مهم دیگر پایان قرن چهاردم و آغاز قرن پانزدهم است. ما دو سال فرصت داریم برای ورود به قرن پانزدهم تا محصول ۱۰۰ سال تلاش موزه‌ای را به نمایش بگذاریم و رکورد دار باشیم.

او گفت: هیئت امنایی شدن موزه‌ها اهمیت بسیاری دارد و تلاش ما بر این است که موزه‌ها با کیفیت بیشتری به کار خود ادامه دهند. یکی از موضوعات ارزشمندی که تلاش بسیاری برای آن انجام شد این است که وابستگی موزه‌ها از نهاد‌های دولتی کمتر شده و بیشتر به سوی مردمی شدن سوق پیداکنند.

کارگر افزود: باتوجه به قدمت موزه داری از دوران قاجار تا سال ۹۲ ، ما ۴۵۹ موزه در کشور داشتیم و ما تا به امروز طی گذشت ۷ سال این رقم به ۷۰۸ موزه افزایش یافت. از این آمار ۱۵۹ موزه‌ خصوصی هستند . خوشبختانه طی این ۷ سال اقدامات مهمی برای رشد و گسترش موزه‌ها صورت گرفت.

سید هادی احمدی روئینی مدیر کل دفتر حفظ و احیای بنا‌ها هم در ادامه این برنامه از برگزاری ۱۳ کارگاه‌ آموزشی برای ۴۵۰ نفر گفت.

فرهاد عزیزی مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های جهانی هم بیان کرد: متاسفانه علی رغم تمام مسائل عدم تخصیص به موقع اعتبارات به مشکلات ما اضافه کرد. ما پروژه‌های سنگینی در دست داریم که برای اجرای آن‌ها نیاز به بستر مناسب‌ و بهتر هست. خوشبختانه فعلا  ۲۷ روستا را به ثبت ملی رساندیم و از ۲۶ روستا نفشه برداری سه بعدی انجام دادیم، اما هنوز هم جای کار دارد.


باشگاه خبرنگاران 



پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار