gardeshban.ir

میهمانی ناخوانده که با ورودش بساط سفر را جمع کرد/ راهکاری برای جبران خسارات کرونا به صنعت گردشگری

کرونا با آمدنش، بساط دورهمی و فعالیت‌های گردشگری سراسر دنیا را به تعطیلی کشاند.
کد خبر: ۲۷۷۴۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

درست همان موقع که گردشگری و صنعت توریسم در حال رونق بود، میهمانی ناخوانده با آمدنش همه فعالیت‌های گردشگری، اقتصادی و ... را تحت تاثیر قرار داد. دیگر خبری از تجمعات انسانی نبود؛ از عبور و مرور در خیابان‌ها و بازار‌ها گرفته تا برگزاری نشست‌ها و سمینارها.

این‌ها فقط بخشی از فعالیت‌هایی است که با ورود میهمانی ناخوانده به نام کرونا به تعطیلی کشیده شد و پیامد‌های مخربی را با خود به همراه داشت.

خاموشی اتاق‌ هتل‌ها و مراکز اقامتی در سراسر جهان یکی از پیامد‌هایی است که به خوبی گویای شیوع این ویروس در سراسر جهان است. معضلی که در شرایط خوش و پر رونق صنعت گردشگری به وجود آمد.

اما باید به این نکته توجه کرد که افول صنعت گردشگری، علاوه بر کاهش آمار گردشگری در دنیا، خساراتی را به دنبال دارد که جبران آن‌ سخت خواهد بود.

آثار و نتایج مخرب ویروس کرونا مدتی است که فراگیر شده و هرکس در هر جایگاهی به خوبی آن را لمس کرده است. در صنعت گردشگری، از کارکنان سرویس‌های خدمات دهی مسافرتی گرفته تا مغازه داری که امرار معاشش صرفاً از طریق توریست و گردشگر است.

در نتیجه این رخداد، بسیاری از کارگران و کارکنان سرویس‌های مسافرتی یا دستمزدشان کم‌تر از قبل شده و یا از کار بیکار و برای امرار معاش، به سمت بزه کشیده شده اند. نتیجه‌ای که آثارش، آینده یک خانواده و یک نسل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا به این زودی بارش را نخواهد بست و همنچنان ماندنی است. اما راه حل چیست؟ آیا باید دست روی دست گذاشت تا این ویروس آینده کشور‌ها و مردمانش را رقم بزند؟

مدتی است که کشور‌های متعددی با رعایت برخی اصول بهداشتی، دوباره برنامه‌ها و فعالیت هایشان را از سر گرفته اند. کشورمان ایران هم از این جریان مستثنی نیست و رعایت موازین و اصول بهداشتی را شرط اصلی ادامه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... دانسته است.

اما صنعت گردشگری جهان که در این مدت دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است، به دنبال راه حل برای جبران خسارت‌های به وجود آمده تحت تاثیر کرونا است. در این زمینه باید به این نکته اشاره کرد که برقراری راه‌های ارتباطی برای گردشگری در سراسر جهان الزامات بسیاری را در بر دارد. یکی از این موارد که از اهمیت فراوانی برخوردار است، ضمانت سلامت مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در سراسر دنیاست. برای پیگیری این موضوع  با ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت و گو کردیم.

وی درباره زمان و نحوه آغاز به کار تور‌های ایرانی گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان، اثرات منفی بسیاری بر صنعت گردشگری و توریسم گذاشت. در این مدت بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مسافرتی تعطیل شدند و در نتیجه‌ آن حمل و نقل با مشکلات زیادی روبه رو شده و هتل‌ها خالی شدند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران اظهار کرد: در این مدت تلاش کردیم راهکار‌هایی را برای جلوگیری از خسارات به بار آمده از ویروس کرونا در صنعت گردشگری ارائه دهیم. به همین منظور جلسات مختلفی با همکاران خود در استان‌ها و مرز‌های کشور برگزار کردیم و به گفت و گو پرداختیم تا اطلاعاتی درباره‌ خواسته‌های مسافران و گردشگران از ایران به عنوان کشوری میزبان به دست آوریم.

پورفرج بیان کرد: ما باید ۲ موضوع مهم را مدنظر خود قرار دهیم. یکی مسئله‌ پرواز‌ها و دیگری مسئله‌ اسکان مسافران در هتل‌ها و مراکز اقامتی. ما در این شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا، زمانی موفق خواهیم شد که موارد و اصول بهداشتی را رعایت کنیم و این تنها راه جبران خسارت‌های موجود در زمینه صنعت گردشگری است. تضمین سلامت مسافران، حق طبیعی آن‌هاست و همه‌ بخش‌های خدمات دهی در زمینه‌ گردشگری موظف هستند، سلامتی و آسایش مسافران را تامین کنند.

وی در پایان گفت: تلاش ما بر این است تمامی هتل‌های کشور را موظف کنیم تا اصول و ضوابط بهداشتی را رعایت کنند و هر هتلی که این قوانین و اصول بهداشتی را رعایت کند، قطعا در زمینه گردشگری از آن‌ها استفاده بیشتری خواهیم کرد.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار