gardeshban.ir

آغاز عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه خبر داد.
کد خبر: ۲۷۷۵۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، امیر ارجمند روز 28 خرداد گفت: «احیای دروازه جنوبی گنبد سلطانیه از اوایل خرداد ماه آغاز شده و امیدواریم تا پایان شهریور به اتمام برسد. پروژه خوانا‌سازی سنگ‌ها و تهیه آن‌ها و باززنده‌سازی بخشی از برج و باروی بخش جنوبی در سال‌های گذشته انجام شده است و این باززنده‌سازی برج و باروی بخش جنوبی همچنان در حال انجام است و به این منظور از امکانات داخلی مجموعه و استادکاران پایگاه میراث جهانی سلطانیه استفاده می‌شود. تمامی سنگ‌های برج و بارو از محلی که سابقاً در تأمین سنگ مجموعه سلطانیه مورد استفاده قرار می‌گرفته، تأمین می‌شود.»

او افزود: «ارگ شهر سلطانیه دارای دو دروازه شمالی و جنوبی است که مهم‌ترین دروازه‌های ورودی و خروجی در زمان ایلخانیان بود. اجرای این طرح با هدف بازگرداندن عظمت و شکوه گنبد تاریخی سلطانیه و معرفی بیش از پیش آن به عنوان یک جاذبه معماری و فرهنگی زنجان انجام می‌شود.پلان برج و بارو گنبد سلطانیه کاملاً موجود است به‌نحوی که در برخی قسمت‌ها پی سنگی و در دیگر بخش‌ها دیوار برج نزدیک به چهار متر می‌رسد.»

ارجمند خاطرنشان کرد: «احیای دروازه‌ها و برج و باروی گنبد سلطانیه می‌تواند مسیر تازه‌ای برای بازدید‌کنندگان فراهم آورد و گردشگری مجموعه را از محوطه ارگ با توجه به کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی به‌دست‌آمده را تسهیل کند و به غنای این بازدید‌ها بیفزاید.»

گنبد سلطانیه در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی و تیرماه سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی (یونسکو) ثبت شده است. این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود. این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان به‌شمار می‌آید. شهرستان سلطانیه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.



پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار