gardeshban.ir

کرونا برگزاری آیین مهرگان در اردکان را لغو کرد

رئیس انجمن زرتشتیان شریف‌‎آباد اردکان استان یزد از لغو برگزاری آیین‌های جمعی همانند آیین مهرگان، به خاطر شیوع ویروس کرونا و توصیه مسئولان بهداشتی به رعایت بهداشت فردی و همگانی و پرهیز از برگزاری آیین‌های جمعی، خبر داد. آیین مهرگان قرار بود دهم مهرماه برگزار ‌شود.
کد خبر: ۳۱۹۰۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹-1399 July 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
داریوش کاموسی، رئیس انجمن زرتشتیان شریف‌‎آباد اردکان استان یزد گفت: انجمن زرتشتیان برای کمک به حفظ سلامتی شهروندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصمیم بر لغو آیین مهرگان گرفت.

مهرگان یا جشن مهر یکی از آیین‌های ایران باستان است که هر ساله در روزهای آغازین فصل پاییز برگزار می‌@شود و پس از نوروز بزرگ ترین جشن ایرانیان باستان بوده‌ است.

فلسفه جشن مهرگان سپاسگزاری از خداوند به خاطر نعمت‌ هایی که به انسان ارزانی داشته و  استوار کردن دوستی‌‌ها و مهرورزی میان انسان‌هاست.

قدمت جشن مهرگان به هزاره دوم پیش از میلاد برمی‌گردد و این مراسم بیش از چهار هزار سال قدمت دارد و فردوسی در شاهنامه به این جشن پرداخته‌ است.

پیش از هخامنشیان، جشن مهرگان «بغ یادی – بگ یادی» (bāgayādi) نام داشت که به معنای «یاد خدا – سپاسگزاری از خدا» بود.

ایرنا نوشت، مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد واقع شده و برخی از مکان‌های مهم مذهبی زرتشتیان مانند چک چک در این شهرستان قرار دارد.


پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار