gardeshban.ir

صنایع‌دستی، راهی برای رهایی از روزهای کرونایی

صنایع‌دستی قديمی‌ترين و باستانی‌ترين هنر در تاريخ فعاليت‌های بشری است، در دوره‌های مختلف تاريخ، بشر با قدرت ذهن و نیازمندی‌های خود اقدام به ساخت محصولاتی کرده است كه در ادوار آتی به عنوان هنر و صنایع‌دستی آن دوره تاریخی نام برده شده است.
کد خبر: ۳۳۸۶۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹-1399 September 04
گردشبان (gardeshban.ir) :

به‌عنوان نمونه پیشینه ساخت و استفاده از ظروف سفالی و سنگی به دوران پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این نشان از تفكر هنری و ابداع صنایع‌دستی به دست بشر اولیه است.

در دوره‌های بعدی تاریخ بشریت تولید صنایع‌دستی در اشكال، ابعاد و با مواد اولیه متفاوت با اقتصاد، امرار معاش روزانه و تأمین نیازهای جوامع گره خورد و همواره تلاش بشر این بود تا با تولید محصولات متنوع‌تر و كاربردی‌تر ضمن تأمین نیازهای خود به پیشرفت این تولیدات نیز كمك کند.

متأسفانه در دوره‌های مختلف به دلیل روند سریع صنعتی و الكترونیكی شدن در اكثر اوقات این هنرصنعت دچار سكون شد كه به پیشرفت و معرفی آن به نسل‌های بعد برای پایداری و ماندگاری صدمه زد. اما در  سال‌های بعد با توجه به این‌که این صنعت سبز می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد و کشور را در تنگناهای اقتصادی به مانند صنعت گردشگری یاری دهد بیشتر مورد توجه و حمایت فعالان قرار گرفت و حتی هنرمندان این حوزه را نیز بر اهمیت هنرشان حساس‌تر کرد که خود پیشرفتی وصف‌ناپذیر بود.

صنایع‌دستی با وجود كاربردهای فراوان و بی‌مثالی كه در زندگی روزمره و خاطرات ما دارد می‌تواند بسیار موثر‌تر و عملیاتی‌تر مورد توجه و حمایت قرار گیرد آن‌چنان كه هنرمندان این حوزه در بسیاری از موارد دچار مشكل تأمین مواد اولیه و حتی عرضه و فروش محصولات خود نباشند. این مهم راهکارهای بسیاری دارد که با اجرای هریک گرهی از مشکلات این هنرصنعت دیرینه گشوده می‌شود و صنایع‌دستی به جایگاه واقعی خود می‌رسد.

 نكته قابل تأمل در این راستا توجه به حمایت از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌عنوان موتور محرك چرخه اقتصادی كشور و بنیه تولیدی و سازندگی است كه می‌تواند اقتصاد وابسته كشور به درآمدهای نفتی را از ضرر و زیان‌ها به ویژه تحریم‌های گاه و بیگاه در امان نگه دارد و بتواند به زندگی و معاش خود ادامه دهد.

صنایع‌دستی به دلیل اینكه مواد اولیه تولیدش كاملا از مواد طبیعی و داخلی تأمین می‌شود و به این دلیل كه صنعت دوست‌دار محیط زیست است می‌تواند به حفظ سلامت و بهداشت محیط زیست نیز كمك كند و محیط پیرامون ما را از گزند مصنوعات زیان‌آور در امان نگه داشته و به نوعی محافظت کند.

خوشبختانه هنرمندان کشور ما این روزها بسیار آگاهانه و با رویکردی علمی و تخصصی به هنر و تولیدات خود می‌نگرند و همواره به دنبال به روز‌رسانی و بهره‌گیری از تکنیک‌ها و امکانات روز دنیا برای تولید و عرضه محصولاتشان هستند که خود در افزایش قدرت عرضه و فروش صنایع‌دستی اصیل ایرانی بسیار کمک می‌کند.

اما این روزها که همه ما لحظه به لحظه با بیماری کرونا و عوارض گاه غیرقابل جبرانش دست به گریبان هستیم، در کنار تمام تلاش‌هایی که برای رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌شود. صنایع‌دستی این ساخته‌های بی‌نظیر دست‌ بشر می‌توانند علاوه بر ارزآوری برای کشور، تأمین زندگی هنرمندان و صنعتگران این حوزه به حفظ روحیه و رهایی از عوارض روحی و روانی  در افراد مؤثر باشند، اینکه با یادگیری رشته‌های متنوع صنایع‌دستی به صورت آنلاین می‌توان در این برهه که فروش مستقیم و برگزاری انواع نمایشگاه‌ها برای عرضه تولیدات هنرمندان کشورمان به راحتی میسر نیست، کمک کننده و راهگشا باشد.

شاید این روزهای تنگ کرونایی مجالی باشد برای آغازی جدید در راه توسعه صنایع‌دستی و آموزش آن به شیوه‌ای نوین و همه‌گیرتر  تا اینکه هنرمندان عزیز کشورمان در هرکجای این خاک زرخیز که هستند بتوانند بدون محدودیت‌های زمان و مکان هنر بی‌بدیل خود را به اقصی نقاط این خاک گهربار عرضه کنند و ما نیز با یادگیری صنایع‌دستی با روحیه‌ای بالاتر به مقابله با این بحران عالم گیر برویم.  


پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار