gardeshban.ir

نخستین موزه امریکایی که آثار باستانی بومی‌ را نمایش می‌دهد

نخستین موزه امریکایی‌ها (FAM) در اوکلاهما سیتی اکنون به‌طور رسمی برای عموم باز است که آثار فرهنگی و باستانی 39 کشور بومی و قبیله‌ای ساکن در ایالت اوکلاهاما را به نمایش درآورده و فرهنگ را در معماری و نمایشگاه‌های موزه گنجانده است.
کد خبر: ۴۷۴۱۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰-1400 August 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
این موزه دارای نمادهای مهمی است که بیانگر معنویت اولین امریکایی‌هاست، معنویتی که در آن قبیله‌های خاص تعریف می‌شوند. فرم‌ها در این موزه از باورهای بومی پیرامون محیط، حرکت خورشید و حرکت ارواح الهام گرفته شده‌اند.

جیمز پپر هنری، مدیر موزه FAM در این‌باره می‌گوید: «زوایای راست برای بسیاری از قبایل این‌جا در اوکلاهما زیبایی‌شناختی نیست. در باورهای ما، اگر زاویه درست و صافی داشته باشید، ارواح در آنجا به دام می‌افتند و باعث عدم تعادل می‌شود؛ بنابراین، تمام خانه‌های ما گرد است.»

این موزه تاریخی به شکل دو کمان متقاطع طراحی شده است که به معنای واقعی کلمه، فصول را با تغییر موقعیت خورشید در آسمان دنبال می‌کند. خطوط صاف و زاویه‌دار به باورهای پیرامون زندگی و ارواح، به نظر نمی‌رسد که شروع یا پایان مشخصی داشته باشد و به همین دلیل در ساختار این موزه مورد استفاده قرار نگرفته است.

این در حالی است که بخش‌های مختلف موزه در فصول متفاوت پر از نور است، مانند فستیوال پلازا در انقلاب زمستانی. طرح متقاطع همچنین به رابطه بین گروه‌های بومی باستانی و کنونی اشاره دارد؛ در حالی که تپه زمین ادای احترام به افراد قبلی است و موزه فعلی به مردم بومی ساکن اوکلاهاما تجلیل می‌کند.

این روابط جالب بین معماری و این اثر باستانی دیدنی از باور یک قبیله الهام گرفته نشده است. در عوض، تیم طراحی جانسون فاین که به عنوان معمار طراحی با معماران هورنبیک بلات و دیگران همکاری می‌کند، با مشاوران بومی، مشاوران تئاتر و سایر کارشناسان امور باستان‌شناسی و تاریخی همکاری کردند تا سنت‌ها و باورهای هر ملت بومی را مستند کنند و به همین دلیل نقاط مشترک پیدا شد.

در واقع این رویکرد فلسفی برای اتصال به دنیای طبیعی، عناصر حیاتی مانند آتش، باد، آب، زمین وجود دارد؛ بنابراین، این‌ها شروع به ظهور کردند. طاق عظیم در این موزه توسط بیل و دموس گلس، تیمی از هنرمندان پدر و پسر چروکی طراحی شده است. این مجسمه که با طراحی موزه هماهنگ است، با همسویی کامل با نور در طول اعتدال، رابطه با خورشید را تقویت می‌کند.

در داخل موزه، تالار مردم تاریخ بومی‌ها را به یاد می‌آورد، از شیوه‌های زندگی گرفته تا نمایش‌های معماری دنباله اشک. برخی گالری‌های دیگر در این فضا ایده‌های معنوی، اعتقادات، طیف متنوعی از آثار هنری قبایل مختلف و موارد دیگر را پوشش می‌دهند. این موزه حتی شامل دو رستوران است که غذاهای بومی آمریکا را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.



پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار