gardeshban.ir

گستره باستان‌شناسی ایران تا کشورهای منطقه برود

دارابی از لزوم تسری گستره باستان‌شناسی ایران در کشور‌های منطقه و حمایت از جوانان باستان شناس خبر داد.
کد خبر: ۵۱۳۹۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 08
گردشبان (gardeshban.ir) :

دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد که حوزه حاکمیتی حفاظت از میراث‌فرهنگی، مرهون تلاش و کوشش اندیشمندان و متخصصان حوزه باستان شناسی است. آشکار‌سازی حیات فرهنگی انسان و جوامع و حفاظت از میراث‌فرهنگی، تکلیف خطیری است که حوزه باستان‌شناسی کشور تحت هدایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری  آن را به ثمر می رساند.

دارابی با بیان اینکه در دوره مدیریت جدید، گفتمان مدیریتی مبتنی بر توسعه و فناوری است، تصریح‌کرد که این نقش زیر بنایی در حوزه علمی و مدیریتی باستان‌شناسی کشور، علاوه بر مبنایی بودن، ماهیتی دوگانه دارد و پژوهشکده باستان شناسی به‌عنوان متولی اصلی این امر دو وظیفه خطیر به عهده دارد.

عرصه علمی، عرصه منحصر به فرد باستان شناسی

عرصه علمی باستان‌شناسی، عرصه منحصر به فردی در بین سایر حوزه‌های علمی باستان‌شناسی است؛ زیرا متولی اصلی آن نه سایر نهاد‌های علمی کشور بلکه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. همچنین از وظایف دیگر، به انجام رساندن پژوهش‌های برنامه‌ریزی شده میدانی و مطالعاتی با همکاری سایر نهاد‌های علمی کشور است.

به گفته دارابی کارنامه فعالیت‌ پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران،  نشان دهنده خوداتکایی و نقش پر رنگ باستان‌شناسان ایرانی در هدایت و انجام پژوهش‌های بزرگ در این سرزمین است.

دارابی بیان کرد باید گستره باستان‌شناسی کشور را برای کاوش، مطالعه و اقدامات عملی را فراتر از ایران و به‌خصوص در کشور‌های منطقه تسری بدهیم. این مهم به واسطه صدور خدمات علمی، فنی و مهندسی و بازار کار جدید برای کشور و از آن مهمتر نقش‌آفرینی در عرصه دیپلماسی میراث فرهنگی رخ می نماید. وی همچنین نوید حمایت از نسل جوان باستان‌شناس کشور را داد.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار