وی بیان کرد: استفاده غیر اصولی پیمانکار از خاک رس و بکار نبردن مصالح فنی در پر کردن عرشه پل در عملیات مرمت سال ۱۳۸۴، موجب افزایش حجم و فشار به پل ساروق در بارندگی های اخیر شد که تخریب دیواره های شمالی و جنوبی و آسیب دیدن جداره مرمتی شمالی این پل تاریخی را به دنبال داشت.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب اظهار داشت: عملیات احیا و استحکام بخشی پل تاریخی ساروق این شهرستان برای جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر و مرمت اساسی بلافاصله پس از تخریب آغاز شد و برای اجرای آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافت.
مطلوبی ادامه داد: سبک سازی و حذف مصالح نامرغوب از روی طاق ها، برچیده شدن جداره های مرمتی از شاغول خارج شده و مرمت مجدد از جمله اقداماتی است که در عملیات احیا و استحکام بخشی این بنای تاریخی انجام می شود.
وی بیان کرد: همچنین طاق ها و کانال های سبک ساز داخلی پل تاریخی ساروق با مصالح سبک و به صورت اصولی و فنی مرمت و احیا می شود.
پل تاریخی ساروق تکاب از آثار تاریخی ثبت ملی این شهرستان است که بیش از چهارصد سال قدمت دارد و در دوران صفویه با ۴۰ متر طول و ۶ متر عرض بر روی رودخانه ای به همین نام در مسیر راه ارتباطی این شهر ساخته شد.
تعداد متعددی از این نوع پل ها با سبک معماری دوران صفویه در شهرستان های مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی احداث شده است.