gardeshban.ir

دریاچه مخرگه، بزرگ ترین آینه طبیعی ایران+ عکس

دریاچه مخرگه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران برای افرادی است که به طبیعت بکر علاقه دارند. این دریاچه که با عنوان بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران هم شناخته می‌شود، به‌خوبی تصویر آسمان را در خود انعکاس داده و به همین دلیل هم توانسته توجه مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جلب کند.
کد خبر: ۶۲۹۲۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳-1403 April 10
گردشبان (gardeshban.ir) :

دریاچه مخرگه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران برای افرادی است که به طبیعت بکر علاقه دارند. این دریاچه که با عنوان بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران هم شناخته می‌شود، به‌خوبی تصویر آسمان را در خود انعکاس داده و به همین دلیل هم توانسته توجه مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جلب کند.

معرفی دریاچه مخرگه


دریاچه نمک مخرگه در نزدیکی شهر بابک، یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی و بکرترین مناطق دیدنی ایران محسوب می‌شود. این دریاچه که با نام دریاچه زنگار هم شناخته می‌شود، مساحتی نزدیک به ۲۶ کیلومتر داشته و به‌عنوان آینه آسمان شناخته می‌شود. منبع تغذیه این دریاچه مسیل‌ها و رودخانه‌هایی هستند که به آن سرازیر می‌شوند. این رودخانه‌ها تنها در صورتی به دریاچه مخرگه جاری می‌شوند که بارندگی وجود داشته باشد. اکثرا از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند.

عمق این دریاچه حداکثر به ۳۰ سانتی‌متر رسیده و به همین دلیل هم در فصل‌های خشک‌تر و کم‌آب‌تر آب آن تبخیر می‌شود. زمانی که آب دریاچه خشک می‌شود، با وجود این که بالای آن یک دریاچه نمک است، می‌توان آن را حفاری کرد و به آب شیرین دسترسی پیدا کرد.

مخرگه نامی است که از واژه خرما آمده و به معنای محل کشت خرماست. در افسانه‌های محلی و فولکلور منطقه گفته شده که دریاچه مخرگه خرما کشت می‌شده و همین طور برخی از اسناد و اکتشافات هم این نظریه را ثابت می‌کنند. به همین دلیل هم به این منطقه مخرگه و به دریاچه آن دریاچه مخرگه می‌گویند.

نحوه سفر به دریاچه مخرگه


دریاچه مخرگه در ۳۲ کیلومتری جنوب شهر بابک استان کرمان قرار گرفته و دسترسی به آن از جاده شهر بابک به سمت سیرجان یا از جاده استبرق امکان‌پذیر است. درصورتی‌که قصد دارید از بزرگراه شهربابک – سیرجان به این دریاچه بروید، می‌توانید در کیلومتر ۳۵ جاده، به سمت فرعی معدن سنگ قوچان پیچیده و پس از طی‌کردن حدود ۲۰ کیلومتر به این دریاچه برسید. از جاده استبرق هم می‌توانید به سمت چاه‌های آقای رضای اسلامی رفته و پس از عبور از مرتع مخرگه به دریاچه این منطقه خواهید رسید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه مخرگه


دریاچه مخرگه در تمامی طول سال مانند یک آینه عمل‌نکرده و در برخی از فصل‌ها که بارش باران کمتری است کاملاً خشک می‌شود. بارش باران در این منطقه از ماه آبان شروع شده و تا پایان مردادماه ادامه دارد. پس از اتمام فصل بارش، آفتاب آب کم‌عمق این دریاچه را تبخیر کرده و یک نمکزار وسیع به‌جای می‌گذارد؛ بنابراین اگر دوست دارید تا از این دریاچه دیدن کرده و تصویر آسمان را در آن مشاهده کنید، بهترین فصل بازدید از آن در فصل بهار است. در این فصل آب باران همچنان در دریاچه وجود دارد، اما بارش باران به صورتی نیست که مانع بازدید شما از این دریاچه شود.

چرا به دریاچه مخرگه آینه طبیعی می گویند؟


همان طور که اشاره کردیم، عمیق‌ترین بخش دریاچه مخرگه در بهترین حالت و پرباران‌ترین فصل‌ها به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. اما بااین‌وجود این دریاچه با این عمق کمی که دارد، تصویر آسمان را به‌خوبی منعکس کرده و زمانی که به این دریاچه نگاه می‌کنید، می‌توانید تصویری از آسمان را به‌وضوح مشاهده کرده یا این که تصاویر زیبایی از آن بیندازید.

دلیل این که این دریاچه با عمق کمی که دارد می‌تواند تصویر آسمان را به‌خوبی منعکس کند،  زلالی آب و نوع خاک دریاچه و همچنین مسطح بودن آن است. همچنین به دلیل این که عمق دریاچه کم است و آب آن مدام تبخیر می‌شود، در بستر آن نمک بسیاری باقی‌مانده و آب آن را شور کرده است.

درصورتی‌که آب ورودی از رودخانه‌ها و سیلاب‌های اطراف آب شیرین است. با وجود شور بودن آب این دریاچه و وجود نمک، امکان برداشت نمک از آن وجود ندارد. چرا که برداشت نمک می‌تواند به‌کلی منظره و اثر آینه‌وار آن را تخریب کند.

سایر جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه مخرگه


دریاچه مخرگه یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر بابک است و می‌توانید پس از بازدید از آن، از سایر دیدنی‌های شهر بابک هم بازدید کنید. برخی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه مخرگه در شهر بابک شامل روستای صخره‌ای میمند، غار ایوب، عمارت موسی خانی، آتشکده آذربغ کرمان، کوه بی سوخته، حمام حاجی آخوند و بسیاری جاذبه‌های دیگر می‌شوند. شهربابک یکی از شهرهای باستانی ایران است که قدمت آن به سلسله ساسانیان می‌رسد؛ بنابراین اگر به جاذبه‌های باستانی ایران علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان بازدید از این جاذبه را از دست ندهید.

نکات مهم برای بازدید از دریاچه مخرگه


پیش از سفر به دریاچه مخرگه باید به یاد داشته باشید که این منطقه باتلاقی است و به‌هیچ‌عنوان نباید با خودرو وارد محدوده دریاچه شوید. همچنین امکان این که در این منطقه گم شوید وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که به همراه یک فرد آشنا به محل به دریاچه سفرکرده و همچنین پس از رسیدن به این محل، درصورتی‌که کودک همراه دارید به‌هیچ‌عنوان از او غافل نشوید. در اطراف این منطقه نمی‌توانید امکانات تفریحی یا رفاهی مشاهده کنید، بنابراین توصیه می‌کنیم که وسایل ضروری مانند خوراکی، آب آشامیدنی و همچنین دارو در صورت نیاز به همراه داشته باشید. این منطقه یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است و از این نظر ارزش زیادی دارد؛ بنابراین مطمئن شوید که هنگام سفر به دریاچه مخرگه به طبیعت آن آسیبی نزده و در آن آشغال نمی‌ریزید.

اقامتگاه های نزدیک به دریاچه مخرگه


همان‌طور که اشاره شد، در اطراف دریاچه مخرگه امکانات گردشگری و رفاهی چندانی وجود نداشته و برای اقامت در شب باید به شهر بابک یا یکی دیگر از شهرهای اطراف برگردید. درصورتی‌که قصد دارید تا شب را در شهربابک اقامت داشته باشید می‌توانید از اقامتگاه‌هایی مانند بوم‌گردی دستکند میمند، بوم‌گردی منقل، بوم‌گردی دونا، بوم‌گردی خونه سنگی میمند، بوم‌گردی ریسه، بوم‌گردی صخره ای میمند و بسیاری اقامتگاه‌های دیگر این شهر استفاده کنید.


در این مطلب با یکی از مناطق طبیعی بکر ایران در استان کرمان آشنا شدیم که به آن آینه طبیعی ایران می‌گویند. با وجود این که عمق این دریاچه حداکثر به ۳۰ سانتی‌متر رسیده و در فصل‌های کم‌بارش سال کاملاً خشک می‌شود، اما باز هم تصویر آسمان را به‌وضوح منعکس کرده و تصویر زیبایی برای عکاسی یا تنها لذت‌بردن خلق می‌کند. درصورتی‌که قصد دارید تا شما هم از این پدیده طبیعی زیبا لذت ببرید، می‌توانید در فصل بهار از این دریاچه دیدن کنید. 

سؤالات متداول

علت نام گذاری دریاچه مخرگه چیست؟


مخرگه از واژه خرما آمده و به معنی محل کشت خرماست.این دریاچه مخرگه در گذشته محل کشت خرما بوده و به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود.

دریاچه مخرگه کجاست؟


دریاچه مخرگه در ۲۰ کیلومتری جنوب شهربابک در استان کرمان واقع شده و امکان دسترسی به آن خودروی شخصی وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه مخرگه کی است؟


بهترین زمان بازدید از دریاچه مخرگه برای مشاهده پدیده انعکاس تصویر آسمان در دریاچه در فصل بهار و زمانی که دریاچه خشک نشده است.

پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار