gardeshban.ir

بازدید از استوپا شانتی، یکی معروف‌ترین نمادهای صلح دنیا+ عکس

استوپا شانتی، یکی از زیباترین و نمادین‌ترین بناهایی که در شهر له در منطقه لاداخ هند ساخته شده است، نه‌تنها یکی از مقدس‌ترین معابد و بناهای بودایی‌ها، بلکه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه هم محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۲۶۰۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳-1403 March 13
گردشبان (gardeshban.ir) :

استوپا شانتی، یکی از زیباترین و نمادین‌ترین بناهایی که در شهر له در منطقه لاداخ هند ساخته شده است، نه‌تنها یکی از مقدس‌ترین معابد و بناهای بودایی‌ها، بلکه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه هم محسوب می‌شود. به طور معمول، تمامی توریست‌ها و افرادی که برای سفر به هند می‌روند، بازدید از استوپا شانتی را به هیچ عنوان از دست نمی‌دهند. 

تاریخچه و ساخت استوپا شانتی

پروژه ساخت استوپا شانتی در آوریل سال ۱۹۸۳ و به دست یکی از رهبران بودایی، گیومیو ناکامورا آغاز شد. ناکامورا یکی از بودایی‌های اصالتاً ژاپنی بود که جایگاه مهمی در بین رهبران دین بودائیسم داشت. به همین دلیل هم سایر رهبران، پیروان آن‌ها و همچنین مردم خود منطقه به کمک وی رفتند و کمک‌های مالی بسیاری برای ساخت استوپا شانتی جمع‌آوری‌کردن. پروژه استوپا شانتی به‌قدری همه‌گیر و مهم شد که دولت منطقه جامو و کشمیر هم شروع به حمایت از این پروژه کرد. کم، کم ارگان‌های مهم‌تری مانند ارتش هند و برخی از وزیران هم از پروژه استوپا شانتی حمایت مادی و معنوی بسیاری کردند. اولین پی‌ریزی ساخت استوپا شانتی در سال ۱۹۸۵ آغاز و ساخت این بنا به‌صورت رسمی شروع شد.

معماری استوپا شانتی

اگر به معماری استوپا شانتی توجه کنید، می‌توانید شباهت زیادی به معماری ژاپنی در آن پیدا کنید. تمامی استوپاهایی که در سراسر هند دیده می‌شوند، یک ظاهر گنبد مانند دارند و بیشتر به رنگ سفید ساخته شده‌اند. این بنا روی یک تپه ساخته شده و ۱۱۸۴۲ پا از سطح دریا فاصله دارد. برای رسیدن به ساختمان باید حتماً ۵۰۰ پله را پشت سر گذاشته و وارد معبد شوید. بنابراین می‌توان گفت که این معبد در نقطه‌ای بالای شهر قدیمی له قرار داشته و به همین دلیل هم تصویری پانورامیک و بسیار زیبا از شهر به شما هدیه می‌دهد. در ضمن از هر نقطه از شهر له هم که به سمت این معبد این نگاه کنید، می‌توانید آن را در بالای تپه مشاهده کنید.

زمانی که از ۵۰۰ پله این بنا بالا می‌روید، می‌توانید بنای گنبدی‌شکل را مشاهده کنید. گنبد بالای این بنا نمادی از خاکی است که بعد از مرگ بودا روی او ریخته بودند. نرده‌های مربع‌شکل دور گنبد هم‌نشانی از مقدس بودن این بنا هستند. در بالای ساختمان مربعی، یک ستون مرکزی با یک چتر بر روی آن وجود داشته که نمادی از انتقال قدرت خدایان به زمینیان است.

دیواره‌های داخلی استوپا شانتی با نمادها و سمبل‌های مختلف رنگ‌آمیزی شده و داستان زندگی بودا را از تولد تا مبارزه با شیطان، جنگ با ناعدالتی و در نهایت مرگ او را بازگو می‌کنند. علاوه بر نقاشی‌ها، در این معبد مجسمه‌های مرمرین زیبایی هم مشاهده می‌شود که همگی یا داستان زندگی بودا را بازگو کرده، یا این که نمادی از این دین محسوب می‌شوند. مهم‌ترین بخش استوپا شانتی، سالن مدیتیشن است. در این سالن پیروان بودا و رهبران آن‌ها نشسته و با آوردن نام خدا و ستایش او آرامش می‌گیرند

 

.استوپا شانتی

 

استوپا شانتی یک بنای نمادین در کشمیر

استوپا شانتی دارای نمادهای مذهبی بسیاری است که هر کدام از این نمادها اهمیت ویژه‌ای برای مردم این منطقه دارند. در ابتدا باید اشاره کرد که رنگ ساختمان و بنای استوپا شانتی به رنگ سفید بوده و نشانه‌ای از پاکی و صلح است. گنبدی بودن و گرد بودن بنا به معنای ابدیت و بی‌پایان بودن دین بودا و پیروان وی است. ۵۰۰ پله‌ای که باید برای رسیدن به این معبد طی شود نشانه‌ای از راه سختی است که پیروان بودا باید برای رسیدن به بالاترین درجه نیرواناست. طبقه دوم استوپا شانتی پر از مجسمه‌های طلایی است که هر کدام نماد رهبرانی است که خود را در راه بودا قربانی کرده و مسیر رسیدن به نیروانای خود را به تأخیر انداخته تا بتوانند به سایر افراد و پیروان بودا کمک کنند.

استوپا اشنتی برای مدت بسیار طولانی برای گسترش صلح و دوستی در بین تمامی افراد، مردم و ادیان مختلف بوده است. تمامی رهبرانی که در استوپا شانتی در خدمت بودا بودند، برای سال‌ها از آموزه‌های خود استفاده کردند تا صلح را در بین مردم هند و رفته، رفته در کل جهان گسترش بدهند. به همین دلیل هم این استوپا به عنوان یکی از نمادهای صلح جهانی شناخته شد و اهمیت بیشتری برای مردم هند پیدا کرد. علاوه بر اهمیت دینی، این استوپا برای کشمیر و لاداخ اهمیت گردشگری بسیاری هم دارد. بسیاری از توریست‌ها و مسافران تنها برای بازدید از این بنا به لاداخ سفر می‌کنند.

نحوه دسترسی به استوپا شانتی

برای رفتن به استوپا شانتی، ابتدا باید به شهر قدیمی له در لاداخ سفر کنید. امکان سفر به شهر قدیمی له از طریق مسیر هوایی و زمینی از سرینگر، دهلی و سایر شهرهای بزرگ هند وجود دارد. پس از رسیدن به شهر له، تنها کافی است که یک تاکسی گرفته و به راننده‌تاکسی بگویید که شما را به استوپا شانتی ببرد. به دلیل کوچک بودن شهر، هزینه تاکسی زیاد نبوده و حتی از برخی از مکان‌ها می‌توانید با پای پیاده یا با دوچرخه‌های کرایه‌ای هم خود را به استوپا شانتی برسانید. پس از پیاده‌شدن در پایین تپه‌ای که استوپا شانتی روی آن قرار دارد، می‌توانید از پله‌ها بالا رفته و خود را به بنای اصلی برسانید.

ساعات کاری: همه روزه از ۰۵:۰۰ صبح تا ۰۹:۰۰ شب

بهترین زمان بازدید از استوپا شانتی

با وجود این که استوپا شانتی در زمستان پوشیده از برف شده و نمای بسیار زیبایی را به توریست‌ها هدیه می‌دهد، اما باید به شما هشدار بدهیم که شهر قدیمی له آب‌وهوای سردی داشته و به همین دلیل هم زمستان‌های این منطقه بسیار سنگین و شبیه به یخ‌بندان است. علاوه بر خطرناک بودن جاده‌ها، ممکن است که هنگام بالارفتن از پله‌های این بنا برای رسیدن به بنای اصلی هم با مشکل مواجه شوید. علاوه بر آن، در فصل زمستان اقامتگاه‌های نزدیک استوپا شانتی هم اکثرا تعطیل هستند. چرا که میزان توریست و گردشگران شهر قدیمی له در زمستان عملاً به صفر می‌رسد. بنابراین توصیه می‌کنیم که در فصل‌های بهار و تابستان به استوپا شانتی سفر کنید. در تابستان آب‌وهوای این منطقه خنک و متعادل است و می‌توانید بدون هیچ خطری از استوپا شانتی دیدن کنید.

 

استوپا شانتی

 

نکات مهم درباره بازدید از استوپا شانتی

اولین نکته مهمی که درباره بازدید از استوپا شانتی باید به‌خاطر داشته باشید این است که این مکان تنها یک جاذبه گردشگری نبوده و یک مکان مذهبی بسیار مقدس هم است. بنابراین پیش از بازدید مطمئن شوید که درباره فرهنگ بودایی کمی مطالعه کرده و زمان بازدید به آن‌ها توهین نمی‌کنید. لباسی که به تن دارید باید حداقل شانه‌ها، سینه و زانوی شما را کامل پوشانده باشد. توریست‌های زیادی برای بازدید و گردشگری در استوپا شانتی می‌آیند، اما به یاد داشته باشید که پیروان بودا برای آرامش و مدیتیشن به این مکان می‌آیند. بنابراین زمانی که به این مکان می‌روید، از سروصدا کردن و ایجاد مزاحمت برای سایر افرادی که مدیتیشن می‌کنند خودداری کنید.

پیش‌ازاین که وارد معبد شوید باید حتماً کفش‌های خود را در آورید. داخل معبد باید کاملاً پاکیزه و تمیز باشد و به همین دلیل هم قدم‌گذاشتن داخل این معبد با کفش‌های کثیف بیرون اکیداً ممنوع است. راه رسیدن از پایین تپه به استوپا می‌تواند راه طولانی و خسته‌کننده‌ای باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتماً یک بطری آب همراه داشته باشید و در میان راه استراحت کنید تا خستگی خود را در کنید. همچنین اگر در تابستان به شهر له سفر کرده‌اید، باید حتماً ضدآفتاب یا کلاه‌های آفتاب‌گیر همراه داشته باشید. چرا که آفتاب تابستان این شهر کاملاً مستقیم بوده و می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. در ضمن فراموش نکنید که حتماً لباس‌های راحت و کفش‌های ورزشی مناسب به همراه داشته باشید. چرا که باید مسیری طولانی را برای رسیدن به معبد پیاده‌روی کنید.

 

فعالیت‌های گردشگری در استوپا شانتی

حتی اگر پیرو بودا نباشید، باز هم بازدید از استوپا شانتی می‌تواند یک تجربه بی‌نظیر و آرامش‌بخش برای شما باشد. می‌توانید به همراه سایر پیروان بودا در سالن مدیتیشن نشسته و از آرامشی که در اتمسفر این سالن برقرار است استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نمای زیبایی که این بنا از شهر قدیمی له به شما می‌دهد هم لذت برده و از زیبایی طبیعی این تپه هم آرامش بگیرید. علاوه بر آرامش گرفتن از محیط این بنا، می‌توانید از معماری بی‌نظیر و شاهکار این معبد هم بازدید کرده و با معماری بودایی – ژاپنی آن بیشتر آشنا شوید. می‌توانید از مناظر اطراف و بنای اصلی این استوپا عکاسی هم بکنید. اما عکاسی در داخل این ساختمان قوانین مخصوص خود را داشته و پیش از عکس‌گرفتن باید مطمئن شوید که اجازه این کار را دارید.

 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک استوپا شانتی

اگر از آرامش استوپا شانتی و نمای زیبای بالای تپه به اندازه کافی لذت بردید و خواستید از سایر مکان‌های دیدنی نزدیک آن هم دیدن کنید، چند بنا در نزدیکی این مکان وجود داشته که خود از جاذبه‌های معروف شهر قدیمی له محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین این بناها، کاخ له است. این کاخ یکی از بناهای تاریخی بسیار مهم شهر قدیمی له است که خود بالای یک تپه قرار داشته و منظره زیبایی از شهر را به شما هدیه می‌دهد. همچنین می‌توانید از یکی از معابد کوچک بودایی در نزدیک استوپا شانتی هم دیدن کرده و با معماری بودایی هندی بیشتر آشنا شوید. در آخر هم یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر قدیمی له به استوپا شانتی، سالن شهرت یا موزه ارتش کشمیر است که در آن می‌توانید با تاریخ و فرهنگ مردم هند و کشمیر بیشتر آشنا شوید.

 

استوپا شانتی

 

سؤالات متداول

۱- استوپا شانتی کجاست؟

استوپا شانتی یکی از زیباترین و مهم‌ترین بناهای تاریخی و معابد کشمیر در منطقه لاداخ و شهر قدیمی له است.

۲- چرا استوپا شانتی اهمیت دارد؟

علاوه بر اهمیت مذهبی و گردشگری استوپا شانتی، این بنا برای مدت بسیار طولانی به عنوان مرکزی برای گسترش صلح در هند و کل جهان بوده و از این نظر اهمیت بسیاری دارد.

۳- بهترین زمان سفر به استوپا شانتی کی است؟

به دلیل سرمای سنگین زمستان‌های شهر قدیمی له و تعطیل‌شدن اقامتگاه‌های این شهر، توصیه می‌شود که در فصل‌های بهار و تابستان به این شهر سفر کنید.

برچسب ها:
پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار