gardeshban.ir

سوالبارد ، آخرین نقطه مسکونی دنیا قبل از قطب شمال+ تصاویر

سوالبارد در شمالی‌ترین نقطه اروپا و بین نروژ و قطب شمال قرار دارد و به عنوان آخرین نقطه مسکونی قبل از رسیدن به یخچال های قطب شمال شناخته می شود. مرکز اداری و اجرایی این مجمع الجزایر و بزرگترین شهر آن، شهر لانگیربین است.
کد خبر: ۶۲۶۷۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳-1403 March 19
گردشبان (gardeshban.ir) :

سوالبار یا سوالبارد (Svalbard) به معنای کرانه سرما، مجمع الجزایری در منطقه شمالگان واقع در اقیانوس منجمد شمالی، شمالی‌ترین منطقه تحت کنترل کشور نروژ است. در شمال سوالبارد اقیانوس منجمد شمالی و در جنوب آن دریای بارنت قرار دارد. برای ورود به سوالبارد نیازی به روادید و اجازه اقامت نیست و مدت مجاز اقامت خارجیان هم نامحدود است.

سوالبارد در شمالی‌ترین نقطه اروپا و بین نروژ و قطب شمال قرار دارد و به عنوان آخرین نقطه مسکونی قبل از رسیدن به یخچال های قطب شمال شناخته می شود. مرکز اداری و اجرایی این مجمع الجزایر و بزرگترین شهر آن، شهر لانگیربین است.

 

سوالبارد

 

سوالبارد یکی از عجیب ترین و شگفت انگیزترین مناطق قطبی دنیا می باشد که تاکنون هیچ تصرفی در آن نشده و به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است. سوالبارد با رودهای یخی، توده‌های یخ غلتان، یخچال‌های طبیعی، کوه‌های یخی و آب دره‌ها، به‌ عنوان یکی از دیدنی ‌ترین مناطق برای گردشگران شناخته شده است.


این منطقه در شمالی ترین نقطه اروپا و در میان نروژ و قطب شمال قرار دارد و آب و هوای آن بسیار سرد است. اگر در مقابل سرما مقاوم هستید و به دیدن زیبایی های قطب شمال علاقه دارید، سفر به این منطقه عجیب و دیدنی را به شما پیشنهاد می کنیم. در سوالبارد سگ و سورتمه تنها وسیل حمل و نقل داخلی است و سرمای هوا در فصول سرد سال به کمتر از 20 درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد.
 

سوالبارد

 

شهرهای سوالبارد

موسسات و مراکز تحقیقاتی زیادی چون ایستگاه هواشناسی روسیه، آژانس مدیریت محیط زیست و لابراتوار اشعه کیهانی در این منطقه قرار گرفته اند اما بزرگترین و شمالی ترین محلی که انسانها در آن زندگی می کنند، لانگیربین نروژ بوده که در این منطقه قرار دارد و دارای جمعیتی بیش از 1000 نفر است.

تمامی شهر ها و سکونتگاه های اصلی جزایر سوالبارد در جزیره اصلی این مجمع الجزایر یعنی اسپیتزبرگ یا وست اسپیتزبرگ (Vest-Spitsbergen) قرار گرفته اند؛

  • لانگیربین (Longyearbyen): پایتخت و محل اصلی سکونت نروژی ها با 1800 نفر جمعیت
  • بارنتسبرگ (Barentsburg): تنها سکونتگاه باقی مانده از روسیه در این جزایر با 400 نفر جمعیت
  • هورساند (Hornsund): ایستگاه تحقیقاتی لهستان که تنها 10 نفر در زمستان و 20 تا 30 نفر در تابستان در آن زندگی می کنند.
  • نای آلساند(Ny-Ålesund): شمالی ترین منطقه سکونت بشر غیر نظامی در دنیا با جمعیت کمتر از 100 نفر
  • سووگروآ (Sveagruva) : با 210 نفر جمعیت

جاذبه های دیدنی سوالبارد

طبیعت بکر قطب شمال 

بسیاری از مسافران تنها با هدف بازدید از طبیعت بکر قطب شمال در بکرترین و دست نخورده ترین مناطق جهان به این جزایر سفر می کنند. این جزایر دارای یخچال های دست نخورده و کوه های یخی بسیار دیدنی هستند که بسیار حیرت انگیزند و شما را با تجربه ای کاملا متفاوت روبه رو می کنند.

خرس های قطبی، کاربیو و گوزن های شمالی کوتاه قامت، روباه قطبی، نهنگ ها، شیرهای دریایی، مهره داران و انواع دیگر از حیوانات خاص دریایی نیز دلیل دیگر بازدید و از جاذبه های اصلی این جزایر هستند. سوالبارد همچنین به تنوع پرندگانی که به این جزایر می آیند شهرت دارد پرندگانی مانند پرستوهای دریایی قطبی، مرغ های دریایی قطبی و پوفین ها.

 

 

خزانه جهانی بذر سوالبارد

انبار جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) یک مرکز پشتیبان امن برای تنوع محصولات زراعی جهان در جزیره نروژی اسپیتسبرگن در مجمع الجزایر سوالبارد در قطب شمال است. این خزانه ذخیره سازی طولانی مدت بذرهای تکراری نگهداری شده در بانک های ژن در سراسر جهان را فراهم می کند.

این امر امنیت عرضه غذای جهان را در برابر از بین رفتن دانه ها در بانک های ژن به دلیل سوء مدیریت، تصادف، خرابی تجهیزات، کاهش بودجه، جنگ، خرابکاری، بیماری و بلایای طبیعی فراهم می کند. خزانه جهانی بذر سوالبارد مجموعه منحصربه‌فردی از گونه‌های مواد غذایی را از قبیل بادمجان، کاهو، جو، سیب زمینی، ذرت، برنج، گندم، سورگوم و لوبیای چشم بلبلی محافظت می‌کند.

 

سوالبارد

 

شهر لانگیربین

سوالبارد چیزی بیشتر از طبیعت شگفت انگیز برای ارائه دارد. در شهر لانگیربین (Longyearbyen) که اصلی ترین شهر این جزایر است، طیف وسیعی از جاذبه‌ها، رویدادهای فرهنگی، جشنواره‌ها و فعالیت‌ها را در تمام طول سال خواهید دید.

همچنین بارها و رستوران‌های زیادی وجود دارد که مردم از سراسر جهان برای لذت بردن از غذاها و نوشیدنی‌های عالی آنها جمع می‌شوند. همچنین لانگربین پر از مغازه هایی است که طیف گسترده ای از کالاها را با قیمت های معاف از مالیات می فروشند.

شهر لانگیربین اصلی ترین و پرجمعیت ترین سکونتگاه این منطقه است. از دیدنی های این شهر موزه سوالبارد (Svalbard Museum)، موزه سفر قطب شمال (North Pole Expedition Museum)، میخانه کارلزبرگر (Karlsberger Pub)، کلیسای سوالبارد (Svalbard Church)، مرکز هنر نوردوور (Nordover) می باشند.

فروشگاه پوشاک و تجهیزات فضای باز

اگر قصد سفر به این نقطه دنیا را داشتید، نگران تهیه لباس گرم مناسب با محیط را نباشید. شما می توانید به یکی از مجهزترین فروشگاه های پوشاک و تجهیزات مناسب پیاده روی در برف و بخ در لانگیربین به نام Longyear78 Outdoor & Expeditions بروید و هرآنچه لازم دارید تهیه کنید. البته فراموش نکنید که همه چیز در این منطقه گرانتر است!

 

 

فروشگاه سوغاتی Barbara Foto & Ramme AS

سفر به سوالبارد بدون خرید سوغاتی و نمادی از این منطقه منحصر به فرد کامل نمی شود. در لانگیربین، به فروشگاه Barbara Foto & Ramme AS بروید و برای خود یا دوستانتان نمادی از سوالبارد بخرید. 

در این فروشگاه خرس های قطبی کوچک، تابلوهای کوچک از صحنه ها و منظره های زیبای سوالبارد، محصولاتی از پوست حیوانات و… را می توانید بخرید.

 

سوالبارد

 

در سوالبارد چه تفریحاتی داشته باشیم ؟

تاریخ سوالبارد در لانگیربین را کشف کنید!

شهر رنگارنگ لانگیربین بزرگترین شهر سوالبارد است. همچنین شمالی ترین سکونتگاه جهان با جمعیتی بالغ بر 1000 نفر است. این شهر در آغاز قرن بیستم به عنوان یک شهر معدنی زندگی خود را آغاز کرد، اما امروز خواهید دید که مرکز گردشگری محلی است.

در یکی از موزه های شهر، تاریخ شگفت انگیز لانگیربین را کشف کنید. به عنوان مثال، در موزه سوالبارد درباره زندگی روزمره در مجمع الجزایر بیاموزید. و برای داستان های اکتشاف در شمال دور، موزه اکسپدیشن قطب شمال را از دست ندهید.

برای دیدن جاذبه‌های دیگر در شهر و اطراف آن، با اتوبوس راهنما در اطراف لانگیربین سفر کنید. این شامل نگاهی اجمالی به اینستالیشن هنری در بیرون خزانه جهانی دانه Svalbard است.

 

 

به یک تور سورتمه سواری با سگ بروید!

گرین داگ (Green Dog Svalbard)، یک کمپانی سورتمه است که توسط یک زن و شوهر مدیریت می شود. سورتمه سواری با سگ یکی از تجربه های هیجان انگیز در این شرزمین قطبی است. سگ ها ترکیبی از سگ گرینلند و هاسکی هستند.

این خانواده رفاه سگ ها را بالاتر از همه چیز قرار داده اند. پس نگران این موضوع نباشید. به سگ ها به بهترین شکل رسیدگی می شود و در زمان بازنشسته شدن آنها به خانواده های داوطلب سپرده می شوند.

 

سوالبارد

شفق قطبی را ببینید!

نورهای شمالی با امواج رنگی رقصان خود، مطمئنا یکی از خیره کننده ترین چیزهایی است که تا به حال شاهد آن هستید. زمستان به این منطقه بیایید و این نورهای زیبا را با وضوح ببینید. البته، شفق شمالی یک پدیده طبیعی است، بنابراین مشاهده آن را نمی توان تضمین کرد.

با این حال، ترکیبی از آلودگی نوری بسیار کم و شب های طولانی زمستان، سوالبارد را به مکانی ایده آل برای شکار شفق قطبی تبدیل می کند.

 

 

تور قایق قطبی در تابستان 

اگر در تابستان به سوالبارد سفر کردید، فرصت سفر با قایق را از دست بدهید. خود را در حال قایقرانی در امتداد خط ساحلی ناهموار  و دیدن یخچال‌های طبیعی را هنگام ورود به اقیانوس تصور کنید. قایق سواری یکی از بهترین راه ها برای دیدن حیات وحش منطقه است.

از کنار صخره ها عبور خواهید کرد، جایی که انبوهی از پرندگان دریایی لانه می کنند. به پفین های بامزه و درناهای قطبی پر سر و صدا فکر کنید و اگر خوش شانس باشید، می توانید ماهی های دریایی، فوک ها و حتی نهنگ ها را هم از نزدیک ببینید.

 

سوالبارد

ماشین برفی در یخچال های طبیعی

اگر به دنبال کمی هجوم آدرنالین هستید، سوار یک ماشین برفی شوید. این بهترین راه برای کاوش در یخچال های سوالبارد و زمین های پوشیده از برف در زمستان است. رانندگی با این وسایل نقلیه آسان و سرگرم کننده است، حتی اگر قبلاً سوار آن نشده باشید. با یک دست روی دریچه گاز و دست دیگر روی ترمز، خیلی زود یاد می گیرید.

علاوه بر لذت بردن از ماشین سواری، تماشای مناظر را نیز فراموش نکنید. آبدره‌های یخ‌زده، قله‌های ناهموار و یخچال‌های طبیعی خیره‌کننده را در حین سر خوردن بیینید و از زیبایی آنها لذت ببرید.

 

جشنواره های محلی در سوالبارد

در این جزایر معمولا تعطیلات مربوط به کشور روسیه و نروژ برای ساکنین این جزایر اعمال می شود. اما در این بین چند جشنواره محلی بسیار خاص و محبوب هم وجود دارند که عبارتند از؛

  • جاز قطبی (Polar Jazz)

در پایان ژانویه به مدت 4 یا 5 روز به عنوان روز جاز در این جزایر تعیین شده و انواع موسیقی جاز، بلوز و بلوگراس در این جزایر برگزار می شود.

  • سان فست ویک (Sunfest Week) یا هفته آفتابی

در روز 8 مارس و به مناسبت پایان شب قطبی جشنی برگزار می شود.

  • دارک سیزن بلوز (Dark Season Blues) یا موسیقی فصل تاریک

این جشنواره موسیقی بلوز در پایان ماه اکتبر برگزار می شود و دلیل برگزاری این جشن به اتمام رسیدن فصل زمستان است.

  • کانست پاز سوالبارد (KunstPause Svalbard)

یک جشنواره هنری که در روز 14 نوامبر برگزار می شود. این جشنواره هنری زمان رقابت برای شب قطبی است.

غذا خوردن در شمالی ترین نقطه اروپا

اگر اهل شکم گردی هستید باید بگوییم که متاسفانه هزینه غذا و خوراکی در سوالبارد بسیار گران است! پس برای خوردن غذاهای خوشمزه محلی بایدی هزینه بسیاری صرف کنید زیرا به طور کلی هزینه خورد و خوراک در نروژ بالاست.

از غذاهای محلی اصلی  سوالبارد می توان به گوزن شمالی و یا شیر دریایی اشاره کرد که در بیشتر رستوران های محلی طبخ و فروخته می شوند. یکی از محبوب ترین نوشیدنی هایی این منطقه، نوعی نوشیدنی مخصوص است که از آب یخچال های طبیعی که در طول هزاران سال یخ بسته و به خوبی از هر گونه میکروب و آلاینده پاک شده، تهیه می شود.

 

سوالبارد

 

چگونه به سوالبارد سفر کنیم؟

همانطور که گفته شد، شما می توانید بدون نیاز به ویزا به سوالبارد سفر کنید و بدون هیچ محدودیتی در آنجا اقامت داشته باشید. طبق سیاست های این منطقه همه افراد از هر کشوری که باشند، می توانند به صورت نامحدود در این جزایر زندگی و کار کنند. برای رسیدن به جزایر سوالبارد حتما باید در کشور نروژ توقف داشته باشید و می توانید از روش های هوایی با هواپیما یا مسیر های دریایی با کشتی استفاده کنید؛

سفر با کشتی

سفر با کشتی برای فصل های گرم تر سال مناسب است. برای سفر به جزایر دور افتاده مانند نای الیساند، کشتی های کروز تنها وسیله هایی هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که سفر کردن با این کشتی ها بسیار گران و زمان بر است. برای رسیدن به لانگیربین، شما باید حداقل سه روز در آب باشید که بسیار خسته کننده است و هم چنین باید هزینه ای حدود ۷۹۰۰ کرون پرداخت کنید. ارزان ترین نرخ برای حمل و نقل مسافران توسط کشتی کروز برابر با ۱۵۰۰ دلار می باشد.

 

 

سفر با هواپیما

برای پرواز به سوالبارد ابتدا باید به اسلو پرواز داشته باشید. برای ورود به اسلو از هر منطقه اتحادیه اروپا و مناطق شینگن، نیازی به پاسپورت و ویزا نمی باشد اما باید مدارکی از جمله شناسنامه و مدرک شناسایی همراه خود داشته باشید.

به این نکته دقت کنید که اگر می خواهید از تراموسو به سوالبارد پرواز داشته باشید، همراه داشتن پاسپورت اسلو برای عبور از کشور نروژ الزامی است. بنابراین هنگام سفر به این جزایر، دقت کنید که پرواز شما اسلو – سوالبارد است و یا در ترومسو توقف خواهد داشت زیرا مدارک مورد نیاز برای هر یک از این موارد، متفاوت است.

سخن پایانی

این منطقه به عنوان “آخر دنیا” شناخته می شود و سفر به آن خیلی آسان نیست. اما بسیاری از مردم دنیا برای دیدن زیبایی های قطبی این منطقه به آن سفر می کنند. امروزه سوالبارد به عنوان یکی از نقاط گردشگری مطرح در دنیا شناخته می شود.

پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار