gardeshban.ir

آشنایی با دریاچه برم الوان، نگینی در کهگیلویه و بویراحمد+ عکس

دریاچه برم الوان، یکی از صدها جاذبه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است که به ثبت جهانی رسیده و توریست‌ها و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۶۲۹۲۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳-1403 April 10
گردشبان (gardeshban.ir) :

دریاچه برم الوان، یکی از صدها جاذبه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است که به ثبت جهانی رسیده و توریست‌ها و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. بسیاری از افرادی که عازم کهگیلویه و بویراحمد هستند، به هیچ عنوان بازدید از این دریاچه زیبا را از دست نمی‌دهند. اگر شما هم کنجکاو شدید تا بیشتر با دریاچه برم الوان آشنا شده و درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. 

دریاچه برم الوان کجاست؟


تالاب برم الوان در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر لیکک- مرکز شهرستان- در بخش سرآسیاب یوسفی از توابع شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. تمامی مسافرانی که قصد دارند تا از کهگیلویه و بویراحمد دیدن کنند، می توانند به راحتی به این دریاچه دسترسی داشته باشند. دسترسی به دریاچه برم الوان با استفاده از تاکسی و خودروهای شخصی امکان پذیر است. به دلیل مکانی که دریاچه برم الوان در آن قرار گرفته است، امکان دسترسی به آن با سیستم حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس وجود ندارد. اما تاکسی هایی که افراد را از شهرهای اطراف به دریاچه برم الوان ببرند در دسترس هستند. همچنین مسیر رسیدن به این تالاب هم چندان شلوغ نبوده و افراد می توانند به راحتی با خودروهای شخصی خود به تالاب برم الوان برسند.

ویژگی‌های دریاچه برم الوان


تالاب برم الوان حدود ۱۵ هکتار مساحت داشته و عمق آب آن تا ۳۰ متر می‌رسد. دریاچه در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از دریا قرار داشته و آب آن همواره ثابت است. آب این تالاب سرشار از نمک و املاح معدنی بوده و به همین دلیل هم آب مناسبی برای شرب و آشامیدن نیست. اما ویژگی‌های آبی آن باعث شده تا این دریاچه سرشار از ماهی‌های کپور باشد. به همین دلیل هم ماهیگیری در تالاب برم الوان بسیار رایج بوده و حتی بچه‌های کوچک هم از شهرهای اطراف برای تفریح و ماهیگیری به دریاچه برم الوان می‌آیند.

یکی از دلایلی که باعث افزایش محبوبیت دریاچه برم الوان شده است، وجود انعکاس نور از گیاهان و نورهای اطراف بر روی سطح آب است. اگر به بالای یکی از تپه‌های اطراف این دریاچه بروید و به آن نگاه کنید، می‌توانید انعکاس نور بر روی این دریاچه را به‌خوبی مشاهده کنید. به همین دلیل هم‌ نام این دریاچه را دریاچه برم الوان گذاشته‌اند. برم در زبان محلی به معنای دریاچه و الوان هم به معنی رنگ‌هاست. به بیان دیگر به این دریاچه، دریاچه رنگ‌ها می‌گویند.

آشنایی با دریاچه برم الوان، نگینی در کهگیلویه و بویراحمد+ عکس

تفریحات و امکانات رفاهی در دریاچه برم الوان


با وجود این که در گذشته چندان به تالاب برم الوان توجهی نمی‌شد و امکانات رفاهی زیادی در اطراف آن ساخته نشده بود، اما امروزه برنامه‌هایی برای ساختن آلاچیق، دکه‌های غذافروشی یا خوراکی فروشی و همچنین آب آشامیدنی در این مکان ریخته شده است. در این صورت مسافران بیشتری می‌توانند به دریاچه الوان آمده و از تفریحاتی مانند تماشای مناظر اطراف، ماهیگیری، پیک‌نیک و عکاسی لذت ببرند. درصورتی‌که می‌خواهید در نزدیکی این دریاچه اقامت داشته باشید هم می‌توانید به شهرستان‌های اطراف رفته و از بوم‌گردی یا خانه‌های محلی که برای اجاره گذاشته‌اند استفاده کنید. در کل می‌توان گفت که امکانات رفاهی و تفریحی این مجموعه در حد قابل‌قبول بوده و بسیاری از مسافران برای اقامت در نزدیکی این دریاچه یا بازدید از آن مشکلی نخواهند داشت.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه برم الوان


پوشش گیاهی دریاچه برم الوان در کل شامل مواردی از جمله  انواع پلانکتون‌های گیاهی، نی، گز، زالزالک، خارشتر، پسته وحشی، بادام‌کوهی، بلوط و سایر گونه‌های نادر گیاهی می‌شود. در اطراف این تالاب تا مساحت بسیاری زیادی را درختان گز گرفته است. اما زمانی که به زمین‌های اطراف نگاه می‌کنید و از درختان گز عبور می‌کنید، می‌توانید مزارع گندم را مشاهده کنید. این زمین‌ها چشم‌انداز چندین برابر زیباتری به محیط دریاچه داده‌اند و آن را بسیار زیبا کرده‌اند. در اطراف این دریاچه گیاهان زیبایی وجود داشته که برای عکاسی یا لذت‌بردن از طبیعت مناسب هستند.

پوشش جانوری این منطقه هم بسیار گوناگون بوده و شامل ماهی‌ها و پرنده‌های مختلفی می‌شود. به دلیل نوع آب دریاچه و مواد معدنی که در آن وجود دارد، این تالاب مملو از ماهی کپور است. در فصل‌های سردتر مانند اوایل پاییز هم پرندگان مهاجر بسیاری به این تالاب سفر می‌کنند. اگر عاشق تماشای پرندگان هستید، دریاچه برم الوان می‌تواند بهترین گزینه برای سفر شما باشد.

 

بهترین زمان سفر به دریاچه برم الوان


دریاچه الوان در بخش گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و بهترین زمان بازدید از آن در واقع در اوایل بهار یا پاییز است. اگر دوست دارید تا در سفر خود از زیبایی‌های طبیعی و سرسبزی اطراف تالاب برم الوان لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما سفر در فصل بهار و زمانی که گیاهان این منطقه سرسبز شده‌اند است. اما اگر دوست دارید تا در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به این دریاچه سفر کنید، بهترین زمان ممکن برای سفر، پاییز است. در این فصل علاوه بر این که پرندگان زیادی به این تالاب سفر می‌کنند، طبیعت اطراف هم زرد شده و به رنگ‌های مختلف پاییزی درمی‌آید.

سؤالات متداول


دریاچه برم الوان کجاست؟


دریاچه برم الوان در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر لیکک در بخش سرآسیاب یوسفی از توابع شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

ویژگی‌های دریاچه برم‌الوان چیست؟


آب این دریاچه ۱۵ هکتاری با عمق آب ۳۰ متر، سرشار از املاح و نمک بوده و به همین دلیل هم مناسب شرب نیست.

معنی نام دریاچه برم‌الوان چیست؟


برم به معنای دریاچه در زبان محلی و الوان  به معنای رنگ‌هاست. یعنی در کل به این تالاب، دریاچه رنگ‌ها می‌گویند.

هتل‌های نزدیک دریاچه برم‌الوان کدام اند؟


هتل‌های لوکسی در نزدیکی دریاچه برم‌الوان وجود ندارد. اما افراد می‌توانند از بوم‌گردی‌ها و خانه‌های اجاره‌ای در شهرهای اطراف استفاده کنند.

بهترین فصل سفر به دریاچه برم‌الوان کدام است؟


بهترین فصل سفر به دریاچه الوان دو فصل بهار و پاییز است. در این فصل‌ها پوشش گیاهی منطقه بسیار زیبا بوده و پرندگان مهاجر هم به این دریاچه سفر می‌کنند.

 

آشنایی با دریاچه برم الوان، نگینی در کهگیلویه و بویراحمد+ عکس

پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار