گردشبان (gardeshban.ir) : سیاوش امیر مکری با بیان این خبر افزود: با توجه به تکمیل ترمینال سلام و ایجاد ظرفیت جدید در فرودگاه امام خمینی (ره) و با توجه به اینکه مسافران پروازهای خارجی بعد از ورود به ایران متقاضی سفر به برخی فرودگاههای اصلی هستند ممکن است برنامهریزی جدیدی برای برقراری پروازهای داخلی از ترمینال «سلام» داشته باشیم.
به گفته وی اکنون از سوی فرودگاههای اصلی در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد تقاضای برقراری پرواز از ترمینال سلام وجود دارد اما مشخص نیست که این تقاضا چقدر برای ایرلاینها اقتصادی باشد؛ چون ممکن است تعداد کمی مسافر بعد از ورود به ایران مقصد خود را یک شهر توریستی قرار دهد و بنابراین ایرلاینها باید مسئله بازرگانی و اقتصادی بودن پروازها را نیز بررسی کنند.
مکری ادامه داد: ممکن است مقصد بسیاری از مسافرهای خارجی بعد از ورود به ایران یکی از مقاصد گردشگری باشد بنابراین این ظرفیت وجود دارد که از ترمینال «سلام» پروازهای داخلی برقرار شود اما هواپیماهای کوچک برای اختصاص دادن به این سفرها به تعداد کافی در ایرلاینهای ایرانی وجود ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص انتقال بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام (ره) نیز به ایرنا گفت: فعلاً برنامهای برای انتقال پروازها نداریم. ضمن اینکه هر تصمیمی در خصوص انتقال پروازها مربوط به هماهنگی سه بخش سازمان هواپیمایی، فرودگاه مهرآباد و شرکتهای هواپیمایی است تا با توجه به برنامه بازرگانی خود به جمع بندی نهایی برسند.
وی گفت: بین شرکت فرودگاههای کشور و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان مجموعههای ارائه خدمات فرودگاهی هیچگونه رقابت ناسالمی که علیه صنعت هوانوردی کشور باشد وجود ندارد و هدف ارائه سرویس است. در همین راستا معتقد هستیم انتقال برخی پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام حتماً به نفع مردم و صنعت هوایی خواهد بود.
پیشتر گفته شده بود با افتتاح ترمینال سلام زمینه انتقال برخی پروازهای داخلی بین ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح به این فرودگاه فراهم میشود زیرا توقف پروازها در فرودگاه مهرآباد از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح خلائی را در تهران به وجود میآورد که با انتقال برخی از پروازهای داخلی به ترمینال سلام میتوان این کاستی را جبران کرد.
مکری در این باره گفت: یکی از مزایای افتتاح ترمینال سلام میتواند برقراری پروازهای داخلی شبانه باشد که در مهرآباد به دلیل مسکونی بودن اطراف فرودگاه ممکن نیست، اما قبل از برقراری این پروازها باید بررسی شود که آیا مسافران تمایل به پرواز در این ساعات را دارند یا خیر؟
وی افزود: در سال ۹۶ حدود ۱۸ میلیون اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه مهرآباد انجام شده است و این درحالی است که سال گذشته حدود ۱۵ میلیون اعزام و پذیرش داشتیم.
مکری گفت: اگر انتقال بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به امام (ره) تقاضا برای پروازهای داخلی را تحت تاثیر منفی قرار دهد از این تصمیم منصرف میشویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ممکن است دوری فرودگاه امام (ره) برای مسافران قابل قبول نباشد، گفت: ۲۹ درصد پروازهای کل کشور در مهرآباد انجام میشود و این فرودگاه نیازمند توسعه فیزیکی است؛ در طرح جامع فرودگاه مهرآباد پیش بینی توسعه ترمینالهای مسافری وجود دارد که مستلزم در اختیار گرفتن فضاهایی است که اکنون این اراضی در اختیار سایر ارگانها است.
وی اضافه کرد: اکنون در حال مذاکره برای توسعه فیزیکی فرودگاه مهرآباد و آزاد شدن برخی اراضی اطراف فرودگاه هستیم.