گردشبان (gardeshban.ir) : غار علیصدر به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری استان همدان و بزرگترین غار آبی دنیا هرساله قریب به یک میلیون بازدید کننده را به خود جذب میکند.
این غار آبی به اندازهای برای گردشگری استان اهمیت دارد که فعالان این حوزه از آن با عنوان آبروی گردشگری همدان یاد میکنند، اما با این وجود، برخی مشکلات در مسیر غار و نیز محوطه بیرونی و داخلی این جاذبه گردشگری نارضایتی گردشگران را به ویژه در عید نوروز و ایام تعطیل از جمله تعطیلات اخیر در پی داشته است؛ مشکلاتی که سالهای سال غار علیصدر با آنها دست به گریبان است و با آنکه رسانهها و فعالان گردشگری استان در موردشان بارها تذکر دادهاند اما متولیان گردشگری همدان و مدیران شرکت سیاحتی علیصدر تاکنون اقدامی برای رفع آنها انجام ندادهاند.
جاده نا ایمن و کم عرض با ترافیک 4 کیلومتری
در تعطیلات عید فطر امسال که گردشگران استقبال چشمگیری از استان و شهر همدان و نیز این جاذبه گردشگری منحصر به فرد داشتند مشکلات موجود باز هم به بدترین شکل ممکن خود را بروز دادند و اسباب ناراحتی و نارضایتی گردشگران را فراهم کردند و مانع از آن شدند تا خاطره خوب و به یادماندنی از سفر به همدان و غار علیصدر در ذهنشان شکل بگیرد.
بر اساس بازدید خبرنگار تسنیم در همدان از وضعیت غار در تعطیلات آخر هفته و نیز گفت و گو با برخی از مسافران مشکلات موجود از جاده غار آغاز و به محوطه و درون غار ختم میشد.
از همان بدو حرکت مسافران به سمت غار، یک جاده یک طرفه و کم عرض، آن هم با وجود حجم بسیاری از خودروهای در حال تردد بدجور توی ذوق میزد. مسئولان استان هر ساله از تلاش گسترده برای چهار بانده کردن این جاده خبر میدهند، اما تاکنون این امر میسر نشده است.
اگرچه به نظر میرسد دولت با اختصاص ردیف ملی به تعریض جاده غار موافقت کرده اما پرداخت آن را منوط به مشارکت بخش خصوص کرده است تا موضوع تعریض جاده غار علیصدر اندر خم کوچه بیتوجهی بماند.
خسارات مالی ناشی از تصادف و تلفات چند ده نفری سالانه در این جاده از یک سو و از سوی دیگر ترافیک 4 کیلومتری شکل گرفته در انتهای جاده در روز چهارشنبه هفته گذشته بیتردید نگرانی و نارضایتی گردشگران و رانندگان را به همراه داشته است.
برخی از گردشگران برای صرفه جویی در وقت پس از طی مسیر شهر خود تا همدان مستقیم راهی جاده علیصدر میشوند و به جای آن که با جادهای عریض و ایمن و ترافیکی روان مواجه شوند، با وجود خستگی ناشی از سفر چند ساعته جادهای کم عرض، خطرناک و با ترافیک سنگین را پیش روی خود میبینند تا خستگیشان افزون شود.
جنگ تن به تن برای خرید بلیت و نشستن در قایق
اما پس از رسیدن به محوطه بیرونی غار، گردشگران با مشکلات دیگری روبرو میشوند که تعرفه بالای پارکینگ یکی از این مشکلات است. برای پارکینگهای غار که فاقد استانداردهای اولیه هستند ورودی 1500 تومانی در نظر گرفته شده و به ازای هر ساعت پارک خودرو در پارکینگ نیز هزار تومان اخذ میشود. با این شرایط مسافرانی که بلیت بازدید آنها به دلیل ازدحام مسافر به صبح روز بعد موکول میشود باید مبلغ قابل توجهی را برای پارک خودرو پرداخت کنند.
اما تهیه بلیت غار نیز خود معضل دیگری در تعطیلات عید فطر بود. صف طولانی خرید بلیت و مسافران خستهای که ساعتها در انتظار رسیدن به بادجه بلیت فروشی بودند، خرید و فروش بلیت در بازار سیاه ( البته بازار سیاه عرضه بلیت در تعطیلات عید فطر نسبت به تعطیلات عید نوروز کنترل شده بود و کمتر از قبل مشاهده شد) و ارائه یک تکه کاغذ سفید مهر شده و درج ساعت ورود به غار با خودکار بر روی آن که جلوه بسیار زشتی داشت از مشکلات این بخش بود.
اما پس از یک جدال فرسایشی و خسته کننده برای گرفتن بلیت، نوبت نبرد تن به تن در صف جلیقه نجات بود؛ آن هم جلیقههایی که در یک گوشه بر روی هم تلنبار شده بودند و بیشترشان نیز با مشکل کثیفی وخرابی زیپ و بست مواجه بودند.
با پایان نبرد رسیدن به جلیقه، صف طولانی انتظار برای سوار شدن به قایق پیش روی مسافران بود؛ آن هم در شرایطی که برخی از گردشگران حاضر در صف ساعتها قبل از زمان قید شده بر روی تکه کاغذی که به عنوان بلیت در اختیار داشتند در صف حاضر بودند و قایقرانها بدون توجه به ساعت قید شده به آنها سرویس میدادند تا در حق افرادی که زودتر بلیت گرفته بودند اجحاف شود.
عدم ایمنی بانوان در صف انتظار
اگرچه انتظار و ایجاد صف برای بازدید از یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد و با شهرت جهانی امری بدیهی و قابل انتظار است و مطمئناً این صفوف در جاذبههای گردشگری کشورهای پیشرو در امر گردشگری هم شکل میگیرد، اما گردشگران غار علیصدر در این بخش با 2 مشکل بزرگ روبرو بودند. نخست آنکه در محوطه غار کمتر اسباب تفریحی برای گردشگران ایجاد شده تا آنها در ساعت انتظار، خود و فرزندانشان را سرگرم کنند.
دوم آن که صف ایجاد شده به شدت فشرده بود و بانوان حاضر در صف هیچگونه حاشیه امنیتی نداشتند؛ چنان که این مسئله باعث درگیری بین چند خانواده شد.
حال جای سؤال است مسافری که ساعتها در جاده کم عرض و پرخطر غار در ترافیک مانده و ساعتها نیز علاف تهیه بلیت و جلیقه و رسیدن به قایق بوده و گاه مجبور است تا 6 صبح روز بعد برای رسیدن نوبتش منتظر بماند و در صف انتظار نیز باید نگران امنیت خانوادهاش باشد از این سفر لذت خواهد برد؟ آیا وی دوباره همدان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب میکند؟ رفع نکردن این مشکلات بازی با آبروی همدان نیست؟ درآمد غار صرف چه اموری میشود که شرایط رفع برخی مشکلات پیش پا افتاده از جمله افزایش سرویسهای بهداشتی یا ایجاد گیتهای الکترونیکی تهیه بلیت میسر نمیشود؟ و این که این مشکلات با وجود تکرار هر ساله چه زمانی باید مرتفع شود؟
تلاش برای ثبت جهانی غار علیصدر
مدیرعامل جدید شرکت سیاحتی علیصدر که کمتر از یک ماه است این مسئولیت را بر عهده گرفته در گفت و با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که غار علیصدر از جاذبههای گردشگری منحصر به فرد در کشور است و روزانه گردشگران زیادی از غار دیدن میکنند اظهار داشت: در ایام تعطیل از جمله تعطیلات عید نوروز و عید فطر آمار سفرها افزایش پیدا میکند و شهر همدان به عنوان یک مقصد مهم گردشگری و غار علیصدر به عنوان مهمترین جاذبه همدان با تعدد مسافر و بازدیدکننده مواجه میشوند که مشکلاتی را به وجود میآورد.
مجید درویشی افزود: با توجه به مسیر کم عرض جاده غار، با افزایش تردد مسافران در ایام تعطیل در این جاده ترافیک ایجاد میشود. مانند ترافیکی که در مسیر شمال در این ایام شکل میگیرد و امری بدیهی است.
وی با بیان این که نرخ پارکینگهای غار علیصدر مصوب است و بر اساس یک چهارچوب خاص توسط کمیته مربوطه تعیین شده گفت: در صورتی که بیش از نرخ مصوب از مسافران وجهی دریافت شود با متخلف برخورد قانونی صورت میگیرد.
درویشی با اذعان به وجود بازار سیاه فروش بلیت از گذشته تا کنون در غار علیصدر عنوان کرد: برای مبارزه با این مسئله به ویژه در تعطیلات اخیر تمهیدات ویژهای در نظر گرفتیم که از آن جمله میتوان به لغو تخفیفات برای ارگانهای مختلف و اردوهای دانش آموزی، اعلام اسامی برخی افراد که در این امر سابقه دارند به دادستانی و ممانعت از حضور آنها در محوطه مجموعه و نیز نظارت آشکار و پنهان حراست مجموعه اشاره کرد.
وی افزود: منکر بازار سیاه نیستیم اما این امر با تمهیدانی که در نظر گرفتیم حالت سازماندهی شده نداشت و یا از سوی تشکیلات خاصی اداره نمیشد و بیشتر موردی بود.
وی با اشاره به این که برنامهها و طرحهای متعددی را برای حل مشکلات موجود و حفظ حرمت مسافران اندیشیدهایم اظهار داشت: شعارم از بدو قبول مسئولیت در شرکت سیاحتی علیصدر ثبت جهانی غار است و در نظر داریم به گونهای عمل کنیم که حتی یک گردشگر خارجی از کشور خود بتواند بلیت غار را برای روز و ساعت مشخص تهیه کنید.
درویشی تصریح کرد: در همین راستا جلسهای با مدیرعامل شرکت ایرانسل برگزار کردیم تا این اپراتور زیر ساخت لازم برای خرید اینترنتی بلیت غار در کل کشور و حتی خارج از کشور را فراهم کند و مسافران در شهر خود بلیت غار را برای روز و ساعت مشخص تهیه کنند.
وی با اشاره به این که در صورت باقی ماندن در این مسئولیت ( گفته میشود مجید درویشی به زودی به عنوان فرماندار یکی از شارستانهای استان منصوب میشود) قول میدهم خرید اینترنتی بلیت از فروردین سال 99 اجرایی شود گفت: با معاونین استاندار همدان و مدیرعامل راه آهن همدان صحبتهایی انجام شده تا یک خط انحرافی از مسیر راه آهن همدان به غار علیصدر کشیده شود که باید گفت کار سادهای نیست و تحقق آن زمانبر است.
درویشی با تاکید بر آن که جاده غار علیصدر باید چهاربانده شود تا مسافران سفری راحت و ایمن به غار داشته باشند عنوان کرد: برنامههای دیگری از جمله اجرای طرح هادی روستای علیصدر، ارتقای روستای علیصدر به شهر و تبدیل معماری روستا به یک معماری خاص مانند ورکانه را در دست اقدام داریم تا خود روستای علیصدر نیز به مقصد مهم گردشگران و جهانگردان تبدیل شود.