سعید رسولی مدیرعامل راهآهن بعدازظهر امروز در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران در تشریح آخرین وضعیت اجرایی و تأمین مالی قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان اظهار داشت: اجرای این پروژه برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گذاشته شده است، اما طرح در قانون به نام شرکت راهآهن است.
مدیرعامل راهآهن افزود: طی تفاهمنامهای که با مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به امضا رساندیم، مسئولیت اجرای پروژه برعهده شرکت ساخت است؛ راهآهن و شرکت ساخت در این پروژه به صورت مشترک با یکدیگر کار میکنند؛ یعنی بررسی و نظارت میدانی با شرکت ساخت خواهد بود. صورت وضعیتها را بررسی و تأیید میکند و برای راهآهن میفرستد و تأیید نهایی و پرداخت آن در شرکت راهآهن انجام میشود.
رسولی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه در بخشهای مختلف متفاوت است گفت: ضرورت دارد سرعت این قطار، سرعتی قابل قبول باشد. مذاکرات برای ارتقای سرعت این قطار با سازمان برنامه و بودجه آغاز شده تا سرعت از ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد.
وی تأکید کرد: اگر قرار باشد قطار پرسرعت در کشور داشته باشیم، باید سرعت آن بالای ۳۰۰ کیلومتر باشد.
مدیرعامل راهآهن در پاسخ به سوال فارس گفت که فاینانس چین برای این پروژه گشایش یافته است.