گردشبان (gardeshban.ir) : به دلیل اینکه سطح قیمت پائین در بلیط هواپیما مفهومی ندارد و قیمت پروازهای خارجی به آسمان می رسد، تمایل مردم به سفرهای داخلی روز به روز بیشتر خواهد شد.
اثر افزایش نرخ بر بازار سفرهای هوایی
امیر پویان رفیعی شاد با به چالش کشیده شدن قیمت پروازهای داخلی از سوی سازمان تعزیرات گفت: بررسی ها نشان می دهند حجم سفرهای هوایی توریستی کاهش یافته و سفرهای هوایی بیشتر جنبه غیرتوریستی، تجاری و کاری پیدا کرده اند.
او روند افزایش قیمت پروازهای خارجی را عاملی برای گرایش بیشتر مردم به پرواز داخلی دانست و اظهار کرد: هنگامی که افزایش قیمت پروازهای داخلی با قیمت بلیت یک مقصد خارجی برابری می کند، طبیعتا اقبال هموطنان به آن مقصد خارجی بیشتر می شود.
وقتی نرخ بلیت در مسیر هوایی تهران ـ مشهد با مسیر هوایی عتبات عالیات و شهر نجف برابری می کند، واضح است که آن مسیر در اولویت مشتاقان سفرهای زیارتی قرار می گیرد.
در حال حاضر، نرخ بلیت مسیر تهران ـ چابهار به همراه هزینه اقامت با سفر آنتالیا، استانبول یا گرجستان برابری می کند. طبیعی است که در این شرایط مردم سفرهای خارجی را انتخاب می کنند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که معتقدیم خروج ارز در شرایط فعلی به ضرر کشور است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، التهاب قیمتی در پروازهای داخلی را تا حدی متاثر از آغاز سفر حج و اختصاص ظرفیتی از ناوگان هواپیمایی داخلی در این مسیر دانست و گفت: با توجه به اینکه در فصل سفرهای حج تمتع قرار داریم و کشور عربستان نیز قوانین محدودکننده ای را وضع کرده مبنی بر اینکه امسال تنها هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عهده دار عملیات پروازهای زائران ایرانی در حج باشد، بنابراین بیشتر هواپیماهای غول پیکر ایران در این مسیر در حال انجام وظیفه هستند و طبیعتا ناوگان هوایی متاثر از این شرایط شده و بازار عرضه و تقاضا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
رفیعی شاد ادامه داد: قیمت های سیستمی پرواز داخلی را که بررسی می کردم، متوجه شدم در رویه قبلی، شرکت های هواپیمایی برای هر مسیر کلاس های قیمتی متفاوتی در حد فاصل نرخ کف و سقف اعلام می کردند، مثلا اگر قیمت بلیت یک پرواز داخلی از 200 تا 400 هزار تومان بود، بین آن ها بلیت 250، 300 و 350 هزار تومانی هم عرضه می شد، اما حالا چون تعداد صندلی ها و ناوگان پرواز داخلی محدود شده، شرکت های هواپیمایی کلاس های پایین قیمتی را در دسترس قرار نمی دهند، معنی این کار گران فروشی نیست، بلکه ترتیب قیمت پروازهای داخلی رعایت نشده، چون عرضه و تقاضا هماهنگی ندارد. این اتفاق درباره هواپیماهای کوچکتر و در افزایش قیمت پروازهای خارجی بیشتر رخ داده که علت آن تامین هزینه ها از طریق فروش بلیت صندلی های کلاس قیمتی بالا است.
وی اضافه کرد: این رویه مدتی است که جریان پیدا کرده، اما از وقتی که پروازهای حج آغاز شده و بخش زیادی از ناوگان هواپیمایی در آن مسیر به کار گرفته شده، مساله افزایش قیمت پروازهای داخلی مشهودتر شده است.
او تائید کرد که فروش کلاس های پایین قیمتی در پرواز داخلی تقریبا از بین رفته و مسافر مجبور است صندلی با کلاس های قیمتی بالا را خریداری کند. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان کرد: ما حامی بخش هواپیمایی نیستیم، اما نباید یک طرفه به قاضی رفت، واقعیت این است که آن ها هم هزینه هایی دارند که یا باید توسط دولت تامین شود یا خودشان که معمولا از طریق فروش بلیت و عرضه صندلی با کلاس قیمتی بالا این کار را انجام می دهند.
رفیعی شاد درباره نقش متولی گردشگری در تنظیم این وضعیت که سفرهای هوایی گردشگری را نیز تحت تاثیر قرار داده، گفت: گردشگری صنعتی چند وجهی است و رونق آن جز با همکاری سازمان ها و عناصر دخیل در سفر میسر نیست. پس از اعلام دامنه نرخ پرواز داخلی و افزایش نرخ ها در سال 98، سخنگوی سازمان تعزیرات، قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها را به چالش کشید که واکنش سازمان هواپیمایی را برانگیخت و انجمن شرکت های هواپیمایی را به دفاع وا داشت.
سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات گفته بود: «هرچه مصاحبه می کنیم و فریاد می زنیم راه به جایی نمی بریم و شرکت های هواپیمایی آزادسازی را با رهاسازی اشتباه گرفته و برای چندمین بار می گویم وضع قیمت بلیت هواپیما در برخی خطوط پرمصرف رها شده و هیچ نظارتی نمی شود. این ظلم به مردم است و در شرایطی که قیمت بلیت هواپیمای تهران - مشهد حداکثر 350 هزار تومان است، چرا برخی روزها به یک میلیون و 500 هزار تومان می رسد.»
رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی این اظهارات را نقد کرد و گفت که «تعبیر آزادسازی به رهاسازی و اینکه بعضی اوقات خبری منتشر می شود که به اشتباه نرخ یک بلیت بیزینس کلاس که نوعاً تعداد قابل توجهی هم نیست، به بلیت های اکونومی تعمیم داده شده و موجبات نگرانی افکار عمومی را فراهم می آورد. بی تردید، این گونه اخبار که حتی صراحتا هم گفته شده که تا شش برابر اضافه شده و هیچ نظارتی هم نیست نه منصفانه است و نه کارشناسی.
بعد از آن مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوی واکنش نشان داده و گفته است: «به هیچ عنوان فروش بلیت هواپیما رهاسازی نشده و شرکت های هواپیمایی سقف و کف قیمتی را رعایت می کنند. به هیچ عنوان در بلیت های اکونومی چنین قیمتی وجود ندارد این رقم، برای بلیت های «بیزینس کلاس» است که بلیت های بیزینس مشمول رعایت کف و سقف قیمتی نیست.»
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز مشکلات ارزی شرکت های هواپیمایی را گوشزد کرده و گفته است: «به نظر می رسد که اطلاعات غلطی در اختیار سازمان تعزیزات پیرامون افزایش قیمت پروازهای خارجی قرار گرفته و دستگاه های نظارتی می توانند براساس نرخ های موجود در تمام مسیرها بر عملکرد شرکت های هواپیمایی نظارت کنند و اگر نرخی بالاتر از سقف تعیین شده، با آن برخورد کنند، چرا که هیچ شرکت هواپیمایی مجاز نیست بالاتر از این نرخ بلیت فروشی کند.»