gardeshban.ir

انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست

مدیرکل فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه فرودگاه امام (ره) و پیام خلا پروازی بامدادی مهرآباد را پوشش می‎دهند،گفت: طرحی برای انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست.
کد خبر: ۱۵۷۳۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
میرسعید صفی‎نیا، در مورد تاریخ شکل‎گیری و تاسیس فرودگاه مهرآباد گفت: بر اساس مستندات موجود این فرودگاه در زمین و روستایی به نام مهرآباد ساخته شد که در گذشته از اراضی دارالخلافه تهران محسوب می‌شد. به دنبال پیشرفت سریع صنعت نوپا و پر شتاب هواپیمایی و تمایل کشور‌ها به استفاده از این تکنولوژی، حق انحصاری هواپیمایی در ایران به موجب قانونی در بهمن‌ماه سال ۱۳۰۴ به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس واگذار و در سال ۱۳۱۷، باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما تأسیس شد، در مرداد ماه ۱۳۲۵ اداره‌ای باعنوان اداره کل هواپیمایی کشوری تشکیل و یک سال بعد این اداره به فرودگاه مهرآباد منتقل شد. سال ۱۳۲۸ نیز ارتباط هوایی بین تهران و شهر‌های مشهد، شیراز، بندر انزلی و بوشهر ایجاد و حمل و نقل مسافر و محموله‌های پستی در آسمان کشور و فرودگاه مهرآباد برقرار شد که این تاریخ را می‎توان مبدا تاسیس فرودگاه دانست.

وی افزود: امروز فرودگاه مهرآباد دارای ظرفیت بیش از ۱۵ میلیون نفر مسافر داخلی است و روزانه بیش از ۳۵۰ پرواز بازرگانی و مسافری با ۲۰ ایرلاین و ۵۰ پرواز غیر مسافری در آن انجام می‎شود.

صفی‎نیا درباره نقش فرودگاه مهرآباد در پدافند غیرعامل نیز گفت: اقدامات پیشگیرانه به صورت دستورالعمل به فرودگاه‌ها ابلاغ شده و خوشبختانه در تمام موارد بحرانی، فرودگاه‎ها از آمادگی کافی برای مواجهه با شرایط بحران‎های طبیعی برخوردارند، از جمله در سیل نوروز ۹۸ کشورمان، مهرآباد یکی از این فرودگاه‎های تاثیرگذار در ارسال تدارکات و مایحتاج به مناطق سیل‎زده بود. همچنین خوشبختانه تمام اقدامات لازم در خصوص افزایش کارایی و اثربخشی، با امضای تفاهمنامه تعبیه زیرساخت‎های لازم انجام شده و حلقه ارتباطی فرودگاه با دیگر ارگان‎ها کاملا برقرار است.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد افزود: تمام امکانات و زیرساخت‎های امدادرسانی فرودگاه مهرآباد در حال آماده باش دایمی است و با برگزاری دوره‎های آموزشی از جمله گارد (مواجه با بلایای طبیعی) سطح آمادگی همکاران ما به طور مرتب ارتقا می‎یابد.

وی با تاکید بر اینکه طرحی برای انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست، عنوان کرد: با توجه به سابقه ۷۰ ساله فرودگاه مهرآباد، متاسفانه در دوره‎های مختلف شهرسازی حریم فرودگاه توسط متولیان امور شهری رعایت نشده و ساخت و ساز مسکونی به حریم آن متعرض شده‎اند، با توجه به اینکه در اغلب شهر‌های مطرح دنیا چند فرودگاه در یک شهر داریم (نظیر هیثرو و گتویک در لندن یا استانبول و صبیحا در ترکیه) طرحی برای انتقال فرودگاه مهرآباد در دستور کار نیست.

صفی نیا ادامه داد: با آماده شدن زیرساخت‎های فرودگاه حضرت امام و پیام، بَرخی پرواز‌ها َکه برای شرکت‎های هواپیمایی توجیه اقتصادی داشته باشند به این فرًَودگاه‌ها انتَقال می‎یابد تا خلاء پرواز‌های تجاری که از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح در مهرآباد انجام نمی‎شود را پوشش دهند.

وی در پایان با اشاره به تحریم‎های وارد شده بر صنعت هوایی کشور گفت: تحریم‎ها موجب مشکلاتی در تامین نیاز‌های این صنعت در ناوگان و تجهیزات ناوبری شده‎اند، در عین حال با اتکا به دانش و توانمندی داخلی توانسته‎ایم بسیاری از وابستگی‎ها در این حوزه را برطرف کنیم که در این راستا می‎توان به تکمیل پوشش راداری در مناطقی از کشور و اثربخشی آن در هدایت ترافیک پرواز‌های قطری یا درگیری داخلی هند و پاکستان اشاره کرد.،اتکا به توانمندی همکارانمان در مهراّباد موجب شده تا این فرودگاه در بین فرودگاه‎های منطقه بتواند سال گذشته رتبه قابل قبولی را در بولتن تحلیلگران ENAC کسب کند.

پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار