gardeshban.ir

راه‌آهن یا تالاب انزلی؛ اولویت با کدام است؟

سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خدمات سالانه تالاب انزلی ۶ هزار دلار در هر هکتار است که با اجرای طرح توسعه راه‌آهن بندر انزلی، حدود ۵۰۰ هکتار از تالاب تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مجریان این طرح باید مجموع سه میلیون دلار بابت خسارت زیست محیطی بپردازند.
کد خبر: ۱۵۷۹۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسعود باقرزاده کریمی افزود: تالاب انزلی یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند آبی کشور است که در چند سال گذشته فشارهای زیادی را تحمل کرده و توان اکولوژیک آن کاهش یافته است بنابراین دیگر توان تحمل فشار دیگری مانند عبور خط آهن بندر انزلی را ندارد.

وی اظهار داشت: در راستای توسعه بندر انزلی پیشنهاد شد راه‌آهن انزلی به این بندر برسد که در این مسیر از رشت به سمت انزلی به پیربازار می‌رسد که بعد از آن دو شاخه می‌شود که برای اجرای آن دو سناریو تعریف شده است؛ یکی از آنها توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام و بر اساس آن هزینه اجرای آن بر عهده منطقه آزاد انزلی خواهد بود که این شاخه از مناطق خیلی حساس تالاب انزلی عبور نمی‌کند بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست با آن مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: اما مساله اصلی، سناریوی دوم است که وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داد بر اساس آن راه‌آهن حدود ۷ کیلومتر داخل شهر انزلی و از کنار تالاب عبور کند که اجرای آن در آینده مشکلات محیط زیستی و اجتماعی زیادی برای مردم آن منطقه ایجاد خواهد کرد. 

سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها با بیان اینکه گزارش ارزیابی زیست محیطی این طرح را سازمان حفاظت محیط زیست رد کرده است، گفت: یکی از اصول مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی هر طرحی نظرسنجی از مردم است، آیا در این ارزیابی از مردم نظرسنجی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه معمولا در برخی کشورها پیش از اجرای طرح از مردم نظرسنجی می‌کنند، افزود: به عنوان مثال کشور سوئیس چند سال پیش قرار بود راه‌آهن بین شهری خود را توسعه دهد و کارشناسان پس از بررسی موضوع، دو سناریو در اختیار مردم قرار دادند، یکی دو خطه کردن و دیگری دو طبقه کردن راه‌آهن بود که پروژه دو خطه کردن ارزان‌تر تمام می‌شد اما منابع طبیعی بیشتری مورد تخریب قرار می‌گرفت اما دو طبقه کردن هزینه بیشتری داشت در مقابل، منابع طبیعی کمتری نابود می‌شد بنابراین دو سناریو را به رای مستقیم مردم گذاشتند و آنها دوطبقه کردن که هزینه اقتصادی بیشتر و صدمات زیست محیطی کمتری داشت را انتخاب کردند.

وی اظهار داشت: الان سناریویی که وزارت راه تعریف کرده و اصرار بر اجرای آن دارد دقیقا مانند سناریوی اول کشور سوئیس است چون باعث می‌شود راه‌آهن ۷ کیلومتر در داخل شهر انزلی و کنار تالاب عبور کند که در بلندمدت مشکلات زیادی برای مردم ایجاد خواهد کرد.

باقرزاده کریمی گفت: بخش صنعتی بندر انزلی باعث شد تا روزانه تعداد زیادی کامیون در مرکز شهر انزلی تردد کند که آلودگی صوتی و زیست محیطی زیادی به همراه دارد در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید با تغییر دو کیلومتر در مسیر خط راه‌آهن می‌توان آن را به سمت دریا هدایت کرد و بخش صنعتی بندر انزلی از شهر خارج کرد و در کنار دریا بیرون شهر قرار داد تا بندر فعلی به یک منطقه توریستی تبدیل شود و با ساماندهی وضعیت کنونی تالاب به یک منبع درآمدی پایدار دست یابد، در واقع یکی از بهترین تالاب‌های دنیا در کنار بندر انزلی واقع شده اما هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کنیم.

وی اظهار داشت: اکنون به علت رکود در سیستم تجاری، تقریبا از یک پنجم ظرفیت اسکله انزلی استفاده می‌شود یعنی اینکه تحت تاثیر روابط منطقه‌ای و بین المللی قرار دارد در حالی که اگر روی تقویت گردشگری این بخش از اسکله هزینه شود هم تالاب نجات می‌یابد و هم بخش صنعتی اسکله از شهر خارج می‌شود، هم اینکه بندر فعلی از قفل شدگی و آلودگی و سر و صدا نجات می‌یابد، بنابراین سناریویی که سازمان محیط زیست تعریف کرده باعث می‌شود تا ۷ کیلومتر خط راه آهن از وسط شهر انزلی عبور نکند و تالاب نیز در معرض خطر قرار نمی‌گیرد.

باقرزاده کریمی گفت: چندی پیش برای بندر انزلی یک موج‌شکن جدید احداث کردند که دارد تالاب را از بین می‌برد و سازمان محیط زیست به دنبال برچیدن آن است که در صورت اجرای سناریوی سازمان می‌توانند از این موج‌شکن در ایجاد اسکله استفاده کنند.

وی اظهار داشت: وقتی این پیشنهاد را مطرح کردیم مشاور می‌گوید که انتقال اسکله هزینه‌بَر است و توسعه آن یک تصمیم ملی است، ما هم می‌دانیم که یک تصمیم ملی است و برای همین رئیس سازمان محیط زیست این را از دولت درخواست کرده است؛ معتقدیم نباید مصلحت امروز را به مصلحت بلندمدت ترجیح دهیم شاید امروز این کار به ظاهر هزینه‌بر باشد اما باید در نظر بگیریم که فرزندان ما باید سال‌های سال در این کشور زندگی کنند و برای زندگی سالم به محیط زیست سالم نیاز دارند.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که بخش باربری و صنعتی اسکله جدا و به حد فاصل منطقه آزاد و بندر انزلی منتقل شود، حتی می‌توانند اسکله‌ای که منطقه آزاد انزلی احداث کرده را گسترش دهند و به بخش صنعتی و تجاری تبدیل کنند زیرا دیگر تالاب انزلی توانایی تحمل فشار دیگری را ندارد اکنون میان‌گذر انزلی یک بخش تالاب را نابود کرده، موج‌شکن هم دارد آن را خفه می‌کند و قرار است راه‌آهن نیز از کنار آن عبور کند؛ باید از خودمان بپرسیم که داریم چه کار می‌کنیم. 

وی گفت: اصرار نداریم که حتما نظر ما اعمال شود، اما می‌گوییم مشاوران این دو سناریو را به صورت واقعی بررسی کنند و فقط هزینه جابجایی را ارائه ندهند بلکه هزینه‌ای که در ۷ کیلومتر به عمق ۵۰۰ متر متراژ زمین‌های مردم نابود و منطقه به حلبی‌آباد تبدیل می‌شود را بیان کنند قطعا به تدریج ثروتمندان از آن مکان خارج و فقرا وارد می‌شوند و با این جابجایی حاشیه‌نشینی و فساد در آن بخش شکل می‌گیرد آیا  مشاوران این ملاحظات را دیده‌اند؟ 

سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها افزود: البته هنوز این طرح آغاز نشده و شاید مثلا تا پنج سال دیگر شروع شود ولی ما می‌گوییم باید از ابتدا درست عمل کنیم و تصمیم درست گرفته شود تا دود آن به چشم مردم نرود، به عنوان مثال امروز مردم تاوان سد گتوند را می‌دهند، تمام کسانی که در احداث آن دخیل بودند کنار کشیدند و بدبختی آن، متوجه مردم است و نباید بگذاریم یک سد گتوند دیگر شکل گیرد.

وی تصریح کرد: این ادعا که سازمان محیط زیست به تلافی توقف طرح بایوجمی در تالاب انزلی، مانع اجرای خط راه‌آهن انزلی شده است به هیچ عنوان صحیح و منطقی نیست.
پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار