گردشبان (gardeshban.ir) : حدود 40 درصد جمعیت خلبانان را، چپدستها تشکیل میدهند. این نسبت نامتناسب سوالی را ایجاد میکند که "آیا راستدستها و چپدستها با چالشهای مشابهی روبهرو هستند؟ "22 مرداد روز جهانی چپدستها است، به همین بهانه میخواهیم به موضوع چالشهای خلبانان چپدست بپردازیم.
زندگی در جهان راستدستها
بسیاری از وسایل بهصورتی طراحی شدهاند که راستدستها برای استفاده از آنها راحتتر هستند، مثل: سوراخ دستههای قیچی، دکمه شاتر دوربین و دنده ماشین که استفاده راستدستها از این وسایل راحتتر است. بیشتر چپدستها ادعا میکنند توانایی استفاده از هر دودست را دارند، زیرا یاد گرفتهاند با زندگی در دنیای راستدستها تطبیق پیدا کنند.
زمانی که بحث از پرواز با هواپیما به میان میآید، خلبانان چپدست، بیان میکنند که این موضوع نیز، مشابه سایر موارد است. خلبانان با آموزشهای دقیقی که میبینند، از هر دودست برای هدایت هواپیما استفاده میکنند. تاریخ نشان داده که برخی از خلبانان مشهور فضانوردان تاریخ مانند: باز آلدرین (فضانورد آپولو 11)، چپدست بودهاند.
پس میتوان گفت که از نظر ایمنی پرواز نمیتوان تفاوتی بین خلبانان راست دست، و چپ دست قایل بود.
نیاز به هر دودست برای کنترل هواپیما
اگر تجربه پرواز با هواپیما را داشته باشید، حتما میدانید که در قسمت اتاقک، دو خلبان وجود دارد، یک کاپیتان و یک کمک خلبان. وقتی خلبانان تمرین را شروع میکنند، در سمت چپ صندلی خلبان به همراه فرمان هواپیما مینشینند، اهرم گاز نیز سمت راست آنها قرار دارد. درنتیجه خلبانان باید توانایی هدایت هواپیما از هر دو سمت را داشته باشند.
یادداشتبرداری در هنگام پرواز
یکی از مشکلات خلبانان چپدست، یادداشتبرداری هنگام پرواز است. آنها در صورت نیاز بهراحتی با دست دیگر عمل میکنند. به نظر خلبانان چپدست، یادگیری کنترل هواپیما یا اهرم گاز با دست مخالف، آسانتر از یادگیری توانایی نوشتن با دست مخالف است.
پس میتوان شک نداشت که سفر با خلبانان چپ دست نه تنها مشکلی برایتان پیش نمیآورد، بلکه به دلیل کنترل عجیبی که آنها در کار با هر دو دستشان دارند، شاید حتی ایمنتر نیز هست! البته شاید!