gardeshban.ir

نگرانی از فروش محصولات صنایع دستی، خلاقیت هنرمندان را کم می‌کند

قلندرلکی گفت: برای تولیدکنندگان بزرگ صنایع دستی سفال و دیگر رشته‌های هنری، باید بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی راه اندازی شود.
کد خبر: ۱۶۷۸۷
تاریخ انتشار : شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

بهار قلندرلکی تولیدکننده و طراح سفال زیرلعابی و ویترای (نقاشی روی شیشه)، در خصوص مشکلات فعالیت در این حوزه تزئینی صنایع دستی گفت: اکثر محصولات تزئینی صنایع دستی فروش خوبی ندارند و تولیدکننده‌ها باید برای فروش تولیدات خود مشتری خاص پیدا کنند؛ زیرا آثار تزئینی صنایع دستی جزو مصارف روزانه خرید مردم نیست و همیشه خریداری نمی شود.

او ادامه داد: فقدان بیمه نیز یکی دیگر از مشکلات موجود است؛ سال‌ها پیش سازمان صنایع دستی بودجه کافی برای بیمه همه صنعتگران را داشت؛ اما اکنون تعداد افراد کمتری در لیست بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هستند. البته مسئولان برای اینکه تعداد بیشتری از افراد فعال در حوزه صنایع دستی را در لیست بیمه شدگان قرار دهند رایزنی کرده اند؛ اما هنوز نتیجه دلخواه صنعتگران برآورده نشده است. برخی از هنرمندان سفال زیر لعابی نیز بیمه درمانی شده اند، اما می‌گویند که نیاز داریم همان بیمه قبل و با تعرفه پایین دوباره برای ما راه اندازی شود.

این تولیدکننده سفال زیر لعابی کشورمان گفت: ایجاد و راه‌اندازی بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های فصلی برای تولید کنندگان خرده فروش و برای سفالگرانی که حدود ۲ تا ۳ ماه برای نقاشی روی شیشه و تولید سفال زیرلعابی زمان صرف می‌کنند، خوب است. اما برای تولیدکنندگان بزرگ صنایع دستی سفال و ویترای و دیگر رشته‌های صنایع دستی، باید امکان وجود بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی فراهم شود.

او تاکید کرد: اگر بازارچه‌های دائمی برای صنعتگران و استادکاران خبره فعال شود، دیگر شاهد نبود محل مناسب برای عرضه محصولات صنایع دستی نخواهیم بود و مردم نیز با آگاهی بیشتری تولیدات هنری را خریداری می‌کنند.

این هنرمند صنایع دستی کشورمان در خصوص مشکلات هنرمندان در نمایشگاه بین المللی تهران گفت: چند سالی است که نمایشگاه بین‌المللی تهران وظیفه راه اندازی و برگزاری نمایشگاه را به سرمایه گذاران و پیمانکاران داده است که با این اقدام هنرمندان، سفالگران و تمامی فعالان در رشته‌های صنایع دستی باید هزینه اجاره غرفه بالاتری بپردازند، محل مناسب برای اسکان هنرمندان ویترای هم مانند سابق نیست و باید هزینه برای جای خواب خود پرداخت کنند.

قلندرلکی افزود: با وجود مشکلات پیش آمده در نمایشگاه بین المللی، تولیدکنندگان سفال زیر لعابی و اکثر هنرمندان صنایع دستی برخلاف سابق که خواهان شرکت در این نمایشگاه بودند، اکنون رغبت چندانی به آن ندارند. آنها می‌گویند باید هزینه زیادی برای مواد اولیه بپردازند و این کار سودی برایشان ندارد.

او در خصوص چرایی نبود طرح‌های جدید در محصولات سفال زیر لعابی هم گفت: تولیدکنندگان سفال و اکثر هنرمندان صنایع دستی که کارگاه برای تولید دارند، می‌توانند تا زمان مشخصی در کارگاه حضور داشته باشند و به تولید مشغول باشند، اما ساعت‌های بعدی روز را هم باید عهده دار فروش محصولات خود باشند.

این طراح صنایع دستی کشور افزود: اگر هنرمند ویترای و دیگر صنعتگران فقط دغدغه تولید را داشته باشند و نگران فروش محصول و یا تأمین مواد اولیه نباشند، قطع به یقین در طراحی و ایجاد تنوع در محصولات خود موفق‌تر خواهند بود. هنرمند سفال زیر لعابی باید طرح‌های متنوع در فعالیتش دیده شود، اما به دلیل نگرانی‌های موجود نقاشی و طرح جدید از ذهنش فراموش می‌شود. قیمت مواد اولیه رشته سفال زیرلعابی ۳ یا ۴ برابر افزایش داشته است که این افزایش قیمت خیلی مورد پسند هنرمندان این رشته نیست.

باشگاه خبرنگاران 







پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار