به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، اکنون گردشگری جای خود را در سبد همه خانوارها با هر میزان درآمد باز کرده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر امروز کشور ایران میزبان حضور گردشگران زیادی از سراسر جهان است و اقبال خوبی از سوی برخی کشورها مانند عمان، سوریه، عراق و... برای حضور در ایران وجود دارد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: این گردشگران در داخل ایران پول خرج کرده و کالاهای تولید داخل ما را میخرند و با خود میبرند، پس برای کشور ثروت به همراه دارند و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
به گفته کاشفی، این گردشگران در زمینههای مختلف گردشگری مذهبی، تفریحی و... به ایران میآیند.
وی با بیان اینکه برخی از استانهای کشور مانند اصفهان، مشهد و استانهای شمالی به مقاصد اصلی این گردشگران تبدیل شده اند، تاکید کرد: برخی از استانها از دیرباز حلقه اول گردشگری کشور بودند که تعداد آنها در حال اضافه شدن است و استانهایی مانند همدان و سیستان و بلوچستان نیز با سرعت قابل توجهی در حال پیوستن به این موضوع هستند.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است، باید کرمانشاه را نیز وارد این حلقه کنیم تا از مزایای حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان بیبهره نمانیم.
کاشفی با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیتهای زیادی برای استقبال از گردشگران دارد، توریسم درمانی را یکی از مهمترین این مزیتها برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: امروز در ایران و از جمله استان کرمانشاه خدمات سلامت با قیمت مناسب و کیفیت عالی در اختیار گردشگران است، اما باید زیرساختهای جانبی این موضوع مانند حمل و نقل هوایی و... نیز در استان فراهم شود.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از ظرفیت گردشگری روستایی استان هم یاد کرد و ادامه داد: فرهنگ روستاها، پوشش آنها و... همگی میتواند برای گردشگران جذاب باشد.
کاشفی با اشاره به اینکه دیدن مواردی مانند آب و سنگ و... دیگر به تنهایی برای گردشگران جذاب نیست، یادآور شد: باید به دنبال سمبل سازی برای گردشگران باشیم.
وی از برپایی رویداد گردشگری 2020 در کرمانشاه هم یاد کرد که با محوریت گردشگری روستایی است و گفت: معتقدم این رویداد اکنون فقط در حد ایده است و باید با برگزاری دهها جلسه کارشناسی و بهرهگیری از تجربیات دیگر استانهایی که میزبان رویدادهایی از این دست بودند، بتوانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه از کارکردهای کمیسیون گردشگری هم یاد کرد و گفت: این کمیسیون بر سه محور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی فعالیت دارد.
کاشفی با بیان اینکه میتوان برای هریک از این سه محور زیرشاخههایی را تعریف کرد، افزود: برای مثال کرمانشاه در زمینه فرش، توریسم گردشگری و... قابلیتهای زیادی دارد که باید به آنها در این کمیسیون بپردازیم.
وی ادامه داد: در برخی موارد ما پیشنهاداتی را برای بررسی بیشتر و مشاوره گرفتن به اعضای کمیسیون گردشگری ارائه میدهیم و در برخی موارد کمیسیون میتواند پیشنهادات خود را به هیات رئیسه اتاق ارائه دهد.
به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، این پیشنهادات حتما باید اولویتبندی شود و منسجم باشد تا بتوان از دل آن برنامههای پخته و عملیاتی به دست آورد.
وی اظهار کرد: رویکرد اصلی این کمیسیون نیز ابتدا استانی و منطقهای و سپس ملی است و اگر بتوانیم در هر سال چند کار اجرایی خوب از دل این کمیسیون بیرون بیاوریم بسیار مثبت خواهد بود و نتیجه آن ایجاد اشتغال و ثروت برای استان است.
کاشفی با بیان اینکه اتاق بازرگانی وزن زیادی در کمیتهها و کارگروههای مختلف استان دارد، یادآور شد: میتوانیم پیشنهادات کمیسیون گردشگری را در این کارگروهها مطرح کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تاکید کرد: میتوانیم این پیشنهادات را در کمیته گردشگری استان، جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار و حتی در بعد کلانتر در جلسات اتاق ایران مطرح کنیم.
کاشفی با بیان اینکه کمیسیون گردشگری متشکل از سه ضلع بخش خصوصی، بخش دولتی و بخش علمی شامل اساتید دانشگاه است، گفت: اگرچه باید از ظرفیت بخش دولتی هم استفاده کنیم، اما تمرکز اصلی باید با بخش خصوصی باشد و در جلسات کمیسیون به فراخور موضوع جلسه از حضور مسئولین هم بهره مند میشویم.
کاشفی در پایان از ظرفیتهای عظیم صنایع دستی هم یاد کرد که نباید از آن غافل شویم.