گردشبان (gardeshban.ir) : به گزارش روابط عمومی یگان حفاظت، روز گذشته دوشنبه 8 مهر ماه نخستین جلسه هماهنگی پیرامون تدوین دستورالعمل اجرایی پرداخت حقالکشف با حضور فرمانده، معاونین و جمعی از مدیران یگان حفاظت، نمایندگان معاونت توسعه مدیریت، معاونت میراث فرهنگی، اداره حقوقی و املاک، اداره کل حراست، اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات در محل ستاد مرکزی یگان حفاظت برگزار شد.
در این خصوص و در راستای اجرای ماده (118) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و با عنایت به مطالبات متعدد اشخاص حقیقی و حقوقی پیرامون دریافت حقالکشف و ابلاغ تخصیص اعتبار مربوطه از سوی دفتر برنامهریزی و بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، نخستین جلسه هماهنگی به لحاظ اخذ نقطه نظرات کارشناسی ردههای ذیربط برای تدوین ساز و کار مناسب پیرامون کلیات دستورالعمل اجرایی (تهیه شده توسط واحد حقوقی یگان) و فرآیند پرداخت حقالکشف کاشفین برگزار و سردار امیر رحمتالهی ضمن تشریح الزامات قانونی بر لزوم تدوین و اجرایی کردن دستورالعملی جامع با هدف تشویق و ترغیب کاشفین اموال تاریخی – فرهنگی تاکید کرد.
او در ادامه، اجرایی کردن دستورالعمل مذکور را راهکاری مناسب در جهت حفاظت مطلوب از اموال تاریخی مکشوفه به لحاظ ممانعت از خروج غیرقانونی اموال تاریخی برشمرد و از این مهم به عنوان ابزاری در جهت جلب مشارکتهای اجتماعی و بهرهمندی از ظرفیتهای عمومی نام برد.
در پایان جلسه، ضمن تبادل دیدگاههای کارشناسی از سوی نمایندگان واحدهای مدعو، در جمعبندی نهایی با تأیید کلیات دستورالعمل مذکور، مقرر شد ضمن اعمال نقطه نظرات کارشناسی مطروحه، روند نهایی شدن دستورالعمل از طریق یگان حفاظت در دستور کار قرار گیرد.