گردشبان (gardeshban.ir) :
با طغیان رودخانه کن در ۱۲ فروردین، بخشهای اصلی پل آجری قاجاری «کن» تخریب شد، هر چند دو روز بعد یعنی ۱۴ فروردین دلاور بزرگنیا - مدیر کل سابق اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران - بعد از صبحت با شهرداری منطقه ۵ اعلام کرد که قرار است این پل به زودی با همکاری میراث فرهنگی مرمت شود، اما با جابجایی او از این سمت، به نظر میرسید مدیر کل جدید این اداره کل، ارتباط چندانی با آن قول و قرار نگرفت و قصد کرد خودش آستین بالا بزند.
تا ۴۰ روز بعد که درصد زیادی از آنچه آوار پل کن نامیده میشد، از کنار پل و محل عبور مردم حذف شد، پرهام جانفشان، مدیر بعدی میراث فرهنگی استان تهران در جلسهای جداگانه با شهردار منطقه پنج، «از طرح پیشنهاد مشارکت شهرداری در مرمت پل تاریخی کن» استقبال کرد؛ استقبالی که حالا با گذشت بیش از ۶ ماه از آن، نه تنها هیچ هنوز نتیجهای نداده، بلکه آنچه از پل در روز سیل باقی مانده بود، حالا به نصف رسیده، یعنی پلی که مردم دو طرف پل به زور زحمت میتوانستند از آن عبور کنند، حالا به تار مویی بیشتر شبیه است که اگر قدری دیگر کشیده شود، به راحتی پاره میشود.
پل تاریخی کن قبل از تخریب
اکنون بیش از ۶ ماه از آن «به زودی» که متولیان شهری و میراثی در ۱۴ فروردین ۹۸ اعلام کردند، گذشته و براساس دیدهها، میتوان گفت بخش ناچیزی از پل باقی مانده است.
به زودی عملیات عمرانی پل کن را آغاز میکنیم
اما اکنون پرهام جانفشان از بررسیهای اولیه توسط کارشناسان میراث فرهنگی و با هدف مرمت این اثر تاریخی خبر میدهد.
او میگوید: حدود پنج ماه قبل در جلسهای با مدیران میراث فرهنگی و شهرداری صحبتهایی مطرح شد و اخیرا نیز در جلسهای که با شهرداری و دو کارشناس میراث فرهنگی «مهدی معمارزاده» و «محمد حسن محبعلی» به عنوان کارشناس پیشکسوت داشتهایم و بازدیدی که آنها از پل داشتهاند، به زودی نقشههای اجرائی و عملیات عمرانی این پل تاریخی آغاز میشود.
هفت بار وضعیت پل را بررسی کردیم/نوبت اعتبار که میشود، کار را به هم پاس میدهند
محمدحسن محبعلی، کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی و معاون سابق معاونت حفظ و احیا میگوید: با وقوع سیل، به پل رفتم و از وضعیت آن عکس گرفتم و یک گزارش مکتوب نیز به میراث فرهنگی استان تهران دادم. بعد از آن نیز چهار بار همراه با میراث فرهنگی و سه بار با شهرداری در این زمینه جلسه برگزار کردیم که در مجموعه هفت بار وضعیت پل را دیدم. آنها میگویند باید طرح تهیه شود در حالی که معتقدم نیازی به طرح ندارد. وضعیت دهانه، رومی پل و قوسهای آن مشخص است، فقط به اعتبار برای مرمت نیاز دارد اما متاسفانه این بخش را هر کدام به دیگری پاس میدهند.
او با اشاره به اینکه مرمت باید بین ۱۵ تیر تا ۱۵ مهر انجام میشد، میگوید: در حالی که امروز ۲۴ مهر است و زمان نهایی مرمت نیز گذشته است، هنوز هیچ کاری برای پل انجام نشده، چون بعد از این مدت احتمال بارندگیها و آسیبهای بیشتر به پل وجود دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پل کن آسیب دیده است، تاکید میکند: هر چند در فاصلهی بین وقوع سیل تا امروز آسیب کمی به پل وارد شده، اما با وقوع باران یا سیل بعدی قطعا چیزی از پل باقی نمیماند. اما دستکم تا قبل از باران بعدی باید رفعخطر برای پل انجام شود تا آنچه که مانده نریزد و بخشهای دیگر بازسازی شوند.
ایسنا