گردشبان (gardeshban.ir) : این هنرمند به نام کاسمو ونمان (Cosmo Wenman) از مدتها قبل برای انتشار اسکنهای سه بعدی و اطلاعات دیگر از سوی موزه های سراسر دنیا دست به کار شد.
با پیشرفت فناوری، موزههای بیشتری در سراسر جهان شروع به دیجیتالی کردن مجموعههای خود کردند که شامل اسکنهای سه بعدی میشد.
هرچند موزههایی چون اسمیتسونین در آمریکا و گالری ملی دانمارک اسکنهای سه بعدی آثارشان را در دسترس عموم قرار دادند، ونمان روندی نگران کننده را در این زمینه مورد تاکید قرار داد.
وی سه سال پیش کمپینی برای انتشار اطلاعات از موزه برلین مخصوص آثار مصر را آغاز کرد تا اسکن سه بعدی تندیس نفرتیتی در اختیار مردم قرار گیرد.
این مجسمه با قدمت سه هزار و ۳۶۴ سال، از سال ۱۹۲۰ پس از کشف در مصر توسط تیمی از باستان شناسان آلمانی، در موزه برلین نگهداری می شود. دولت مصر از زمان نمایش این اثر، درصدد پس گرفتن آن برآمده است.
پایگاه خبری آرتنت در گزارشی در این خصوص نوشت: وقتی ونمان برای دستیابی به اسکن سه بعدی تمام رنگی با کیفیت بالای این تندیس تلاش کرد، با موانعی روبه رو شد، گویی این اطلاعات جز اسرار دولتی است.
این هنرمند در نهایت پس از سه سال تلاش بیوقفه موفق شد با کمک یک وکیل، عذر و بهانههای موزه برای حفظ اطلاعات و منتشر نکردن آن برای مردم را از میان بردارد و اکنون پیشگام پروژه ای برای انتشار آنلاین این اطلاعات است.
احتمالات در مورد نحوه استفاده از این اسکنها، نامحدود است. برخی از موارد استفاده احتمالی از این دادهها، شامل تهیه نسخهای تکراری یا نسخ واقعیت افزوده آثار است. همچنین برخی از این موارد، حول این ایده میچرخد که اسکنهای سه بعدی میتواند نقشی در مباحثات پیرامون بازگرداندن آثار هنری دوره استعماری به کشورهای مبدا داشته باشد.
ایرنا