gardeshban.ir

جانی دوباره برای هنر زری‌بافی در روستا بسک

هنرجویان روستا ملی ابریشم‌کشی «بسک» که آموزش زری‌بافی دیده بودند، در حال حاضر با تنها نمونه دستگاه زری‌بافی استان خراسان رضوی مشغول به تولید پارچه نفیس زربفت‌اند.
کد خبر: ۲۰۰۲۶
تاریخ انتشار : شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸-1398 September 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

سیدعبدالمجید شریف‌زاده، رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه با اعلام این خبر اظهار کرد: روستا بسک از توابع بخش بایگ شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی به عنوان نخستین روستا ملی صنایع دستی کشور در حرفه ابریشم‌کشی انتخاب شد و هم اکنون مقدمات ثبت جهانی آن در حال پیگیری و انجام است.

او افزود: طی تفاهم‌نامه‌ای بین گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سه نفر هنرجو برای یادگیری زری‌بافی از روستا ملی بسک به تهران آمده و در کارگاه زرفی‌بافی این مرکز آموزش‌های لازم را جهت بافت و کار با دستگاه زری‌بافی آموختند.

جانی دوباره برای هنر زری‌بافی در روستا بسک

شریف‌زاده خاطرنشان کرد: همزمان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی زیر نظر گروه پژوهشی هنرهای سنتی شروع به ساخت یک دستگاه زری‌بافی با سیستم ژاکارد کرد. این دستگاه پس از آماده شدن با تلاش کارشناسان زری‌بافی گروه پژوهشی در روستای یاد شده نصب و آماده بهره‌برداری شد.

به گفته رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هنرجویان آموزش دیده روستا بسک هم اکنون با تنها نمونه دستگاه زری‌بافی استان خراسان رضوی مشغول به تولید پارچه نفیس زربفت شده‌اند.

شریف‌زاده با بیان این‌که پارچه زربفت از نخ طلا و ابریشم طبیعی بافته می‌شود و این دست‌بافته  فاخر ریشه‌ای بیش از 2 هزار سال در ایران دارد، گفت: این هنر هم اکنون در شهرهای تهران، کاشان، اصفهان، یزد، نوشهر، قائم‌شهر و روستای ملی بسک در استان خراسان رضوی با حمایت گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، انجام می‌شود. 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، چندی پیش مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اعلام کرد که یکی از صنایعی که کاملا از بین رفته است، هنر زربافی است. این هنر که ریشه آن به دوره صفویه باز می‌گردد، از تارهای مختلف ابریشم، طلا و نقره بافته می‌شود. در سال‌های اخیر تلاش شد تا این هنر احیا شود، اما به دلیل اینکه قیمت این پارچه به شدت گران است، بازار زیادی پیدا نکرد و در نتیجه تمایلی هم به تولید آن نیز وجود نداشت؛ البته توانستیم دستگاه این هنر را احیا کنیم و مقدار کمی از آن پارچه را ببافیم تا این‌که صرفا هویت این هنر زنده نگه داشته شود.






پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار