گردشبان (gardeshban.ir) : بر اساس تحقیق J.D. Power 2019 Airline International Destination Satisfaction، غذای خوب، سرویس مشتری عالی و یک پیشینه مثبت انگیزههای اصلی برای رضایت مسافران پروازهای بینالمللی هستند. محققان پی بردهاند که در بحث رضایت مسافران، هزینه و پول نسبت به سرویسهایی که حین پرواز ارائه میشوند، اهمیت کمتری دارند. این مطالعه میزان رضایتمندی مسافران آمریکای شمالی به اروپا و آمریکای شمالی به آسیا را بررسی کرده است. این مطالعه بر اساس ۹ عامل، سرویسهای پروازی، هزینه و دستمزد، هواپیما، خدمه هواپیما، چک-این، سوار شدن، مهاجرت، چمدانها و رزرو انجام شده است.
با اینکه سرویسهای حین پرواز (بهخصوص غذا و نوشیدنی) و سرگرمی برای مسافران بسیار مهم هستند؛ اما اهمیتی که آنها به غذا و نوشیدنیها میدهند کمتر از اهمیتی است که به سرگرمیهای حین پرواز میدهند. پیام دیگری که از این تحقیق دریافت شد، این بود که هرچه غذا ادویهدارتر باشد، بهتر است؛ احتمالا به این خاطر که سفرهای موقت هوایی در بدن تغییراتی ایجاد میکند و ذائقه را عوض میکند. نوشابهها طعم ملایمی به خود میگیرند.
مایکل تیلور، رهبر پروژه میگوید:
هزینه پایین میتواند بهترین راه برای جذب مسافرانی باشد که برای اولین بار از پروازهای بینالمللی استفاده میکنند. اما نگه داشتن مسافرانی که به اروپا و آسیا سفر میکنند منوط به رضایت آنها از تجربههای حین پرواز است. یکی از بهترین راهها برای کسب رضایت مسافران، غذا و نوشیدنی است. اینها باید بینظیر و متناسب با ذائقه افراد در ارتفاعات باشند؛ چراکه ثابت شده حساسیت جوانههای چشایی بسیار کم میشوند.