gardeshban.ir

پنج ابتكار برای رونق گردشگری در ایران

تعیین مسیرهای گردشگری متنوع، تعیین تقویم جشنواره ها، معرفی سفیر، استفاده از ظرفیت مغفول و استفاده از چهره ها همچون ابتكاراتی است كه می توان از آنها برای رونق گردشگری ایران بهره برد.
کد خبر: ۲۰۸۸۸
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸-1398 October 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
غلامحسین ابراهیمی‏، كارشناس حوزه بین الملل و رایزن درجه یك سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشكند  در یادداشتی مشكلات گردشگری ایران را بررسی و پیشنهادهایی برای حل آنها بیان نمود. 

در این یادداشت آمده است: شاید بتوان مشكلات گردشگری ایران را در دو مقوله بررسی كرد؛ مقوله اول را می توان ذهنیت تصمیم گیرندگان و نخبگان اجرایی كشور دانست كه هنوز به معنای واقعی كلمه گردشگری را بعنوان یك صنعت درآمد زا با غلبه ماهیت اقتصادی نپذیرفته اند. 

مقوله دوم را طبعاً می توان در حوزه های مختلفی مانند این مشكلات بیان كرد. نبود زیرساخت های گردشگری، ضعف خدمات فرودگاهی و اقامتی، عدم وجود سیستم حمل و نقل چند وجهی ارزان (ریلی، هوایی و زمینی)، آموزش مستمر مردم و فعالان حوزه گردشگری، ضعف دانش زبان انگلیسی، مشكل انتقال مالی و بانكی، نبود سیستم تبلیغات و بازاریابی هدفمند و روزآمد، مدیریت ضعیف اجرایی و گردشگری و در نهایت نبود نیروی انسانی آموزش دیده و آشنا به فرهنگ بین المللی و كار در عرصه گردشگری حرفه ای. 

بعنوان مثال در خیلی از كشورهای موفق گردشگری مثل تونس، بیشترین تنوع اقامتگاه در این كشورهاست. به صورتی كه حق انتخاب از هتل و اقامتگاههای ۱۰ دلاری تا بالای ۱۰۰ دلاری وجود دارد، یا در زمینه آموزش مستمر، برگزاری كارگاههای آموزشی برای روستائیان فعال حوزه گردشگری جنگل و روستایی امری مستمر و برنامه ریزی شده است. 

شاید قبول این مورد سخت باشد ولی در سال ۲۰۱۳ در روزهای خدمت در لهستان، از بین حدود دوهزار توریست لهستانی و لیتوانیایی كه در فاصله زمانی سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ایران سفر كرده بودند، پرسش نامه ای را در چارچوب مسابقه سفر به ایران توزیع شد و در آن از مهمترین مشكل شان در مسافرت به ایران سوال شد كه در پاسخ، بیشتر از ۵۰ درصد آنها مشكل سرویس بهداشتی در ایران را مطرح نمودند. 

مطالعه دقیق اخبار روزانه گردشگری كشورها و یا مشاهدات حضوری دنیای بزرگ و متنوع گردشگری، می تواند نگاه دقیق و تجربه خوبی از ابتكارات گردشگری به ما بدهد كه به بعضی از آنها كه محصول تجربه و مشاهده شخصی است، اشاره می شود؛ 

ابتكار اول: تعیین مسیر گردشگری متنوع و عادلانه. بسیاری از كشورهای فعال در حوزه گردشگری، همزمان با عنایت به مراكز اصلی گردشگری، نقاط كمتر توسعه یافته و دارای ظرفیت را هم مورد توجه قرار می دهند، بطوری كه امكان توزیع عادلانه كالای گردشگری فراهم گردد. 

بعنوان مثال می توان به ابتكار ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در سی سال قبل برای معرفی جزیره گمنام لنكاوی و تبدیل آن از یك جزیره نسبتا فقیر و كمتر توسعه یافته به یكی از قطب های گردشگری آن كشور با هویت دادن آن بعنوان مركز برگزاری نمایشگاهی (نظامی) و همزمان ایجاد جاذبه های تصنعی گردشگری و استفاده از ظرفیت گردشگری طبیعت آن اشاره نمود.

ابتكار دوم: تعیین تقویم جشنواره های گردشگری كشور. كشورهای مهم گردشگری معمولا در سه طرح شهری، استانی و ملی، تقویم های ثابت و سیال جشنواره های گردشكری را تدوین و معرفی می كنند كه خود تبدیل به یكی از جاذبه های مهم در گردشگری داخلی و بین المللی می شوند. 

به عنوان مثال در لهستان تقویم گردشگری ثابت آن كشور در سطح ملی و شهری به صورت سالانه با ذكر دقیق روز و ماه و حتی ساعت جشنواره می پرداخت كه بالطبع این امر برنامه ریزی را برای توریست داخلی و خارجی جهت شركت در آن آسان می نمود.

ابتكار سوم: معرفی سفیر گردشگری. كشورهای در حال رشد به لحاظ تبلیغاتی معمولا از بین شخصیت های موثر و تاثیر گذار كشورهای هدف كه علاقمند به فرهنگ و تاریخ آن كشور هستند، فردی را بعنوان سفیر گردشگری معرفی و از نفوذ وی در میان افكار عمومی و نخبگان كشور هدف برای معرفی و به تعبیری بازاریابی گردشگری خود استفاده می نمایند. 

این تجربه در كشورهایی مثل اردن، مغرب و مصر در گذشته و یا ازبكستان در سالهای اخیر به دفعات استفاده شده است. به صورتی كه ازبكستان پارسال در كشورهای مختلف مبادرت به معرفی سفیر گردشگری كرد كه از آن جمله می توان به خانم اكو شری مارگیانتی رئیس دانشگاه گونادارمای اندونزی اشاره نمود كه بعنوان سفیر افتخاری گردشگری ازبكستان در آن كشور انتخاب گردید.

ابتكار چهارم: استفاده از ظرفیت مغفول و بلا استفاده محلی. هنر مدیریت گردشگری، بهره برداری از امكانات و داشته های موجود است. نمونه ملموس این ابتكار را می توان در كشورهای مختلف همچون مالزی در تبدیل سكوی نفتی غیر فعال در جزیره صباح این كشور به یك كالای گردشگری و هتل مشاهده كرد كه به علت دسترسی خاص به مرجان های دریایی، به یكی از جذابیت های گردشگری ایالت صباح مالزی تبدیل گشته است. 

نمونه دیگر این ابتكار را می توان در معدن نمك ویلیچكای لهستان در نزدیكی شهر تاریخی كراكوف اشاره نمود كه سالانه بازدید كننده میلیونی دارد.

ابتكار پنجم: استفاده از چهره ها. استفاده از چهره ها سالهاست كه بعنوان تجربه موفق در حوزه گردشگری استفاده می شود. در این رابطه می توان به الگوی موفق اردن در معرفی جاذبه گردشگری غار پترا در سال ۲۰۰۴ اشاره نمود كه هیات گردشگری و ملكه اردن با دعوت از برخی از شخصیت های برجسته و بخصوص برندگان صلح نوبل، پترا را در لیست رقابتی عجایب هفت گانه كه توسط یكی از موسسات بین المللی برگزار شده بود قرار داد. 

در دوره اخیر، كشورهای مغرب، مصر، قطر و دبی هم در استفاده از ابزار تبلیغاتی و چهره های تاثیر گذار موفق عمل كرده اند.
پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار