گردشبان (gardeshban.ir) : حادثه ساعت 6:30 صبح امروز مربوط به سقوط یک فروند هواپیمای مسافری بویینگ 737 سری 800 با رجیستری UR-PSR متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین که از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم کییف پایتخت اوکراین بود، نخستین سانحه سقوط بوئینگهای 737 نیست.
پیش از سانحه صبح امروز، بوئینگهای 737 از سال 1970 تاکنون دهها مورد سقوط را به ثبت رسانده اند که منجر به کشته شدن هزاران نفر شده است. تازهترین سقوط این سری بوئینگ مربوط به نسل جدید 737 یعنی 737 مکس است که طی یکسال و نیم گذشته 346 کشته برجای گذاشته است.
در ادامه خلاصهای از حوادث این سری هواپیما را مرور میکنیم.
نسل جدید 737 / مکس: دو سقوط با 346 کشته
تازهترین سوانح مربوط به بوئینگهای سری 737، مربوط به دو فروند بوئینگ 737 مکس در فاصله 2018 تا ژانویه 2020 است؛ این دو هواپیما در اتیوپی و اندونزی سقوط کرد و در پی آن، پرواز هواپیماهای 737 مکس متوقف و غول هواپیماسازی بویینگ، با جمع آوری این هواپیماها، بررسی و رفع عیب این مدل از هواپیماهای مسافری را آغاز کرد.
در پی این سوانح و با انتشار گزارشهای فنی از علل حوادث مذکور که بر نقص فنی این مدل هواپیما صحه گذاشت، شرکت هواپیماسازی بویینگ ناچار شد تحت فشار افکار عمومی، تولید این تایپ را از اواسط دسامبر 2019( اواخر اذرماه 98) متوقف کند.
گفتنی است 737 مکس در زمره هواپیماهای narrow-body (باریک پیکر) بوده که نخستین فروند آن در 29 ژانویه 2016 به پرواز آزمایشی درآمد اما سرتیفیکیت و مجوز پرواز آن در 8 می 2017 برای پرواز رسمی صادر شد که هواپیمایی مالیندو ایر مالزی این مدل را خریداری کرده بود.
نخستین سقوط 737 مکس مربوط به 29 اکتبر 2018 و متعلق به شرکت هواپیمایی لایِن ایر مالزی بود که از فرودگاه سوکرانو در جاکارتا به فرودگاه دیپاتی امیر در بنگلادش عازم بود اما 13 دقیقه پس از تیک آف، در دریای جاوای اندونزی سقوط کرد و 189 مسافر آن جان باختند.
دومین سقوط 737 مکس نیز در تاریخ 10 مارس 2019 رخ داد که این هواپیما از فرودگاه آدیس آبابا در پایتخت اتیوپی عازم نایروبی پایتخت کنیا بود که 6 دقیقه پس از بلند شدن، در شهر بیشوفوی اتیوپی سقوط کرده و 157 مسافر آن در دم جان باختند.
گفتنی است طی روزهای اخیر سهام بویینگ در پس توقف تولید 737 مکس به شدت سقوط کرده بود که احتمالاً سقوط امروز نیز این اتفاق را تشدید خواهد کرد.
تداوم بحران در بوئینگ که بزرگترین صادرکننده آمریکاست و ناتوانی این شرکت در جلب اعتماد ناظران و بازار پس از دو سقوط مرگبار 737 مکس، باعث شد تا دنیس مویلینبرگ، مدیرعامل آن اواخر ماه دسامبر (اوایل دی ماه جاری) اخراج شود.
رسانه آمریکایی سی ان بی سی پس از اخراج مدیرعامل بوئینگ در خبری نوشت: این اخراج ردهبالا در حالی اتفاق میافتد که بوئینگ در حلوفصل کردن بدترین بحران 100 سال اخیر خود ناتوان بوده است. این بحران باعث شده است که ارتباط شرکت با ایرلاینهای مشتری خود، که در سالهای اخیر باعث شکوفایی تولید بوئینگ شده بودند، با اختلال مواجه شود.